/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Opsamlingsspand til regnvand, erfaringer o~
Fra : .:J:.


Dato : 14-04-05 10:06

Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
opsamling af regnvand til havevanding ?

/Jakob



 
 
Christian B. Andrese~ (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-04-05 11:33


".:J:." <MONKEYselskab@bigfoot.com> wrote in message
news:425e326b$0$73743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
> opsamling af regnvand til havevanding ?

Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.


--
mvh / regards

Christian



.:J:. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 14-04-05 12:01


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:425e46e7$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ".:J:." <MONKEYselskab@bigfoot.com> wrote in message
> news:425e326b$0$73743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>> opsamling af regnvand til havevanding ?
>
> Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
>
>
> --
> mvh / regards
>
> Christian
>
>

fås hvor ?



Christian B. Andrese~ (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-04-05 12:20


".:J:." <MONKEYselskab@bigfoot.com> wrote in message
news:425e4d89$0$73711$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:425e46e7$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > ".:J:." <MONKEYselskab@bigfoot.com> wrote in message
> > news:425e326b$0$73743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke
til
> >> opsamling af regnvand til havevanding ?
> >
> > Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
> >
>
> fås hvor ?

www.dba.dk


--
mvh / regards

Christian



.:J:. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 14-04-05 13:52

>> >> opsamling af regnvand til havevanding ?
>> >
>> > Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
>> >
>>
>> fås hvor ?
>
> www.dba.dk
>
>
> --
> mvh / regards
>
> Christian
>


Tak, der så jeg også et par stykker i Jylland :) Så kommer broprisen jo på.

Jeg vil også gerne have nogen der er store nok, som i minimum et par
hundrede liter ?

/Jakob



Allan Vebel (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 15-04-05 00:54

..:J:. <MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:

> Jeg vil også gerne have nogen der er store nok

Jeg brugte engang en olietank på 1200 liter til formålet - og den
løb alligevel over med jævne mellemrum.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



.:J:. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 15-04-05 09:09


"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
news:425f02a3$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
> .:J:. <MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:
>
>> Jeg vil også gerne have nogen der er store nok
>
> Jeg brugte engang en olietank på 1200 liter til formålet - og den
> løb alligevel over med jævne mellemrum.
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
>

1200 liter, så har du nok mange krukker i haven :) ??



Allan Vebel (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 16-04-05 01:03

..:J:. <MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:

> 1200 liter, så har du nok mange krukker i haven :)?

Ikke specielt, men regnvand kan jo bruges til meget andet end
krukker. Der er køkkenhaven, drivhuset, ungernes badebassin
og så videre.

Nu havde jeg bare sådan en tank stående efter installation af
fjernvarme - og i stedet for at køre den væk, blev den brugt til
noget fornuftigt. Den blev hævet så bunden var 80 cm over
jordniveau, og derefter tilsluttet tagrenden på udhuset, et t-stykke
på udgangen, et udtag til haveslangen og et andet til haveslangen.

Der er virkelig løbet mange tusinde liter vand gennem den tank
gennem tiderne - til alle mulige formål. Min kompostbeholder på
3 kubikmeter blev også vandet med regnvand fra denne anordning

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Allan Vebel (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 16-04-05 01:08

Allan Vebel skrev:

> et udtag til haveslangen og et andet til haveslangen

Jeg mener naturligvis en kort slange til vandkanden på det
andet udtag

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



.:J:. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 14-04-05 12:05


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:425e46e7$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ".:J:." <MONKEYselskab@bigfoot.com> wrote in message
> news:425e326b$0$73743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>> opsamling af regnvand til havevanding ?
>
> Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
>
>
> --
> mvh / regards
>
> Christian
>


Finder kun nogen til 500,- og op cirka

http://www.shiresshop.dk/viewCat_P.asp?idCategory=83




Kim (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 14-04-05 12:05

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:425e46e7$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
>
De er vist for små til regnvand....
Er de ikke omkring 50L ?

