/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Olieblandet benzin til motorsav
Fra : Bjarne, Frederikshav~


Dato : 10-04-05 14:53

Hej alle

Jeg har for nyligt købt en motorsav med benzinmotor. Banditten kører
på benzin iblandet 2% to-taktsolie. Jeg undrer mig lidt over, hvordan
man udregner hvor meget olie, der skal i benzinen:

1: Hos Shell kan man købe en tube olie med 125 ml, som skal blandes
med 5 liter benzin (som de skriver giver en 2% blanding)... 5 divideret
med 0,125 = 40... svarende til 2,5% (blandingsforhold 1:40).
I min instuktionsbog til saven, står der ligeledes, at den skal have
2% olieblandet, svarende til benzinblandingsforholdet 1:40...

2: En bekendt har en knallert, som også bruger olieblandet benzin
(2%-blanding). Her foreskriver fabrikken, at blandingsforholdet skal
være 50:1... Regner man procenten ud, bliver det 2%!

Det kan godt være, at mine matematikkundskaber er lettere forældet,
men jeg kan ikke forstå, hvordan en 1:40-blanding, kan give 2%!


Håber I kan hjælpe mig... evt. fortælle mig, hvad der står i jeres
instruktionsbøger


På forhånd tak


Bjarne, Frederikshavn


 
 
Calle. (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 10-04-05 15:20

Bjarne, Frederikshavn wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har for nyligt købt en motorsav med benzinmotor. Banditten kører
> på benzin iblandet 2% to-taktsolie. Jeg undrer mig lidt over, hvordan
> man udregner hvor meget olie, der skal i benzinen:
>
> 1: Hos Shell kan man købe en tube olie med 125 ml, som skal blandes
> med 5 liter benzin (som de skriver giver en 2% blanding)... 5
> divideret med 0,125 = 40... svarende til 2,5% (blandingsforhold 1:40).
> I min instuktionsbog til saven, står der ligeledes, at den skal have
> 2% olieblandet, svarende til benzinblandingsforholdet 1:40...
>
> 2: En bekendt har en knallert, som også bruger olieblandet benzin
> (2%-blanding). Her foreskriver fabrikken, at blandingsforholdet skal
> være 50:1... Regner man procenten ud, bliver det 2%!
>
> Det kan godt være, at mine matematikkundskaber er lettere forældet,
> men jeg kan ikke forstå, hvordan en 1:40-blanding, kan give 2%!
>
>
> Håber I kan hjælpe mig... evt. fortælle mig, hvad der står i jeres
> instruktionsbøger
>
1:50
Mon ikke Shell har regnet med at man ikke får alt ud af den lille tybe, og
derfor har garderet sig.
Køb min 1L dunke, det andet er alt for dyrt.

--
Calle.



anders majland (11-04-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 11-04-05 12:15

> Køb min 1L dunke, det andet er alt for dyrt.

Men det andet er nemmere... Harald Nyborg har også små bøtter der passer til
5liter benzin. Bruger man kun kædesaven lejlighedsvis er det da nemt at
blande på den måde.



Calle. (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 11-04-05 15:27

anders majland wrote:
>> Køb min 1L dunke, det andet er alt for dyrt.
>
> Men det andet er nemmere... Harald Nyborg har også små bøtter der
> passer til 5liter benzin. Bruger man kun kædesaven lejlighedsvis er
> det da nemt at blande på den måde.
Det anden er da lige så nemt, man trykker på flasken, så olien stiger op i
toppens målebæger indtil den er ud for 5L ved 2% skalaen. Vupti over i
Benzindunken.
--
Calle.



anders majland (11-04-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 11-04-05 17:19

> Det anden er da lige så nemt, man trykker på flasken, så olien stiger op i
> toppens målebæger indtil den er ud for 5L ved 2% skalaen. Vupti over i
> Benzindunken.

Smart - hvilket olie har den feature ?



Calle. (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 12-04-05 15:05

anders majland wrote:
>> Det anden er da lige så nemt, man trykker på flasken, så olien
>> stiger op i toppens målebæger indtil den er ud for 5L ved 2%
>> skalaen. Vupti over i Benzindunken.
>
> Smart - hvilket olie har den feature ?
Den jeg har er Yamaha outboard (til bådmoter), men det er bare at bruge den
engang, så har man bøtten.
Man kan hive hele systemet ud af bøtten, når den skal genfyldes, hvilket jeg
gør, da jeg køber 5L 2 takt ad gangen.
--
Calle.



