Flittiglise - stiklinger
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-04-05 10:38

Jeg har haft mine almindelige potteplanter ude hele sommeren. Nu er der
kommet en masse selvsåede Flittigliser i dem, og de blomstrer i flotteste
flor. Jeg har hørt man kan tage stiklinger af dem - hvordan gøres det?
Skal
de i vand eller i jord osv?

VH Birgitte

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-04-05 14:50

On Sun, 17 Apr 2005 11:38:10 +0200, "Birgitte Abkjær"
<paogbaZEBRA@oncable.dk> wrote:

>Jeg har haft mine almindelige potteplanter ude hele sommeren.
klip

HJÆLP, er sommeren allerede forbi ?
mvh Ebbe

Fra : Mads

Dato : 17-04-05 15:32

On Sun, 17 Apr 2005 15:49:44 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>HJÆLP, er sommeren allerede forbi ?

Ja, det var i onsdags. Missede du den?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-05 13:18

I news:q9q4619vhs2smtdqfg5s5aceq98q9p8stl@4ax.com <Ebbe Hansen>
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev:

> HJÆLP, er sommeren allerede forbi ?
> mvh Ebbe

Jeg *tænkte* det nok.....
Jeg skullle _aldrig_ have taget den middagssøvn :(

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-04-05 18:25

"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har haft mine almindelige potteplanter ude hele sommeren.

Bor du i Australien?
Flittigliser kan let formeret ved stilkinger. Sæt dem i vand og så slår de
rødder.
Min kone køber hvert forår ét stk. og tager så stiklinger.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-04-05 20:47

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Nej, jeg bor ikke i Australien Jeg har haft planterne ude sommeren
2004,
og de er vel kommet ind i septenber. De flyvske frø fra Flittigliserne,
som
også var udenfor, er først spiret her til foråret, selvom potteplanterne
har
haft det lunt indendøre. De ved åbenbart hvornår det er tid for at komme
udendørs.

VHBA

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-04-05 22:37

"Birgitte Abkjær" skrev i en meddelelse

> [...]
potteplanterne
> har
> haft det lunt indendøre. De ved åbenbart hvornår det er tid for at

Det var da meget sjovt at høre, jeg ville ikke have troet, de var blandt
den slags planter, som bare sår sig selv i haven. Men da jeg ikke er
fanatisk med at luge, har jeg også set mange sjove ting komme op i mine
staudebede. Bl.a. den gammeldags type akelejer, men det særlige ved dem
er at de er kridhvide. Det har jeg aldrig set, før de kom flyvende og
såede sig af sig selv.

Her er også kommet nogle blomster som forglemmigejer, men blomsten er
ligesom en hel lille busk, 25-30 cm høj, når de blå blomster falder af,
bliver det til en grøn prydpante med meget store hjerteformede blade.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-05 00:12

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev
> Her er også kommet nogle blomster som forglemmigejer, men blomsten er
> ligesom en hel lille busk, 25-30 cm høj, når de blå blomster falder af,
> bliver det til en grøn prydpante med meget store hjerteformede blade.

Så er det ikke Forglemmigej, men Kærmindesøster.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-05 08:59

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" skrev

> Så er det ikke Forglemmigej, men Kærmindesøster.

Tak skal du have - så vil jeg gerne spørge om en helt tredie blomst, som
der er masser af her i bebyggelsen. Her er fllisebelagte stier med græs
ved siderne, men nogle steder er der i stedet for græs et bunddække af
nogle planter, som bare holder sig helt nede ved jorden, de har vel
krybende stængler, det har jeg ikke rigtig undersøgt, men når de
blomstrer ser du et tæppe af nøjagtig de samme lysende blå
"forglemmigej-blomster". Hvad hedder så de?

Ruth

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 18-04-05 11:39

Hej

Planterne har ikke sået sig selv i haven, men i potteplanterne, men jeg
går
da og kikker om de også skulle have sået sig selv i haven, men det er
klimaet nok ikke til. Vi har familie på Hawaii, der betragtes Flittiglise
som noget irriterende ukrudt, der breder sig overalt.

Den grønne planter med små blå/violette blomster kan være
"Vintergrøn"/"Vinca minor" se http://www.hushjemhage.no/shop/vinca.htm

VH Birgitte

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-05 12:53

> [...]

Flittiglise
> som noget irriterende ukrudt, der breder sig overalt.

Nå, det er i potterne de har sået sig, men det er da spændende aligevel.
Og sjovt at høre at de regnes for ukrudt omme på den anden side af
kloden.

> Den grønne planter med små blå/violette blomster kan være
> "Vintergrøn"/"Vinca minor" se http://www.hushjemhage.no/shop/vinca.htm
Hm nej, Vinca kender jeg godt fra mine forældres have, det er slet ikke
dem.
For de har faktisk nøjagtig samme farve som forglemmigejer og ca samme
størrelse på blomsterne, de er altså bare sådan krybende, ligesom vinca.

Tak for siden om vinca.

Hilsen Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-05 18:08

> [...]
> blomstrer ser du et tæppe af nøjagtig de samme lysende blå
> "forglemmigej-blomster". Hvad hedder så de?

Selv tak, du bliver nok nødt til at skaffe et foto hvis vi (jeg) skal have
en chance for at gætte det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-05 20:03

> [...]
>
> "Ruth Nielsen" skrev>

> Selv tak, du bliver nok nødt til at skaffe et foto hvis vi (jeg) skal

Tjah, det lyder da meget godt, jeg vil gå hen og se om de er kommet op
af
jorden og ellers holde øje med, hvornår de blomstrer. Så når jeg har
taget nogle billeder, vender jeg tilbage til spørgsmålet.

Hilsen Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-05 21:43

On Mon, 18 Apr 2005 09:58:52 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>blomstrer ser du et tæppe af nøjagtig de samme lysende blå
>"forglemmigej-blomster". Hvad hedder så de?

Det kunne meget vel være den rigtige Kærminde. Den står lige nu med
nogle flotte lysende blå blomster som ligner forglemmigej. Den er 10-15
cm høj og krybende.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-04-05 12:37

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen"

> Det kunne meget vel være den rigtige Kærminde. Den står lige nu med
> nogle flotte lysende blå blomster som ligner forglemmigej. Den er
10-15
> cm høj og krybende.

Nu har jeg lige været derhenne og kigge. Ja, det ser flot ud, der er
masser af de lysende blå blomster. Hovederne er da en lille anelse
større end på dem der så hedder kærmindesøster. Det var da godt jeg kom
til at se dem lige netop nu. De står i fuldt flor.

Og så fik jeg øje på noget, som jeg aldrig har set før. Det var en
plante fuldstændig magen til den buskagtige kærmindesøster. Men
blomsterne var kridhvide. Det har jeg dog aldrig set før. Jamen hvor er
det herligt, når der visse steder er planter der får lov at så sig selv.
Langs et andet plankeværk så jeg lærkespore - op til flere, de voksede
dér i græskanten. Dem kender jeg ellers kun fra store skove på
midtsjælland.

Der er mange af den slags delige forårsoplevelser.

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-04-05 22:21