Rhodondendron
Fra : Erik Birkholm

Dato : 10-04-05 18:36

Hej kan man beskære en rhodondendron og evt hvornår
på forhånd tak

Hilsen Erik
6x103997@tiscali.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-05 20:05

On Sun, 10 Apr 2005 19:35:39 +0200, "Erik Birkholm"
<6x103997@tiscali.dk> wrote:

>Hej kan man beskære en rhodondendron og evt hvornår

Det kan man godt. Lige nu er et godt tidspunkt. (Men jeg mener stort set
altid at 'nu' er et godt tidspunkt at gøre tingene på

Fra : Vittrup

Dato : 10-04-05 20:15

> Det kan man godt. Lige nu er et godt tidspunkt. (Men jeg mener stort set
> altid at 'nu' er et godt tidspunkt at gøre tingene på

Tillægsspørgsmål fra Søren:

Vi har nogle lidt ældre, ret skæve rhodondrendon som vi gerne ville grave op
eller beskære. Skal man lade noget være tilbage eller skære dem helt ned?

Søren

Fra : Schubert

Dato : 10-04-05 21:20

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op
> eller beskære. Skal man lade noget være tilbage eller skære dem helt ned?

Der skal være nogle grene med blade helst også knopper tilbage, ellers dør
den.

Læs mere her:
http://www.kalmiopsis.dk/Papers/beskaering.htm

Schubert

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-05 20:32

"Schubert" <schubert@FJERNcomplex.dk> skrev >
> Der skal være nogle grene med blade helst også knopper tilbage, ellers dør
> den.
>
> Læs mere her:
> http://www.kalmiopsis.dk/Papers/beskaering.htm

Det er så den lærebogskorrekte vejledning. Praksis viser at en veletableret
ældre, kan skæres helt ned. (dette åbner ikke op for sagsanlæg, hvis det går
galt).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-04-05 15:41

I news:25ui5117s5tcc7p21k01k7gr05cic2061j@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> Det kan man godt. Lige nu er et godt tidspunkt. (Men jeg mener stort
> set altid at 'nu' er et godt tidspunkt at gøre tingene på

Fjerner man så ikke alle blomsterknopperne? Er det ikke bedre lige efter
blomstring inden de nye knopper dannes?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-05 21:46

On Mon, 11 Apr 2005 16:40:58 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Fjerner man så ikke alle blomsterknopperne? Er det ikke bedre lige efter
>blomstring inden de nye knopper dannes?

Tjo... hvis man klipper den nu blomstrer den ikke i år.
Men på den anden side vil den så have ekstra tid til at udvikle
flere/større blomsterknopper til næste års blomstring.
Er det en hård beskæring der skla laves, er det ikke sikkert den kan nå
at danne ret mange, hvis overhovedet nogen, blomsterknopper til næste
års blomstring.

(Og så er det altså efter min mening bedre at få klippet nu, mens man
har tid og lyst, i stedet for måske at gå og irritere sig over noget som
ikke er pænt, indtil det er 'bedst' at skære det ned. For når det er
'bedst' har man sandsynligvis både glemt det og andre ting at lave.
Sådan har jeg det i hvert fald......)