Matthias H Matthiess~ (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 10-04-05 15:39


"Bjarne, Frederikshavn" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse
news:1113141199.414316.92590@g14g2000cwa.googlegroups.com...


Håber I kan hjælpe mig... evt. fortælle mig, hvad der står i jeres
instruktionsbøger


På forhånd tak


Bjarne, Frederikshavn
Jeg blander altid i en 10 liter dunk. 10 liter benzin + 2 dl. olie = 2 %
Hilsen Matthias



Bjarne, Frederikshav~ (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne, Frederikshav~


Dato : 10-04-05 19:14

Hej Calle og Matthias

1:50
Mon ikke Shell har regnet med at man ikke får alt ud af den lille
tybe, og
derfor har garderet sig.
Køb min 1L dunke, det andet er alt for dyrt.

--
Calle.

Ja, det er nok derfor Shell sælger den mængde... Og jeg kunne aldrig
drømme om at købe mindre end 1 liter

Jeg blander altid i en 10 liter dunk. 10 liter benzin + 2 dl. olie = 2
%
Hilsen Matthias

Rart vi er enige. Jeg troede dælme, jeg var helt forkert på den med
blandingsforholdet! )


Tak for hjælpen til jer begge 2


Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn


Armand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-05 22:19

Bjarne, Frederikshavn wrote:
>
> Jeg har for nyligt købt en motorsav med benzinmotor. Banditten kører
> på benzin iblandet 2% to-taktsolie.
> 1: Hos Shell kan man købe en tube olie med 125 ml......

Hvad er produktets navn?

--
Armand.

Preben Riis Sørensen (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-04-05 20:36


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:6Kg6e.111079$Vf.4175950@news000.worldonline.dk...
> Bjarne, Frederikshavn wrote:
> >
> > Jeg har for nyligt købt en motorsav med benzinmotor. Banditten kører
> > på benzin iblandet 2% to-taktsolie.
> > 1: Hos Shell kan man købe en tube olie med 125 ml......
>
> Hvad er produktets navn?

Da jeg kørte MZ, var det billigste, og helt OK, Outboard Oil, vistnok fra
flere firmaer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Bjarne, Frederikshav~ (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne, Frederikshav~


Dato : 11-04-05 07:41

Hvad er produktets navn?

--
Armand.

Hej Armand.
Olien hedder vist VSX Syntetisk 2 taktsolie.
Saven er en Wood Shark med 38 ccm motor og 14" sværd. Nøjagtig magen
til en McCulloch, som tit er på tilbud i byggemarkeder. Jeg læste
mange indlæg herinde, ang. valg af sav. Naturligvis vil det bedste
være en Stihl, men jeg regner ikke med at bruge den så meget, så
derfor købte jeg denne (999,-).
Hvor køber man reservedele til en McCulloch-sav, når garantien er
udløbet?

Jeg har fældet 2 store gamle pæretræer med den, og umiddelbart
virker den ok til mig. Dog er jeg overbevist om, at de dyrere maskiner
er mere effektive. Der er 2 ting, jeg savner ved maskinen:
Værktøjsfri kædestramning og det, at den kun smører kæden, når
denne roterer... når jeg starter saven, får den lov til at ligge i
tomgang et par minutter for at varme op. Kæden er derefter sølet godt
og grundigt ind i olie!
Filesættet er fra Silvan: En rundfil hvor der er klipset en lang
metalskinne på. På skinnen er der forskellige grad-inddelinger. Jeg
filer kæden med 30 graders vinkel, da kæden oprindeligt havde den
vinkel. I sættet er der også en metalskinne + fladfil til filning af
rytterne. Dette sæt virker fint (kr. 159,-)
Sikkerhedsudstyret er fra Hedeselskabet: Kr. 1305,- med levering og
moms. Alt er CE-godkendt.

