Kompost-hjælp
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 12:07

Hejsa!
Jeg har en (indrømmet: meget tør) kompost. Den er fra mit mindre
kaninopdræt. Dvs halm, hø og gødning. Den er nu godt 4 år gammel, men der
sker ikke spor - på trods af kompostorme.
Da så 'Ide-Nyt' kom ind af døren faldt jeg over et råd om en 'lynkur' til
komposten som betod af ti liter vand og ti pakker gær, derefter yderligere
ti liter vand. Men der står godt nok kompostkasse og min er sådan en grøn
beholder, med bund og låg.
NU (langt om længe) kommer mit spørgsmål: kan kuren stadigt bruges til min
kompost? Eller hvad kan jeg gøre for at sætte skub i den?
Hilsen Pernille www.kaninburet.dk (een lille hun til salg)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-04-05 12:46

"pops2" <Pernille(snabela)kressel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en (indrømmet: meget tør) kompost. Den er fra mit mindre
> kaninopdræt. Dvs halm, hø og gødning. Den er nu godt 4 år gammel, men der
> sker ikke spor - på trods af kompostorme.

Har der været kompostorm i møget i 4 år?
Hvis det er tilfældet: er du sikker på, de stadig er i live?
Det burde være omsat for længst.

> Da så 'Ide-Nyt' kom ind af døren faldt jeg over et råd om en 'lynkur' til
> komposten NU (langt om længe) kommer mit spørgsmål: kan kuren stadigt
> bruges til min kompost? Eller hvad kan jeg gøre for at sætte skub i den?

Gæren har jeg ingen mening om - men hvis du hælder 2 x 10 liter vand i
plastbeholderen, bliver det alt for vådt og tungt. Prøv med 1 - 2 liter -
eller allerbedst: husholdninsaffald som f.eks. kartoffelskræller og andet
grønt.

Hilsen Inger - som tilsætter papir for at holde komposten nogenlunde tør -
og som gerne deler kompostorm ud.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 13:15

> Har der været kompostorm i møget i 4 år?
> Hvis det er tilfældet: er du sikker på, de stadig er i live?
> Det burde være omsat for længst.

-- KLIP---

Ja det var nok lidt klodset formuleret .. der har været kompostorm i siden
sensomren...
Hvor i landet? Kunne da godt bruge lidt flere orme?
Pernille

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-04-05 14:22

"pops2" <Pernille(snabela)kressel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det var nok lidt klodset formuleret .. der har været kompostorm i siden
> sensomren...

Ok - der går lidt tid, inden ormene formerer sig - og så bliver det
vinterkoldt, og de klumper sammen i midten for at holde varmen, så årstiden
er nok en del af forklaringen.

> Hvor i landet? Kunne da godt bruge lidt flere orme?

Midtjylland.

Hilsen Inger

Fra : Gunnar

Dato : 14-04-05 16:35

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok - der går lidt tid, inden ormene formerer sig - og så bliver det
> vinterkoldt, og de klumper sammen i midten for at holde varmen, så
> årstiden er nok en del af forklaringen.

Kom noget tungt ned i beholderen, vådt materiale, evnt jord så det bliver
trykket sammen
og så vand det.
Gunnar

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-04-05 17:19

I news:425e5801$0$79454$14726298@news.sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Hilsen Inger - som tilsætter papir for at holde komposten nogenlunde
> tør - og som gerne deler kompostorm ud.

Hvad kommer du i komposten siden du har "fugtproblemer"?
Det har jeg aldrig oplevet, snarere tværtimod. Jeg har altid med omhu
placeret min kompost i skygge for at begrænse udtørring og har måttet
vande i tørre perioder.
Dette gælder både varmkompostering og kompostorme.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-04-05 23:59

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kommer du i komposten siden du har "fugtproblemer"?

Køkkenaffald:
Hovedsageligt frugt- og grønsagsrester, kartoffelskræller, kaffefiltre med
indhold, visne blomster, udtjente potteplanter.
Herudover: æggebakker paprør fra toiletruller, papirservietter, men det
fylder ikke så meget.
Desuden fungerer ormene som makuleringsmaskine for kasserede personlige
papirer, som jeg ikke bryder mig om skal blæse rundt hvor som helst

Hilsen Inger

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-04-05 00:48

Inger Pedersen <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Desuden fungerer ormene som makuleringsmaskine for
> kasserede personlige papirer

Er du sikker på at det er sundt med al den tryksværte?

Æggebakker kan også indeholde farvestoffer der ikke er så
sundt for naturen.

Er det sådan noget du fodrer dine grønsager med?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-04-05 17:14

I news:425e4ef1$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk <pops2>
> [...]

> kaninopdræt. Dvs halm, hø og gødning. Den er nu godt 4 år gammel, men
> der sker ikke spor - på trods af kompostorme.

Den er garanteret for tør. Kaninaffald indeholder ikke megen væde, så
hvis der ikke suppleres med grønt fra haven/køkkenet kan du ikke holde
tilstrækkelig fugtighed, hverken til kompostorme eller varmkompostering
:(

Check om dine kompostorme stadig er i live. Hvis komposten er tør, vil
de søge ned mod bunden hvor fugtigheden er større = du får aldrig
komposteret de øverste lag.

I dit tilfælde ville jeg droppe ormene og bruge varmkompostering.
Drys en stor håndfuld kvælstof (kalksalpeter eller lign.) på toppen og
vand godt igennem (40-50 liter, hvis der er afløb/huller i bunden).
Dette vil dræbe/koge evt. overlevende orme, da temp. vil stige til 50-60
grader.

Fugtigheden kan du kontrollere ved at komposten 10-15 cm nede er fugtig
nok til at kunne 'klemmes sammen'.

Vil du beholde dine orme gør du det samme, men undlader at tilsætte
kvælstof.

PS.
"Kvælstofmetoden" vil producere noget ret kraftigt kompost (næsten på
linie med hønsemøg), der skal anvendes sparsomt eller blandes op med
jord.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Pilen

Dato : 14-04-05 18:48

Hvis din kompost er tør så skal du tilsætte meget vand , helst 10 liter om
dagen i 3-4 dage da meget af vandet løber lige igennem .
På den måde bliver halmen våd , og processen går langsomt igang .
Jeg kender problemet med halm i beholderen da jeg selv har haft høns , og
tør halm kræver meget vand .
Når halmen først er gennemvåd kan du nøjes med at hælde en kande vand over
komposten med 10-14 dages mellemrum .
Hust at smide salat rester og lidt græs i beholderen , det elsker ormene .

Venlig hilsen
Ole Pihl

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 20:32

"Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern (10)> skrev i en meddelelse
> [...]
> komposten med 10-14 dages mellemrum .
> Hust at smide salat rester og lidt græs i beholderen , det elsker ormene .

Hej gruppe ....
Jeg ved ikke helt omder er mulighed for afløb da det er en beholder med
bund. Umiddelbart tror jeg ikke der huller i.
Jeg har også lettet lidt på 'lugen' i bunden og der er mindst ligeså tørt
som i toppen. Så må ormene være døde?
Hilsen Pernille

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-05 20:58

On Thu, 14 Apr 2005 21:32:07 +0200, "pops2"
<Pernille(snabela)kressel.dk> wrote:

>Jeg ved ikke helt omder er mulighed for afløb da det er en beholder med
>bund. Umiddelbart tror jeg ikke der huller i.

Hvis ikke der er drænhuller i bunden, så er beholderen ikke egnet til
kompostbeholder.

Jeg tror mange har problemer med disse nymodens kompostbeholdere - der
er godt nok drænhuller i bunden, men der er også låg på, og så kommer
der ikke vand nok til bunken, hvor der typisk smides tørre ting på.

>Jeg har også lettet lidt på 'lugen' i bunden og der er mindst ligeså tørt
>som i toppen. Så må ormene være døde?

Sandsynligvis.

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-04-05 14:25

Nu bliver jeg så lidt nysgerrig.
Hvordan bygger man en lille kompostbeholder der er god?
Eller er det nemmere at købe?
Hvad kan man kompostere? Husholdningsaffald - men hvad med græsafklip, grene
og blade fra haven og hvad med brugte kattebakke træpiller?
Hvordan gør man? Bare stiller beholderen op og begynder at fylde i eller...?
Og sidst, hvor får man disse "kompost orme" fra? Og hvad hvis de slipper ud
i haven? Ødelægger de så noget?

Med venlig hilsen
Gainsbourg
(Der har boet midt i København i mange år og som stadig er lidt fremmedgjort
overfor alt det med have)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-05 16:11

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan bygger man en lille kompostbeholder der er god?

Hvor lille?
Jeg har faktisk haft en i et syltetøjsglas (til se-hvad-der-sker-brug). Der
skal bare lidt køkkenrulle i bunden, og man skal passe på, det ikke bliver
for vådt.
Så går det fint.

> Eller er det nemmere at købe?

Ja.
Når det skal være til husholdningsaffald, bør den være lukket.

> Hvad kan man kompostere? Husholdningsaffald - men hvad med græsafklip,
> grene og blade fra haven og hvad med brugte kattebakke træpiller?

Græsafklip er ikke en god ide, det falder sammen uden luft.
Grene tager for lang tid og bør ligge for sig selv. Her er en "tremmekasse"
bedre.

> Hvordan gør man? Bare stiller beholderen op og begynder at fylde i
> eller...?

Sådan ca. - der skal helst være et lag luftigt affald i bunden, f.eks. visne
blade eller sammenkrøllet papir.

> Og sidst, hvor får man disse "kompost orme" fra?

Fra nogen, der har i forvejen eller på en planteskole eller et byggemarked.

Og hvad hvis de slipper ud
> i haven?

De stikker ikke af - de bliver der, hvor maden er. De kan ikke klare sig i
fri natur i længden.
Men der ryger nogen stykker med, når du tømmer beholderen for færdig
kompost. Bare ærgerligt!

> Ødelægger de så noget?

Nej.

> Med venlig hilsen
> Gainsbourg
> (Der har boet midt i København i mange år og som stadig er lidt
> fremmedgjort overfor alt det med have)

Jamen god fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 01:06

Inger Pedersen wrote:

> De stikker ikke af - de bliver der, hvor maden er. De kan ikke klare sig i
> fri natur i længden.
> Men der ryger nogen stykker med, når du tømmer beholderen for færdig
> kompost. Bare ærgerligt!

Hvis det vitterligt ér færdigt kompost er ormene forlængst gået videre i
teksten, hvorfor det vil være et fåtal man graver ud i bunden!

Jeg læste engang om en af stor-komposteringens pionerer der længe
udviklede på en sortermaskine så han ville kunne redde en væsentlig
bestanddel af hans "arbejdsstyrke" ; men ved et tilfælde opdagede han at
ormene selv havde næse for friskere kompost-sffeld og "emmigrerede"
dertil når deres igangværende job var ved at løbe ud, og dét udnyttede
han i praksis ved at opbygge sine kompost-dynger så der senere kunne
lægges en frisk dynge lige op og ned af de ældre, hvorefter at den
næsten totale emmigration foregik i løbet af blot en enkelt nat!

Flere kompost-tønder er forøvrigt udstyret med et rør der stikker en
halv meters penge ned i jorden under tønden, og hvorigennem at ormene
forføjer sig til deres vinterhi i frostfri dybde!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-05 08:04

On Sat, 16 Apr 2005 02:06:16 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>lægges en frisk dynge lige op og ned af de ældre, hvorefter at den
>næsten totale emmigration foregik i løbet af blot en enkelt nat!

Jeg læste noget lignende: Når ormene havde ædt sig gennem dyngen, så
ventede man 2-3 uger hvor de altså nærmest sultede - herefter smed man
10 cm benmel ovenpå, hvorefter ormene straks kravlede derop og spiste,
og man kunne skrælle det øverste lag af og bruge i bunden hvor den nye
stak skulle opbygges.

Det var så et sted hvor man komposterede kogødning på et underlag af
beton, så ormene kunne ikke stikke af.

Det kan jo sagtens bruges i ens egen bunke også - når det er ved at være
tid at køre den ud, så sørger man for at få noget rigtig guf øverst, et
par uger i forvejen. Det kan f.eks være køkkenaffaldet (kaffefiltre,
kartoffelskræller osv, det er ormene meget glade for.) Så er det bare at
ligge det øverste lag til side, køre sin bunke ud og starte på en frisk.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-04-05 08:36

> [...]
> kartoffelskræller osv, det er ormene meget glade for.) Så er det bare at
> ligge det øverste lag til side, køre sin bunke ud og starte på en frisk.

Det lyder logisk - mine orm har bare aldrig helt forstået det.
Men de yngler så meget, at det kun var første gang, jeg brugte tid på at
håndsortere; i dag tager jeg nogle skovlfulde fra, hvor ormene er flest og
kommer dem i den tomme beholder - resten ryger med ud.

Men måske kunne det hjælpe at fodre dem med brugsanvisningen

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-04-05 11:28

I news:4260c06a$0$79454$14726298@news.sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Det lyder logisk - mine orm har bare aldrig helt forstået det.

De må lide af en 'genfejl'. Du må supplere med nogen der har været til
oplæring ;)

Jeg tror at de har det for varmt. Jeg kan forstå at du komposterer i en
lukket beholder. Hvis temp. bliver for høj i toppen af beholderen vil de
søge ned i bunken for at køle af.

Da jeg brugte kompostorme (3 sidet åben kasse på 2x3m) var alle ormene i
et lag 5-10cm under overfladen. Der var en milliard million, og der var
næsten ingen orme nede i bunken.

> Men måske kunne det hjælpe at fodre dem med brugsanvisningen

Husk at fugte den først ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 13:45

Inger Pedersen wrote:

> Det lyder logisk - mine orm har bare aldrig helt forstået det.....
> Men måske kunne det hjælpe at fodre dem med brugsanvisningen

LOL

--
Armand.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-04-05 02:23

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> på et underlag af beton, så ormene kunne ikke stikke af.

Kompostorm stikker ikke bare af - det skulle da lige være til
naboens kompostbeholder, hvor der er mere mad

Det kan et underlag af beton ikke forhindre dem i.

Kompostorm vil have køkkenaffald i rigelige mængder, så skal
de nok blive.

Jeg har opfostret millioner af dem gennem 20 år, og dem jeg
giver væk opfostrer nye kolonier i diverse kompostbeholdere
landet over.

Sidste år sendte jeg en prøvekuvert med kompostorm fra Sydfyn
til Nordsjælland - og de har formeret sig til en god bestand hos
min gamle mor.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 11:23

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]

> Sidste år sendte jeg en prøvekuvert med kompostorm fra Sydfyn
> til Nordsjælland - og de har formeret sig til en god bestand hos

Yder du ekspert hjælp?? Hvor i landet er du? Kan man få nogle til at kigge
på ens kompost og få et godt råd - nogle gange synes jeg det er svært at
sidde her og beskrive det?

Hilsen Pernille (Viby J, ved Århus)

Fra : Gunnar

Dato : 15-04-05 16:02

> [...]
> eller...?
> Og sidst, hvor får man disse "kompost orme" fra? Og hvad hvis de slipper
Hej
Se først på dem der kan købes, og vurder så prisen om det kan betale sig at
lave den selv.
Jeg har den grønne i plast so er konisk, og derfor let at tømme når den tid
kommer.
Ja du putter alt fra husholdningen i der kartoffelskræl blomster og have
affald. Hvis du kommer tørre
stængler fra stauder i tager det meget lang tid at omsætte, så lad være med
det. Græsafklip skal blandes med noget groft
ellers falder det helt sammen og bliver insilage, men bland det, rod op i
beholderen jævnligt.
Kompostorme henter du hos en nabo eller ven som har en gammel beholder, og
nej de
kan ikke leve uden for beholderen. Men beholderen virker også uden orme.
Gunnar

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 16:22

I news:bgP7e.1967$Vj.1394@news.get2net.dk <Gainsbourg>
<isl41688@TORSTENimage.dk> skrev:

> Nu bliver jeg så lidt nysgerrig.
> Hvordan bygger man en lille kompostbeholder der er god?

Byg en kasse på 1x2m med en fast skillevæg i midten og aftagelige
endevægge. Kassen skal være ca. 1m høj. 6 stolper 7x7 og et antal 10cm
brede brædder. Der skal være luft mellem brædderne. Sæt et på langs, et
på tværs o.s.v. så får du 10 cm luft. Hvis du ikke graver stolperne ned,
er du nødt til at lave en overligger i enderne, da siderne ellers vil
vælte ud. Hvis du er som jeg bruger du trykimprægneret træ. Hvis du er
'giftforskrækket' bruger du lærketræ.

Stil den i skyggen, gerne under et træ for at undgå udtørring.

Nu kan du begynde at fylde den ene halvdel. Når du skal til at bruge af
komposten, flytter du det uomsatte i toppen over i den anden og
fortsætter med den. O.s.v.

> Eller er det nemmere at købe?

Tja...

> Hvad kan man kompostere?

I princippet alt der kan gro i haven.

>Husholdningsaffald -

Ja, men kun rester fra grøntsager o.l. Brød og kødrester kan også
kompostere, men vil tiltrække rotter, så lad være med det.

> men hvad med græsafklip,

Ja, men ikke for meget. Det skal helst blandes op med noget med mere
struktur for at blive mere 'luftigt'. Hvis du får en 'plade' af
sammenbrændt græs, har du brugt for meget græs og for lidt 'struktur'. I
højsæsonen tror jeg ikke den kan tage alt græsset, men så plejer jeg at
deponere det i 'nabokammeret' til senere brug.

> grene og blade fra haven

Ja, op til en fingertykkelse. Grene skal dog klippes i ca 30 cm lange
stykker, da de er længe om at kompostere. Lange uomsatte grene er ski..
irriterende når man skal have fat i den øvrige omsatte kompost ;)

>og hvad med brugte kattebakke træpiller?

Helt fint.

> Hvordan gør man? Bare stiller beholderen op og begynder at fylde i
> eller...?

Ja :)

Jeg har haft held med at 'starte' mine orme med et par grebfulde omsat
dyregødning (det landmanden spreder på marken). Det skal være omsat, da
det ellers er for tørt og indeholder for meget halm. Har du ikke adgang
til naturgødning går det sikkert også uden :)

> Og sidst, hvor får man disse "kompost orme" fra?

Man kan vist købe dem flere steder, men hvis du spørger pænt her i
gruppen, er jeg sikker på at der er nogen der vil 'donere'. Så kan du
også lige få en snak om 'pasningen' :)

> Og hvad hvis de slipper ud i haven? Ødelægger de så noget?

De er yderst trofaste små skabninger der pænt bliver i komposten ;)

Skulle de endelig 'slippe ud' vil de hurtigt gå til. De kan ikke
overleve i normal havejord. De lever forresten heller ikke ret længe.
Jeg tror at det er nogle få uger?

Man kan sagtens kompostere uden kompostorme (det er en lidt anden
metode), men det er lidt sjovt at se de små trofaste bæster arbejde
loyalt 10 cm nede i bunken ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 17:43

--- KLIP ----

> Man kan vist købe dem flere steder, men hvis du spørger pænt her i
> gruppen, er jeg sikker på at der er nogen der vil 'donere'. Så kan du
> også lige få en snak om 'pasningen' :)

--- SNIP ---

Er der nogle her i gruppen i Århus (Viby J) området der har nogle af de små
kræ tilovers ... vil gerne give komposten een chance til - ellers går jeg
over til den anden foreslået metode.
Hilsen Pernille www.kaninburet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 17:58

I news:425fef12$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk <pops2>
> [...]

> de små kræ tilovers ... vil gerne give komposten een chance til -
> ellers går jeg over til den anden foreslået metode.

Hvis du får orme, så husk at tilføre fugtighed. Den skal ikke 'sejle' af
vand, men altid være fugtig 10-20cm nede. Dette gælder også den anden
metode.

Held og lykke med projektet :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-05 19:00

"pops2" <Pernille(snabela)kressel.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle her i gruppen i Århus (Viby J) området der har nogle af de
> små kræ tilovers ... vil gerne give komposten een chance til -

Jeg har masser (har lige rodet rundt i beholderen i dag); men jeg bor ca. 60
km fra dig, så det er vist billigere for dig at købe end at hente hos mig.

Hilsen Inger

Fra : Jorgen

Dato : 23-04-05 13:31

En billig løsning !