Kedelige klinker
Fra : Babypigen

Dato : 10-04-05 19:20

Hej!

Jeg har et badeværelsesgulv, hvor de glaserede klinker er blevet rigtig
kedelige at kigge på.
Klinkerne har ligesom fået en grålig overflade, som jeg formoder er en
blanding mellem gamle sæberester og kalk..

Er der nogen specielle produkter, der er udviklet til at "polere"/blank
pudse klinker med eller er jeg nødt til at forsøge mig med traditionel
kalkfjerning?

VH Baby

Fra : Trekroner

Dato : 10-04-05 20:00

"Babypigen" <babypigen@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen specielle produkter, der er udviklet til at "polere"/blank
> pudse klinker med eller er jeg nødt til at forsøge mig med traditionel
> kalkfjerning?

HVIS du gør det, skal du passe på fugerne! De indeholder nemlig kalk og er
ikke så vilde med kalkfjerner.

--
Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Holst

Dato : 10-04-05 21:22

Babypigen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen specielle produkter, der er udviklet til at "polere"/blank
> pudse klinker med eller er jeg nødt til at forsøge mig med traditionel

Ajax Expert, som vist i dag hedder Ajax Baderum eller noget i den stil,
er efter min mening et vidundermiddel. Sammen med Babypigen Knofedt
klarer det næsten alt.

(a) Jeg plejer at sprøjte Ajax Expert på og lade det sidde i en halv
times tid og virke. Så bruger jeg godt nok Holst Knofedt, men jeg er
sikker på, at Babypigen Knofedt virker lige så godt.

Og er det ikke godt nok, så hopper du bare til (a) igen.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-04-05 12:54

I news:42596e64$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk <Babypigen>
> [...]

> Klinkerne har ligesom fået en grålig overflade, som jeg formoder er en
> blanding mellem gamle sæberester og kalk..

Vask gulvet med alm. grundrens for at fjerne sæberester.
Kalken er du nødt til at angribe med en form for syre. Jeg bruger 1/3
alm. eddike + 2/3 vand. Gentages til kalksløret er væk. Og ja, det
angriber også fugerne, men det er en svag opløsning, og det behøver ikke
at blive gjort ret tit. (Kun når man har været for doven ;) )

Til normal rengøring bruger du et alm. rengøringsmiddel og slutter af
med at tørre vægge og fliser af med afspændingsmiddel til
opvaskemaskiner og skylle med vand. Dette gøres en gang om ugen og
holder kalken væk. Til dagligt bruger jeg en gummiskraber til vægge og
håndklædet til armatur. Det virker fint :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-05 17:36

> [...]
> Klinkerne har ligesom fået en grålig overflade, som jeg formoder er en
> blanding mellem gamle sæberester og kalk..

Ikke nødvendigvis. Prøv at give fliserne en gang madolie. Lad det suge godt
ind natten over, og vask så gulvet i tynd ajaxvand (ellers bliver det en
glidebane uden lige). Du kan jo evt. prøve med en enkelt flise først.

Mvh Maria