Spørgsmål til NG:

Kan det passe at kæden bliver relativ slap (den udvider sig pga.
varme), når saven får lov til at arbejde i måske ½ minut af gangen?
- Jeg gravede 3 stubbe fri for jord, og savede dem i stykker, ca. 10 cm
under jordoverfladen. Specielt den ene stub var meget stor og sej og
min lille sav skulle virkelig på arbejde . Efterfølgende - da jeg
slukkede motoren - var kæden blevet lun, og var betydelig slappere end
da jeg startede... (Kæden manglede ikke olie)


Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn


Tomas Jensen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Tomas Jensen


Dato : 12-04-05 14:05

> Spørgsmål til NG:
>
> Kan det passe at kæden bliver relativ slap (den udvider sig pga.
> varme), når saven får lov til at arbejde i måske ½ minut af gangen?
> - Jeg gravede 3 stubbe fri for jord, og savede dem i stykker, ca. 10 cm
> under jordoverfladen. Specielt den ene stub var meget stor og sej og
> min lille sav skulle virkelig på arbejde . Efterfølgende - da jeg
> slukkede motoren - var kæden blevet lun, og var betydelig slappere end
> da jeg startede... (Kæden manglede ikke olie)
>
>
> Mvh
>
> c",) Bjarne, Frederikshavn
>

Hej
Ja, det kan godt passe. 1) Når kæden bliver varm, bliver kædeolien også
varm og mister sin vedhæftnings- og smøreevne . 2) Uanset hvor godt du
spuler en rod, vil der altid være sand/jord i den => kæden bliver sløv.
Når kæden er sløv, bliver den varm (se 1)), man presser hårdere og
ledene bliver mere belastet.

Ved almindelig savning plejede jeg, da jeg var skovarbejder, at file
kæden for hver/hver anden tankfuld benzin - netop for at undgå at ledene
i kæden blev slidt op hurtigere end tænderne (bliver ledene meget slidt,
slider det ret meget på sværets næsehjul samt "tandhjulet" på saven).
Bare et enkelt strøg med filen på hver tand er nok.

Dengang havde jeg også et system med 3 kæder i gang ad gangen: Een på
saven, een i oliebad og een til afdrypning. Skiftede så hver dag. Når så
alle tre kæder var slidt op, passede det med at rosetten ("tandhjulet")
også skulle skiftes.

Mvh Tomas

Bjarne, Frederikshav~ (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne, Frederikshav~


Dato : 13-04-05 11:08

Hej
Ja, det kan godt passe. 1) Når kæden bliver varm, bliver kædeolien
også
varm og mister sin vedhæftnings- og smøreevne . 2) Uanset hvor godt
du
spuler en rod, vil der altid være sand/jord i den => kæden bliver
sløv.
Når kæden er sløv, bliver den varm (se 1)), man presser hårdere og
ledene bliver mere belastet.


Hej Thomas

Tak for dit gode svar .

Jeg vidste ikke, at man skulle spule stubbene rene for jord/sten... Men
det lyder dælme fornuftigt! . Selv nøjedes jeg med at børste med
en kost... men ikke fremover

Ved almindelig savning plejede jeg, da jeg var skovarbejder, at file
kæden for hver/hver anden tankfuld benzin - netop for at undgå at
ledene
i kæden blev slidt op hurtigere end tænderne (bliver ledene meget
slidt,
slider det ret meget på sværets næsehjul samt "tandhjulet" på
saven).
Bare et enkelt strøg med filen på hver tand er nok.

Dengang havde jeg også et system med 3 kæder i gang ad gangen: Een

saven, een i oliebad og een til afdrypning. Skiftede så hver dag. Når

alle tre kæder var slidt op, passede det med at rosetten
("tandhjulet")
også skulle skiftes.

Jeg troede kun det var nødvendigt at ligge kæder i oliebad, hvis man
brugte rapsolie... Men ja, det er vel begrænset hvor meget olie
leddene får, når kæden racer rundt med mange tusinde omdrejninger
. Fremover vil jeg ligge kæden i oliebad, når jeg alligevel skal
rense maskinen med trykluft og tandbørste


Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn


Bjarne, Frederikshav~ (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne, Frederikshav~


Dato : 13-04-05 11:12

anders majland wrote:
>> Det anden er da lige så nemt, man trykker på flasken, så olien
>> stiger op i toppens målebæger indtil den er ud for 5L ved 2%
>> skalaen. Vupti over i Benzindunken.

> Smart - hvilket olie har den feature ?



Den jeg har er Yamaha outboard (til bådmoter), men det er bare at
bruge den
engang, så har man bøtten.
Man kan hive hele systemet ud af bøtten, når den skal genfyldes,
hvilket jeg
gør, da jeg køber 5L 2 takt ad gangen.
--
Calle.

Ja, smadder smart. Så er det slut med at bøvle med et decilitermål.
Godt tip, dér!


Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste