Spørgsmål vedr. sommerfugleblomst
Fra : Aviator

Dato : 12-04-05 13:57

Hejsa !

Jeg har en sommerfugleblomst - den med lilla syrenlignende blomster - som er
blevet alt for stor (3½ m høj) og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal klippe
den, så den ikke bliver højere. Der er jo begyndt at komme blomster på den,
er det så for sent at klippe den ned?

Jeg har ledt på Nettet, for at finde gode råd, men kan ikke rigtig finde
noget i alle de artikler der findes om blomster.

Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh.

Aviatoren

Fra : Aksel.pe

Dato : 12-04-05 15:45

Aviator wrote:
> [...]
>
> Jeg har ledt på Nettet, for at finde gode råd, men kan ikke rigtig finde
> noget i alle de artikler der findes om blomster.

De fleste klipper deres sommerfugleblomst/Budleia ned til en ca 25 cm
hvert år - efterår eller tidligt forår.
Aksel

Fra : Aviator

Dato : 12-04-05 19:24

Okay. Det vil så sige, i og med at de blomstrer, at det er for sent i år,
men at jeg skal vente til efteråret?

Iøvrigt....25 cm er godt nok ikke særlig højt. Hvor store/høje bliver de så
i løbet af sommeren?

^|^ Aviatoren

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 19:30

Aviator wrote:
> Okay. Det vil så sige, i og med at de blomstrer, at det er for sent i
> år, men at jeg skal vente til efteråret?
>
> Iøvrigt....25 cm er godt nok ikke særlig højt. Hvor store/høje bliver
> de så i løbet af sommeren?

omkring 1 m
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-05 21:01

On Tue, 12 Apr 2005 20:29:34 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

> [...]

Sommerfuglebusk klippes ned om foråret, dvs. nu. 25 cm er måske lige vel
langt ned, jeg ville ikke gå under 50 cm, især når den er så høj og ikke
har været klippet før. Men den bør klippes ret langt ned for at blive
pæn.

>omkring 1 m

De kan nemt gro halvanden meter efter sådan en hård beskæring.

Fra : Calle.

Dato : 12-04-05 21:58

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> at blive pæn.

> De kan nemt gro halvanden meter efter sådan en hård beskæring.

Ja, men jeg tog det som minimum. Har selv en der står og får vestenvinden
fra havet, den gror ikke så hurtigt.
Så da jeg ikke kender omgivelserne det pågældende sted gaderede jeg mig.
--
Calle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-04-05 20:35

> Okay. Det vil så sige, i og med at de blomstrer, at det er for sent i år,
> men at jeg skal vente til efteråret?

Mine bliver først klippet ned i week-enden sammen med roserne. Ca 25-50 cm
over jorden, og de bliver ca 1,5-2 m høje i løbet af sommeren.

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-04-05 00:55

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Mine bliver først klippet ned i week-enden

Jeg har lige klippe 3 meget store ned - de har stået der i
mere end 20 år, og er aldrig blevet beskåret.

De var mere end 5 meter i højden, og temmelig ranglede,
så jeg håber det bedste.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : berbeck

Dato : 13-04-05 19:58

"Aviator" <marineflyverFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ledt på Nettet, for at finde gode råd, men kan ikke rigtig finde
> noget i alle de artikler der findes om blomster.

Der er noget jeg ikke forstår - hvis den blomstrer nu er det ikke en
sommerfuglebusk. De blomstrer i sensommeren og står der omsværmet af
sommerfugle.

Else.

Fra : René Beyer

Dato : 13-04-05 21:24

> Der er noget jeg ikke forstår - hvis den blomstrer nu er det ikke en
> sommerfuglebusk. De blomstrer i sensommeren og står der omsværmet af
> sommerfugle.
>
> Else.

Mon ikke der menes, at der allerede er begyndt at være blade på grenene?
Det
er der nemlig også på min sommerfuglebusk! Sidste år beskar jeg den ned
til
omkring 30-40 cm, og den blev godt 2 meter høj alligevel. Den står også et
sted med masser af vand og sol.

mvh René

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Calle.

Dato : 14-04-05 15:54

berbeck wrote:
> Der er noget jeg ikke forstår - hvis den blomstrer nu er det ikke en
> sommerfuglebusk. De blomstrer i sensommeren og står der omsværmet af
> sommerfugle.

Ja det undrer også mig, min ser da stadig noget trist ud.
--
Calle.