Spørgsmål om Efeu.
Fra : Tikka

Dato : 12-04-05 13:18

Hvis det da er stavet rigtigt ........

Hvordan får jeg min skrænt beplantet billigt med Efeu.

Jeg kunne jo gå til min gartner og bruge 6000 kr. på det
men jeg er lidt nærig og vil selv lave dem, mine naboer siger de nemt kan
laves af deres "affald"

Har i nogle gode forslag.....

Mvh. Tikka

Ps. man kan også købe nogle andre stive pinde med røde bær.
ved de hvad den bunddække hedder.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-05 14:49

Tikka wrote:

> Hvordan får jeg min skrænt beplantet billigt med Efeu.

> Har i nogle gode forslag.....

Afklippede efeustængelstykker plejer at være ret villige til at slå rod og
grå videre.

> Ps. man kan også købe nogle andre stive pinde med røde bær.
> ved de hvad den bunddække hedder.

Cotoneaster?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Heidi

Dato : 12-04-05 17:29

Erik Ginnerskov wrote:

> Afklippede efeustængelstykker plejer at være ret villige til at slå
> rod og grå videre.

Jeg har været igang med just det samme, efter at der var et tip om det i
Haven i Hune.
Man klipper friske stængler af, graver en rende i jorden og lægger
stænglen ned i renden, og dækker med jord så bare nogle af bladene
titter op. Derefter vandes de jævnligt det første stykke tid, og ellers
burde de kunne passe sig selv.
Det kræver selvfølgelig at du har adgang til nogle planter allerede, men
mon ikke du kender nogen med et træ de vokser op ad, eller lignende.

--
Heidi

Fra : Carl Larsen

Dato : 13-04-05 05:52

> [...]
> stænglen ned i renden, og dækker med jord så bare nogle af bladene
> titter op. Derefter vandes de jævnligt det første stykke tid, og ellers

Hvor lang tid varer det inden man så planter dem ud. Dem man køber hos
gartneren er ca. 1/2 m høj på en pind.

--
Hilsen Carl

Fra : Heidi

Dato : 13-04-05 05:56

Carl Larsen wrote:

> Hvor lang tid varer det inden man så planter dem ud. Dem man køber hos
> gartneren er ca. 1/2 m høj på en pind.

Hvis du med "planter ud" mener ud i jorden, så er det det jeg har gjort
i ovenstående. Stænglen kommer direkte fra planten ned i renden i
jorden. Dvs. ikke noget med at de kommer en tur i en potte først eller
noget, hvis det er det du mener..?
De bliver bare placeret der hvor jeg gerne vil have dem til at gro, med
det samme.

--
Heidi

Fra : Jorgen

Dato : 13-04-05 11:07

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
man må nok regne med 6-8 uger for roddandelse, så det
tager nok et stykke tid, men det er gratis på den måde.

JB

Fra : Armand

Dato : 13-04-05 19:53

Heidi wrote:

> [...]
> Det kræver selvfølgelig at du har adgang til nogle planter allerede, men
> mon ikke du kender nogen med et træ de vokser op ad, eller lignende.

Du er velkommen til at komme og tømme min hæk!

--
Armand.

Fra : Tikka

Dato : 13-04-05 16:35

Takker og har sat de første 10 m2

Så må vi jo håbe det lykkedes for mig.....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-05 18:34

"Tikka" <Tikka@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Takker og har sat de første 10 m2
>
> Så må vi jo håbe det lykkedes for mig.....

Hvis du kunne vente tre år, vil én plante dække 10 m2, muligvis mere....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen