Spartling af "kortkanten" på gipsplader
Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 12-04-05 17:00

Hej NG
Jeg er nu kommet så langt i mit køkkenprojekt at jeg skal til at
spartle samlingerne i de ny-opsatte gipsplader på både væg og loft.
Væggene er simple nok, der er en fals til at ilægge armerings tape og
derefter spartle 3 gange. Lofterne er noget mere speget - her er der
jo "kortkanterne", hvilke jeg har affaset og placeret en 2-4 mm fra
hinanden langs den underliggende forskalling. Jeg er nu kommet i tvivl
om jeg kan undgå at bruge armerings tape på disse kortkanter, da dette
jo vil bevirke at jeg får en forhøjning. Jeg skal senere bare male den
bare gipsloft. Jeg har 1 lag gips. Gode råd er velkomne

Mvh
/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-04-05 20:33

> [...]
> jo vil bevirke at jeg får en forhøjning. Jeg skal senere bare male den
> bare gipsloft. Jeg har 1 lag gips. Gode råd er velkomne

Jeg skærer papet af, så jeg kan komme til at armere uden forhøjning. Har
tidligere prøvet blot at spartle, men det revner altid.

Mvh Maria

Fra : CC

Dato : 12-04-05 22:08

De gipslofter jeg har lavet i mit hus, har jeg ikke lagt armeringstape i
kortkanten. Til gengæld er alle kortkantssamlinger lavet på forskallingen.
Endvidere har jeg givet loftet en gang malerfilt, inden det males. Jeg ville
ikke turde male direkte ovenpå de bare gipsplader.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 14-04-05 08:22

> [...]
> jo vil bevirke at jeg får en forhøjning. Jeg skal senere bare male den
> bare gipsloft. Jeg har 1 lag gips. Gode råd er velkomne

Der burde ligge alle anvisninger på hvordan man laver det her:
http://www.gyproc.dk/

John Vedsegaard
www.taform.dk