Mvh, Kim



Christian B. Andrese~ (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-04-05 12:21


"Kim" <No@money.dk> wrote in message
news:425e4e71$0$752$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:425e46e7$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Blå fodertønder, koster ca. 50 kr / stk.
> >
> De er vist for små til regnvand....
> Er de ikke omkring 50L ?

Det behøver de ikke være.


--
mvh / regards

Christian



Carsten Finn Rasmuss~ (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 14-04-05 16:35

I news:425e326b$0$73743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <.:J:.>
<MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:

> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke
> til opsamling af regnvand til havevanding ?
>

Køb en palletank f.eks. her
http://www.papkassen.dk/BuyAndSell/show.asp?adid=82652

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Maria Frederiksen (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 14-04-05 22:40

> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
> opsamling af regnvand til havevanding ?

Skal du vande en køkkenhave på f.eks. 50 kvm, så skal der altså hulens meget
vand til. Der skal bruges 30-50 l pr m2 pr gang, og da du jo skal bruges
mest, når det er tørt, så kan du se hvor det bærer hen. Selv med ret stort
tagareal kommer der ikke nok vand. Så alternativet er at samle nogle
hundrede liter op, og så vande med det på de mest kritiske steder (nye træer
og buske), og lad resten klare sig selv. Det nemmeste er en palletank, der
indeholder 1000 l. Købes gennem dba.

I øvrigt klarer haven sig bedst uden hjælp, når vi ser bort fra starthjælp.

Mvh Maria



John T. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 15-04-05 01:15


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:425ee3cc$0$717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>> opsamling af regnvand til havevanding ?
>
> Skal du vande en køkkenhave på f.eks. 50 kvm, så skal der altså hulens
> meget vand til. Der skal bruges 30-50 l pr m2 pr gang, og da du jo skal
> bruges mest, når det er tørt, så kan du se hvor det bærer hen. Selv med
> ret stort tagareal kommer der ikke nok vand. Så alternativet er at samle
> nogle hundrede liter op, og så vande med det på de mest kritiske steder
> (nye træer og buske), og lad resten klare sig selv. Det nemmeste er en
> palletank, der indeholder 1000 l. Købes gennem dba.
>
> I øvrigt klarer haven sig bedst uden hjælp, når vi ser bort fra
> starthjælp.
>
> Mvh Maria

Jeg har købt en i plast, regnvandstønde 200 ltr med aftapningshane.
Fås i de fleste byggemarkeder.
http://www.tool-net.dk/shop/default.asp
Eller denne:
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.goerdetselv.dk/bohp/road/Classic/Shared/bildbank/gds/2000/Regntoende_1.jpg&imgrefurl=http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp%3Fd%3D112%26a%3D869&h=186&w=225&sz=11&tbnid=54Z-yq6EixwJ:&tbnh=84&tbnw=102&start=2&prev=/images%3Fq%3Dregnvandst%25C3%25B8nde%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN
Den står på en opsats af mursten så der kan stå en 10 ltr. vandkande
under (på en lille flise.)
Haven får lov at passe sig selv, bruger vandet til krukker, altankasser,
planter indendørs samt til blanding af sprinklervæske.
Det fung. bare.
Man skal ha et meget stort forbrug med en palletank, vandet bliver
hurtigt surt og derved falder PH-værdien som helst skal ligge på 7.5
John



.:J:. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 15-04-05 09:19

> Jeg har købt en i plast, regnvandstønde 200 ltr med aftapningshane.
> Fås i de fleste byggemarkeder.
> http://www.tool-net.dk/shop/default.asp
> Eller denne:
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.goerdetselv.dk/bohp/road/Classic/Shared/bildbank/gds/2000/Regntoende_1.jpg&imgrefurl=http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp%3Fd%3D112%26a%3D869&h=186&w=225&sz=11&tbnid=54Z-yq6EixwJ:&tbnh=84&tbnw=102&start=2&prev=/images%3Fq%3Dregnvandst%25C3%25B8nde%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN
> Den står på en opsats af mursten så der kan stå en 10 ltr. vandkande
> under (på en lille flise.)
> Haven får lov at passe sig selv, bruger vandet til krukker, altankasser,
> planter indendørs samt til blanding af sprinklervæske.
> Det fung. bare.
> Man skal ha et meget stort forbrug med en palletank, vandet bliver
> hurtigt surt og derved falder PH-værdien som helst skal ligge på 7.5
> John

Tak, kigger på det :) !!



