Hvilken liguster til hvilken pris, hvornår~
Fra : Astrid S. Thusgaard

Dato : 14-04-05 21:52

Vi er blevet enige med vores naboer om at plante en ligusterhæk. Vi vil
gerne have, at den er nogenlunde hurtigt voksende, nem og robust. Den skal
ende med at være et par meter høj, og det gør ikke noget, hvis den er
stedsegrøn. Det er ca. 60 meter hæk, der skal plantes, og det skal helst
ikke koste en bondegård. (Læs: kvaliteten skal være i orden, men det må
ikke
blive for dyrt.)

Hvilken type liguster bør vi vælge? Hvilken pris skal vi regne med? Kan vi
plante nu, eller skal vi vente til efteråret?

På forhånd tak for hjælpen!

--
Astrid S. Thusgaard
Herfoelge, Denmark

To reply - remove the Danish capital in my e-mail address

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-05 22:15

On Thu, 14 Apr 2005 22:51:34 +0200, "Astrid S. Thusgaard"
<astrid@copenhagenthusgaard.com> wrote:

> [...]
>
>Hvilken type liguster bør vi vælge? Hvilken pris skal vi regne med? Kan vi
>plante nu, eller skal vi vente til efteråret?

I kan sagtens plante nu og i resten af april. Ellers er efteråret også
en god tid.

Hvilken liguster det skal være .... det kunne være den som hedder 'Liga'
eller 'Atrovirens Select'. De er begge meget brugte, men jeg kan ikke
lige huske hvordan de adskiller sig fra hinanden. Prisen er formentlig
mellem 8 og 15 kr pr. plante, det kommer jo an på størrelsen osv.

Fra : Astrid S. Thusgaard

Dato : 14-04-05 22:19

Mads Lie Jensen wrote:
> Prisen er
> formentlig mellem 8 og 15 kr pr. plante, det kommer jo an på
> størrelsen osv.

Tak for dit svar. Vi vil nok gerne starte på omkring en 80 cm, men når jeg
spørger efter pris, så er det også fordi det ser ud til at være meget
forskelligt alt efter, hvor man ser på nettet (online salg af hækplanter).
Priserne varierer, og jeg overvejede hvilken pris, der kan være mit mål at
finde frem til - hvis du forstår...

Fra : Aksel

Dato : 14-04-05 23:19

> [...]
> Priserne varierer, og jeg overvejede hvilken pris, der kan være mit mål at

Der er meget stor forskel på kvaliteten, Jyllandsposten har sammenlignet
indenfor den sidste uge.

Hilsen Aksel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 11:36

I news:425ed7c7$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk <Astrid S.
Thusgaard> <astrid@copenhagenthusgaard.com> skrev:

> Vi er blevet enige med vores naboer om at plante en ligusterhæk.

Drop ligusteren og plant en bøgehæk. Den er også pæn om 25 år.
Barrodsplanter 80cm kan vel fås til omkring en tier. Kan plantes nu,
hvis i husker at vande i tørre perioder.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Astrid S. Thusgaard

Dato : 15-04-05 14:34

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Drop ligusteren og plant en bøgehæk. Den er også pæn om 25 år.
> Barrodsplanter 80cm kan vel fås til omkring en tier. Kan plantes nu,
> hvis i husker at vande i tørre perioder.

Det ville vi godt nok også gerne, men det vil naboerne bare IKKE være med
til...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 15:31

I news:425fc2d2$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk <Astrid S.
Thusgaard> <astrid@copenhagenthusgaard.com> skrev:

> Det ville vi godt nok også gerne, men det vil naboerne bare IKKE være
> med til...

Tag dem med ud i et gammelt villakvarter og vis dem en 20 år gammel
bøgehæk og en 20 år gammel liguster. Man skal fa.... være ligusterfacist
for at holde fast i ligusteren efter det ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:24

> [...]
> bøgehæk og en 20 år gammel liguster. Man skal fa.... være
> ligusterfacist for at holde fast i ligusteren efter det ;)
hvorfor det? en liguster kan da sagtens se pæn ud efter 20 år!
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 16:47

I news:K%Q7e.1988$mD2.1744@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake>
skrev:

> hvorfor det? en liguster kan da sagtens se pæn ud efter 20 år!

Ja, men så skal den 'nusses'. De fleste gamle ligustere jeg har set er
fyldt med huller fordi planter er gået ud, eller er ved at vælte fordi
de er klipper skævt.

En bøgehæk kan også blive bred, hvis den ikke bliver passet, men den
bliver aldrig _grim_ :)

Desuden er en bøgehæk _altid_ pænere, fordi den følger havens farver.
Grøn om sommeren og brun efterår og vinter ;)

Fra : Calle.

Dato : 15-04-05 16:56

> [...]
>
> Ja, men så skal den 'nusses'. De fleste gamle ligustere jeg har set er
> fyldt med huller fordi planter er gået ud, eller er ved at vælte fordi

alt hvad der er skæv vælter, prøv du bare at drikke dig selv godt skæv, og
tag et tur på rulleskøjterne. jeps du vælter, fordi du er skæv.
--
Calle.