.:J:. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 15-04-05 09:13


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:425ee3cc$0$717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>> opsamling af regnvand til havevanding ?
>
> Skal du vande en køkkenhave på f.eks. 50 kvm, så skal der altså hulens
> meget vand til. Der skal bruges 30-50 l pr m2 pr gang, og da du jo skal
> bruges mest, når det er tørt, så kan du se hvor det bærer hen. Selv med
> ret stort tagareal kommer der ikke nok vand. Så alternativet er at samle
> nogle hundrede liter op, og så vande med det på de mest kritiske steder
> (nye træer og buske), og lad resten klare sig selv. Det nemmeste er en
> palletank, der indeholder 1000 l. Købes gennem dba.
>
> I øvrigt klarer haven sig bedst uden hjælp, når vi ser bort fra
> starthjælp.
>
> Mvh Maria
>

Nuuuu er der et par krukker. De klarer sig ikke så godt. Jeg ser din pointe
i tørre perioder. Der var en der havde brugen en olietank på 1200 liter, det
må da siges at være en del :)

En palletank er nok den bedste. 1000 liter, den fylder en del, så pladsen
skal findes. Er det ok at den er gennemsigtig, betyder det ikke alger i
vandet ?

J



John T. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 15-04-05 09:24


> En palletank er nok den bedste. 1000 liter, den fylder en del, så pladsen
> skal findes. Er det ok at den er gennemsigtig, betyder det ikke alger i
> vandet ?
>
> J

Jo bestemt og vandet bliver surt, (se mit tidl. indlæg)
med mindre man monterer en pumpe
og bruger vandet til at vaske bil med.
Så 1000 ltr. til alm. havebrug og i dette klima,
er at skyde gråspurve med kanoner.
John



.:J:. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : .:J:.


Dato : 15-04-05 10:50


"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
news:425f7a1c$0$73769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> En palletank er nok den bedste. 1000 liter, den fylder en del, så pladsen
>> skal findes. Er det ok at den er gennemsigtig, betyder det ikke alger i
>> vandet ?
>>
>> J
>
> Jo bestemt og vandet bliver surt, (se mit tidl. indlæg)
> med mindre man monterer en pumpe
> og bruger vandet til at vaske bil med.
> Så 1000 ltr. til alm. havebrug og i dette klima,
> er at skyde gråspurve med kanoner.
> John
>

Lyder fornuftigt. Tror jeg holder mig til 240 L beholdere og pakker dem
pænt ind i træ, samt klodser dem godt op.

tak !

J



Mark Schiller (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 15-04-05 19:59

Fri, 15 Apr 2005 10:23:58 +0200, berigede "John T."
<kispus@despammed.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så 1000 ltr. til alm. havebrug og i dette klima,
>er at skyde gråspurve med kanoner.

Medmindre man også skal kaste lidt vand i drivhuset


/Mark


Ukendt (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-05 20:25


>>Så 1000 ltr. til alm. havebrug og i dette klima,
>>er at skyde gråspurve med kanoner.
>
> Medmindre man også skal kaste lidt vand i drivhuset
>
>
> /Mark
>

Eller i svømmepølen, eller den gamle olietank der er nedgravet i haven under
flyverne :)



Armand (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-05 13:35

Mark Schiller wrote:
> Fri, 15 Apr 2005 10:23:58 +0200, berigede "John T."
> <kispus@despammed.com> dk.fritid.hus-og-have med:
>
>
>>Så 1000 ltr. til alm. havebrug og i dette klima,
>>er at skyde gråspurve med kanoner.
>
>
> Medmindre man også skal kaste lidt vand i drivhuset

Nu at et husvandværk har været bragt som kombinations-foreslag, så er er
jo også mulighed for at spare vandregningen for det regnvand man bruger
til tøjvask og som efter brug ligefrem er gødende, samt det man skyller
gennem toilettet :-|

--
Armand.

Carsten Finn Rasmuss~ (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 16-04-05 16:46

I news:6D78e.113004$Vf.4179428@news000.worldonline.dk <Armand>
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> samt det man skyller gennem toilettet :-|

Så skal man vist montere sandfang (fækaliefilter) ;)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Armand (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-05 17:16

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:6D78e.113004$Vf.4179428@news000.worldonline.dk <Armand>
> <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:
>
>
>>samt det man skyller gennem toilettet :-|
>
>
> Så skal man vist montere sandfang (fækaliefilter) ;)
>
Hæ!
At jeg fik det skrevet så det kan misforståes, er på en måde et bevis på
at det i den sidste ende også vil blive forstået!

Men skåret ud i pap: Regnvand i vaskemaskine og toilet hvis man
alligevel har tryk (á husvandværk) på det. Efter brug kan vaskemaskinens
vand ligefrem forventes at have en gødende effekt. WC'ets afløb er
godtnok også gødende, men bør holdes i afløb eller septiktank (ingen
snak om muld-lokum hér)

Alternativ til husvandværk, som i strengen er blevet kritiseret for
strømforbruget:
- 12V producent á en lille mølle på tagryggen/skorstenen (se dém
bådfolket bruger) eller et panel af solceller!
- En mindre akkumulator et sted udendørs (= udskillelse af
eksplosionsfarlig brint)!
- Lille 12V pumpe i beholderen.
- Mindre (50L?) beholder til opfyldning af 12V pumpen og placeret højest
muligt på huset.
Den høje placering af "mellemtanken" giver tryk nok til vanding med
slange uden at have kostet på elregningen!

--
Armand.

--
Armand.

--
Armand.

Carsten Finn Rasmuss~ (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 15-04-05 11:27

I news:425f7771$0$73704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <.:J:.>
<MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:

> En palletank er nok den bedste. 1000 liter, den fylder en del, så
> pladsen skal findes. Er det ok at den er gennemsigtig, betyder det
> ikke alger i vandet ?
>

Nu er en pakketank jo ikke det kønneste at kigge på, så den skal
alligevel pakkes ind i noget træbeklædning. Det klarer problemerne med
lyset :)

Da jeg brugte palletank Vandede jeg altid i regnvejr. Dvs. jeg brugte
det opsamlede vand til at supplere den 'rigtige' nedbør op til de 30mm.
Jeg fik masser af bemærkninger fra naboerne, men de forstummede når
deres stauder var tidligt afblomstrede og mine stadig stod i fuldt flor
;)

I tørkeperioder var den fredet til kritiske planter og krukker.

Jeg havde aldrig problemer med alger. Det er faktisk værre i min
nuværende 220L grønne vandtønde.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Jorgen (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Jorgen


Dato : 15-04-05 19:48

hej

Er selv "Grøn" altså nybegynder,
jeg kan forstå at have læst de andre indlæg
at en beholder på ca. 500 l må være det rigtig,
eller hvad med 2 a' ca. 250 l, du man stille den
ene i forhaven og den anden i baghaven.
og man kan måske i tørkeperioder spæde op
med alm. postevand, for at have nok vand.

Jørgen

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
news:425f970e$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> I news:425f7771$0$73704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <.:J:.>
> <MONKEYselskab@bigfoot.com> skrev:
>
> > En palletank er nok den bedste. 1000 liter, den fylder en del, så
> > pladsen skal findes. Er det ok at den er gennemsigtig, betyder det
> > ikke alger i vandet ?
> >
>
> Nu er en pakketank jo ikke det kønneste at kigge på, så den skal
> alligevel pakkes ind i noget træbeklædning. Det klarer problemerne med
> lyset :)
>
> Da jeg brugte palletank Vandede jeg altid i regnvejr. Dvs. jeg brugte
> det opsamlede vand til at supplere den 'rigtige' nedbør op til de 30mm.
> Jeg fik masser af bemærkninger fra naboerne, men de forstummede når
> deres stauder var tidligt afblomstrede og mine stadig stod i fuldt flor
> ;)
>
> I tørkeperioder var den fredet til kritiske planter og krukker.
>
> Jeg havde aldrig problemer med alger. Det er faktisk værre i min
> nuværende 220L grønne vandtønde.
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....
>
>



Mark Schiller (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 15-04-05 20:06

Thu, 14 Apr 2005 11:05:47 +0200, berigede ".:J:."
<MONKEYselskab@bigfoot.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>opsamling af regnvand til havevanding ?

I denne gruppe er der masser af erfaring

Vi startede med "en af de grønne" og efter en halv sæson, blev endnu
en grøn parallelkoblet på ~ ca 400 liter.

Så kom drivhuset og dermed også (i vores tilfælde) palletanken og lidt
senere hjemmevandværket - så nu er der vand til drivhus, jordbær,
frugtbuske og fuglebade

Vores palletank vil over tid blive indpakket i noget stedsegrønt, men
der er jeg ikke lige kommet til endnu.


/Mark


Ukendt (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-05 20:34


"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> wrote in message
news:1p30611vig3fk7nq7lk5ik68ma4iu6l4f9@4ax.com...
> Thu, 14 Apr 2005 11:05:47 +0200, berigede ".:J:."
> <MONKEYselskab@bigfoot.com> dk.fritid.hus-og-have med:
>
>>Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
>>opsamling af regnvand til havevanding ?
>
> I denne gruppe er der masser af erfaring
>
> Vi startede med "en af de grønne" og efter en halv sæson, blev endnu
> en grøn parallelkoblet på ~ ca 400 liter.
>
> Så kom drivhuset og dermed også (i vores tilfælde) palletanken og lidt
> senere hjemmevandværket - så nu er der vand til drivhus, jordbær,
> frugtbuske og fuglebade
>
> Vores palletank vil over tid blive indpakket i noget stedsegrønt, men
> der er jeg ikke lige kommet til endnu.
>
>
> /Mark


Er hustruen med på alle de tanke ? Er der så også til at slukke webergrillen
når den flamberer ?

Det lyder godt nok som mange tanke. Der er vel også plads til en tur i
tanken for hunden så :)

Bonus

J




Mark Schiller (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 17-04-05 15:54

Fri, 15 Apr 2005 21:34:01 +0200, berigede ".:J:."
<MONKEYselskab-at-bigfoot.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Er hustruen med på alle de tanke ?

Tja, der er jo kun en tilbage og da den står i nærheden af olietanken,
så udgør det vist ikke det store problem


/Mark


Mads Lie Jensen (16-04-2005)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 16-04-05 08:00

On Fri, 15 Apr 2005 21:06:24 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Vi startede med "en af de grønne" og efter en halv sæson, blev endnu
>en grøn parallelkoblet på ~ ca 400 liter.
>
>Så kom drivhuset og dermed også (i vores tilfælde) palletanken og lidt
>senere hjemmevandværket - så nu er der vand til drivhus, jordbær,
>frugtbuske og fuglebade

Sådan et hjemmevandværk - sluger det ikke en masse strøm?

Jeg kunne godt tænke mig at samle regnvand sammen, det lyder jo
fristende at man kan spare et par kroner. Men jeg gider ikke rende
specielt meget rundt med en vandkande, jeg vil have en slange på, med
tryk ca. som vandværksvandet. Så noget ala sådan et hjemmevandværk må
være sagen.

Så er det bare at vi ikke betaler ret meget for vores vand, og vi
betaler ikke afledningsafgift af det heller. Så det er slet ikke sikkert
det kan svare sig...¨

>Vores palletank vil over tid blive indpakket i noget stedsegrønt, men
>der er jeg ikke lige kommet til endnu.

Rom blev jo ikke ... osv

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk

Mark Schiller (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 17-04-05 15:53

Sat, 16 Apr 2005 08:59:52 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Sådan et hjemmevandværk - sluger det ikke en masse strøm?

Jeg har oprigtig talt ingen anelse - vi har en purapress fra Harald
Nyborg og når regnvandet nu er gratis, så skal der dælme bruges meget
strøm før vi kommer op på det som en m3 vandværksvand koster.


>Så noget ala sådan et hjemmevandværk må
>være sagen.

IMHO fungerer det super - jeg har en "fast forbindelse" til drivhuset,
så der er regnvand med vandværkstryk


/Mark


Mads Lie Jensen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 17-04-05 17:17

On Sun, 17 Apr 2005 16:53:22 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Sådan et hjemmevandværk - sluger det ikke en masse strøm?
>
>Jeg har oprigtig talt ingen anelse - vi har en purapress fra Harald
>Nyborg og når regnvandet nu er gratis, så skal der dælme bruges meget
>strøm før vi kommer op på det som en m3 vandværksvand koster.

Vi giver omkring 5 kr pr m3, mig bekendt kan man vel kun få ca. 4 kwH
til de penge? Det er derfor jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget strøm
sådan en vandværksdimmer bruger


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk

Mark Schiller (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 17-04-05 20:26

Sun, 17 Apr 2005 18:17:22 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi giver omkring 5 kr pr m3, mig bekendt kan man vel kun få ca. 4 kwH
>til de penge?

Hey, kan du så ikke også forsyne mig - jeg mener vi betaler i området
af 40 dask pr m3, dette naturligvis inklusive afledning, statsafgift,
miljøafgift og "forskelligt" ,-)


>Det er derfor jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget strøm
>sådan en vandværksdimmer bruger

Jeg var lige ude og kigge på dyret, maxforbruget er angivet til
800watt, men omvendt, så kører den jo ikke hele tiden ......... men
hvis den nu gik for fuld skrue hele tiden, så ville du kunne have den
kørende i ca 5 timer for 4 kwH og hvis du har vandkapaciteten til det,
pumpe ca 10.000 liter vand (og måske endda mere) ........... det er da
vel et ok bytte?!

Jeg har vedlagt et link til vores:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6029&n=10&KundeID=3wL9p922Ij7K64cw5R196j2XvpY07OF

Det kunne da være, at det kunne betale sig at ringe til dem og stille
et par spørgsmål


/Mark


Ukendt (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-05 23:20


"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> wrote in message
news:hgd5611gjphj72jjv1fts9d5c5r5hj5o8e@4ax.com...
> Sun, 17 Apr 2005 18:17:22 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> <mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:
>
>>Vi giver omkring 5 kr pr m3, mig bekendt kan man vel kun få ca. 4 kwH
>>til de penge?
>
> Hey, kan du så ikke også forsyne mig - jeg mener vi betaler i området
> af 40 dask pr m3, dette naturligvis inklusive afledning, statsafgift,
> miljøafgift og "forskelligt" ,-)
>
>
>>Det er derfor jeg er lidt nysgerrig efter hvor meget strøm
>>sådan en vandværksdimmer bruger
>
> Jeg var lige ude og kigge på dyret, maxforbruget er angivet til
> 800watt, men omvendt, så kører den jo ikke hele tiden ......... men
> hvis den nu gik for fuld skrue hele tiden, så ville du kunne have den
> kørende i ca 5 timer for 4 kwH og hvis du har vandkapaciteten til det,
> pumpe ca 10.000 liter vand (og måske endda mere) ........... det er da
> vel et ok bytte?!
>
> Jeg har vedlagt et link til vores:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6029&n=10&KundeID=3wL9p922Ij7K64cw5R196j2XvpY07OF
>
> Det kunne da være, at det kunne betale sig at ringe til dem og stille
> et par spørgsmål
>
>
> /Mark
>


Mark, jeg tror et besøg vil være på sin plads, så jeg kan få set dit system.
Kunne da godt lade mig inspirere af det til vores have. Uden tvivl er vand
dyrt her. Og sikkert dyrere end hos dig. Vi har godt nok ferskvand fra søen,
men I har fra Øresund :)

Det er sørme da også længe siden, så en invitation ville være på sin plads.

Hils T.
/J



Mark Schiller (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 18-04-05 13:57

Mon, 18 Apr 2005 00:20:09 +0200, berigede ".:J:."
<MONKEYselskab-at-bigfoot.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Mark, jeg tror et besøg vil være på sin plads, så jeg kan få set dit system.

En invitation er på vej via voicemail

........ og mads, du kan da også kigge forbi, hvis du er i området


/Mark


Mads Lie Jensen (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 18-04-05 21:27

On Mon, 18 Apr 2005 14:56:54 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>....... og mads, du kan da også kigge forbi, hvis du er i området

De næste 5-8 uger er jeg kun i området mellem mit arbejde og min seng
......

Men jeg ville nu gerne se det vandværkssystem du har dig.
Jeg skal jo helt sikkert en dags tid have mig et bette landsted og drive
mit eget bette gartneri, dertil skal selvfølgelig bruges vand - og
opsamling fra tagene på alle de bygninger der helt sikkert vil være på
mit bette landsted vil muligvis, alt efter gartneriets størrelse, være
et reelt alternativ til egen boring....


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk

anders majland (17-04-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 17-04-05 17:00

> Nogen med erfaringer og anbefalinger og priser på store spande/tanke til
> opsamling af regnvand til havevanding ?

Grav en "skyttegrab", smid en bassinfolie i, og nogle brædder over

Det er ca. opskriften på et godt 2 m3 bassin som vi laver i den ene side af
drivhuset. Vi fik gravet ud idag og næste weekend støber vi så soklen. Dvs i
siden med bassinet bliver der en ekstra langsgåendemur i fundablokke så der
bliver en rende der er 80dyb og ~60 bred mellem. Resten rundt laver vi "kun"
sokkel 40cm dybde




Jørn Ibsen (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Jørn Ibsen


Dato : 18-04-05 21:08

Ja, jeg har nogle erfaringer.

Jeg købte en 200 l beholder i et byggemarked til ca. 199,- kr. I
løbet af en normal sommer - hvor det jo regner en del - kan jeg
med hjælp af lidt plænevanding tømme beholderen ca. 3 gange. Dvs.
600 l vand.

I mit område koster 1 m3 vand ca. 40,- penge, hvilket vil sige at
jeg sparer 24,- kr. pr. år. Tøndens pris taget i betragtning vil
der være overskud efter ca. 8 års brug.

Tjah...

VH. JIB


Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 21:38


"Jørn Ibsen (slet YDP09)" <j-ibsen@YDP09get2net.dk> wrote in message
news:11138550960.344239462099491@dtext.news.tele.dk...
> Ja, jeg har nogle erfaringer.
>
> Jeg købte en 200 l beholder i et byggemarked til ca. 199,- kr. I
> løbet af en normal sommer - hvor det jo regner en del - kan jeg
> med hjælp af lidt plænevanding tømme beholderen ca. 3 gange. Dvs.
> 600 l vand.
>
> I mit område koster 1 m3 vand ca. 40,- penge, hvilket vil sige at
> jeg sparer 24,- kr. pr. år. Tøndens pris taget i betragtning vil
> der være overskud efter ca. 8 års brug.
>
> Tjah...
>
> VH. JIB


God pointe. Mange gør det nok også fordi de føler det er miljørigtigt.

J



Carsten Finn Rasmuss~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 19-04-05 11:59

I news:11138550960.344239462099491@dtext.news.tele.dk <Jørn Ibsen (slet
YDP09)> <j-ibsen@YDP09get2net.dk> skrev:

> Ja, jeg har nogle erfaringer.
>
> Jeg købte en 200 l beholder i et byggemarked til ca. 199,- kr. I
> løbet af en normal sommer - hvor det jo regner en del - kan jeg
> med hjælp af lidt plænevanding tømme beholderen ca. 3 gange. Dvs.
> 600 l vand.
>

Du skal tilslutte den til tagnednøbet ;)

På et normalt parselhus (150 m2) falder der ca. 4 m3 vand fra apr-sept.

> I mit område koster 1 m3 vand ca. 40,- penge, hvilket vil sige at
> jeg sparer 24,- kr. pr. år. Tøndens pris taget i betragtning vil
> der være overskud efter ca. 8 års brug.
>

4x40= 160 kr/år, hvis du kan udnytte al vandet.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste