|
| Bygning af hus. Kommentarer? Fra : cykellapper |
Dato : 07-04-05 22:49 |
|
Hej i gruppen!
Jeg skal til at bygge, men inden jeg svinger gummigeden over det gamle hus,
ville jeg da gerne høre lidt kommentarer til mine planer fra anden side.
De tekniske detaljer er for så vidt på plads, men gode forslag til indretning og
arkitektoniske guldkorn modtages med tak
Der ligger tegninger og beskrivelse her: http://hus.cykellapper.dk
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Carl Larsen (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Carl Larsen |
Dato : 08-04-05 07:49 |
|
Det ser da ganske godt ud. Jeg har også tænkt lidt over
samme sag.
En af mine overvejelser, som du måske også har gjort dig,
er; hvordan får man placeret ledninger og rør, som man
gerne vil have installeret når byggerriet er færdigt og som
der ikke er taget højde for pt.
Hertil ser jeg ikke anden udvej end at placere et stort og
pænt rørsystem under gulv eller over loft, så man sidenhen
nemt kan trække nye rør og ledninger til og fra alle rum samt
reparere og ændre de eksisteren..
Det være sig 220 og 12volt ledninger, gulvvarmerør, tv kabler,
vandrør, edb ledninger, regnvandsrør, ventilationsrør, støvsugerudtag
og hvad søren der ellers kan opstå behov for i fremtiden.
--
Hilsen Carl
| |
Holst (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 08-04-05 08:06 |
|
cykellapper wrote:
> De tekniske detaljer er for så vidt på plads, men gode forslag til indretning og
> arkitektoniske guldkorn modtages med tak
Ja, det første jeg lægger mærke til er, at der ikke er særlig mange
børneværelser. Men måske har du ikke behov for det, og så er det jo fint.
Og så ville jeg få mere vindue i værelse 3 og 5, i særdeleshed værelse 3
der er forholdsvis stort, men kun har et lille usselt vindue. Værelse 5
ville jeg også give et større vindue. Ligeledes ville jeg overveje, om
der kommer tilstrækkelig lys ind i den nordlige del af stue/køkken. Men
okay, jeg er også ret glad for lys. Din entre bliver sikkert også meget
mørk.
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 11:00 |
|
Holst wrote:
> Ja, det første jeg lægger mærke til er, at der ikke er særlig mange
> børneværelser. Men måske har du ikke behov for det, og så er det jo
> fint.
Jeg er ungkarl, og som jeg skriver i beskrivelsen, bliver der i stuen gjort klar
til at der kan inddrages to værelser á ca 9 m2. Kommer det til det, vil jeg nok
hellere overveje at bygge til mod øst. Der er 15 meter endnu, inden jeg rammer
skellet.
> Og så ville jeg få mere vindue i værelse 3 og 5, i særdeleshed værelse 3
> der er forholdsvis stort, men kun har et lille usselt vindue.
Jeg vil lige overveje, om der skal være tre vinduer i hver af øst- og
vestgavlene. Jeg tror, du har ret. Nu jeg tænker over det, bliver der faktisk en
fin udsigt over markerne fra de to gavle. Problemet er, at der er en vej ca 4
meter fra vinduerne i værelse tre. Det er pga støj, jeg i første omgang har
udeladt det tredie vindue i gavlen. Jeg skumler lidt på det
> Værelse 5 ville jeg også give et større vindue.
Værelset vender lige ud mod en cykelsti (ca 3 m fra huset) og der er altid
buldermørkt derovre. Derfor har jeg valgt tre vinduer á 900x1200mm. De kunne
lige så godt være 1000x1200 som de andre vinduer.
> Ligeledes ville jeg overveje, om
> der kommer tilstrækkelig lys ind i den nordlige del af stue/køkken.
Jeg håber, at åbningen til kip i køkkensektionen kan give en masse lys ind. Der
kommer aldrig skygge for det store halvbuevindue. Men som sagt vil jeg overveje
det tredie vindue i østgavlen.
> Men
> okay, jeg er også ret glad for lys. Din entre bliver sikkert også meget mørk.
Det er ikke tegnet på endnu, men den bliver også åben til kip, med et 600x350mm
vindue over hoveddøren, ud mod arkaden. Tilsvarende over døren til garagen.
Tak!
/Preben
| |
Holst (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 08-04-05 11:43 |
|
cykellapper wrote:
>>Ja, det første jeg lægger mærke til er, at der ikke er særlig mange
>>børneværelser. Men måske har du ikke behov for det, og så er det jo
>>fint.
>
> Jeg er ungkarl, og som jeg skriver i beskrivelsen, bliver der i stuen gjort klar
> til at der kan inddrages to værelser á ca 9 m2. Kommer det til det, vil jeg nok
> hellere overveje at bygge til mod øst. Der er 15 meter endnu, inden jeg rammer
> skellet.
Ja, beskrivelsen havde jeg jo ikke lige læst. Jeg gjorde blot det samme,
som jeg altid gør først, hvis jeg kigger på en salgsopstilling fra en
ejendomsmægler: jeg kigger på plantegningen og gør mig mine overvejelser
ud fra dette.
Og ja, det vil jo nok være synd at inddrage noget af stuen. Er man først
blevet vant til en stor stue, så ville små tyve kvadratmeter mindre
kunne mærkes - navnlig hvis et par børn også skal rumstere i stuen.
>>Og så ville jeg få mere vindue i værelse 3 og 5, i særdeleshed værelse 3
>>der er forholdsvis stort, men kun har et lille usselt vindue.
>
> Jeg vil lige overveje, om der skal være tre vinduer i hver af øst- og
> vestgavlene. Jeg tror, du har ret. Nu jeg tænker over det, bliver der faktisk en
> fin udsigt over markerne fra de to gavle. Problemet er, at der er en vej ca 4
> meter fra vinduerne i værelse tre. Det er pga støj, jeg i første omgang har
> udeladt det tredie vindue i gavlen. Jeg skumler lidt på det
Nu ved jeg ikke, hvor trafikeret din vej er. Men personligt vil jeg til
enhver tid vægte lys højere en støjdæmpning. Vil du ikke have flere
vinduer i værelse 3 mod vest, kunne du jo også sætte et i mod nord i stedet.
Endelig kan du jo få særlige støjvinduer, som dæmper støjen mere end
almindelige vinduer.
>>Værelse 5 ville jeg også give et større vindue.
>
> Værelset vender lige ud mod en cykelsti (ca 3 m fra huset) og der er altid
> buldermørkt derovre. Derfor har jeg valgt tre vinduer á 900x1200mm. De kunne
> lige så godt være 1000x1200 som de andre vinduer.
Endelig er der jo den mulighed, at du laver nogle ovenlysvinduer. Med
det umiddelbart ret flade tag, burde det jo være forholdsvis nemt.
>>Ligeledes ville jeg overveje, om
>>der kommer tilstrækkelig lys ind i den nordlige del af stue/køkken.
>
> Jeg håber, at åbningen til kip i køkkensektionen kan give en masse lys ind. Der
> kommer aldrig skygge for det store halvbuevindue. Men som sagt vil jeg overveje
> det tredie vindue i østgavlen.
>
>>Men
>>okay, jeg er også ret glad for lys. Din entre bliver sikkert også meget mørk.
Nu er jeg rimelig meget lysfreak (ikke at jeg har en skid forstand på
det), men stod det til mig, så skete følgende:
- Entre (1) fik med garanti en glasdør
- Bryggers (2) fik et vindue ud mod arkaden.
- Værelse (3) fik et ekstra vindue mod vest og et ekstra mod nord
- Badeværelse (4) ikke rigtig nogen bemærkinger, måske blot lidt større
- Værelse (5) fik med garanti et større vindue, eventult som et
alternativ to vinduer ved siden af hinanden. Det nuværende vindue
virker meget lille i forhold til værelsets størrelse. Samtidig vender
det mod nord, hvor der kommer mindst lys gennem vinduerne
- Stue/køkken (6) fik et ekstra vindue mod nord og et ekstra vindue mod
øst
- Arkade (7) fik glastag
Som sagt er jeg lysfreak, og jeg ville bo i et drivhus, hvis jeg kunne
komme til det.
Og hvis det ikke var fordi det lyder til, at de beskidte sko kun skal
til arkaden, så havde jeg også sat en yderdør i bryggerset. Men med
arkaden får bryggerset en lidt anden funktion.
Dertil kommer naturligvis overvejelsen om ovenlysvinduer.
For at give dig en idé om forholdet mellem vindue og væg har jeg lige
målt mine fire værelser. Der er i bredden henholdsvis 230, 250, 270 og
310 cm, og de har alle en vinduesåbning på ca. 145 cm. De 145 cm skal
altså rumme både vinduesrammer og selve glasset. Selve glasset er kun
130 cm i bredden.
Mit badeværelse er 220 cm i bredden og har to vinduer, begge placeret i
en åbning på 70 cm.
> Det er ikke tegnet på endnu, men den bliver også åben til kip, med et 600x350mm
> vindue over hoveddøren, ud mod arkaden. Tilsvarende over døren til garagen.
Ok. Har du allerede glastag på arkaden eller hvordan?
> Tak!
Det var da så lidt. Hvis du kan bruge mit input til noget, så er det jo
kun godt. Jeg er vild med lys, men det er andre ikke. Jeg har set huse,
som jeg ikke ville røre med en ildtang, fordi der simpelthen ikke kom
tilstrækkeligt med lys ind i dem. Men det er helt sikkert en smagssag.
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 12:17 |
|
Holst wrote:
> Og ja, det vil jo nok være synd at inddrage noget af stuen. Er man
> først
> blevet vant til en stor stue, så ville små tyve kvadratmeter mindre
> kunne mærkes - navnlig hvis et par børn også skal rumstere i stuen.
Enig. Til nød kan man skille ét værelse fra, ud mod entreen.
> Nu ved jeg ikke, hvor trafikeret din vej er. Men personligt vil jeg
> til
> enhver tid vægte lys højere en støjdæmpning. Vil du ikke have flere
> vinduer i værelse 3 mod vest, kunne du jo også sætte et i mod nord i
> stedet.
Den er ikke så trafikeret, men der kommer en del traktorer - og så er der et
fartbump lige udenfor.
> Endelig kan du jo få særlige støjvinduer, som dæmper støjen mere end
> almindelige vinduer.
Under alle omstændigheder dæmper de nok en del mere, end dem jeg har.
> Endelig er der jo den mulighed, at du laver nogle ovenlysvinduer. Med
> det umiddelbart ret flade tag, burde det jo være forholdsvis nemt.
Hmmm... Taget skråner mod nord, og bliver kun åbnet til kip over køkkenet. Jeg
tror ikke, det er umagen værd, at bygge lyskasser op i loftet, når de bliver
1.5m høje.
> Nu er jeg rimelig meget lysfreak (ikke at jeg har en skid forstand på
> det), men stod det til mig, så skete følgende:
>
> - Entre (1) fik med garanti en glasdør
Den dør har jeg. Der er et vindue på 600x1000mm. Der kommer een magen til til
garagen.
> - Bryggers (2) fik et vindue ud mod arkaden.
Jeg ville gerne holde arkaden enkel forneden.
> - Værelse (3) fik et ekstra vindue mod vest og et ekstra mod nord
> - Badeværelse (4) ikke rigtig nogen bemærkinger, måske blot lidt
> større
> - Værelse (5) fik med garanti et større vindue, eventult som et
> alternativ to vinduer ved siden af hinanden. Det nuværende vindue
> virker meget lille i forhold til værelsets størrelse. Samtidig
> vender
> det mod nord, hvor der kommer mindst lys gennem vinduerne
I så fald, vil jeg sætte to vinduer op. Du har sikkert ret.
> - Stue/køkken (6) fik et ekstra vindue mod nord og et ekstra vindue mod øst
Der kommer nok et ekstra mod øst, men ikke mod nord. Der skal være nogle vægge,
hvor der er plads til reoler mm.
> - Arkade (7) fik glastag
Det er nok ikke let at se på tegningen, men de 50cm der er over taget på husene
(under taget på arkaden) er et glasparti.
> Som sagt er jeg lysfreak, og jeg ville bo i et drivhus, hvis jeg kunne
> komme til det.
Hehe..
> Og hvis det ikke var fordi det lyder til, at de beskidte sko kun skal
> til arkaden, så havde jeg også sat en yderdør i bryggerset. Men med
> arkaden får bryggerset en lidt anden funktion.
Ja. Det er et fyrrum/vaskerum, hvor gæster ikke har noget at gøre
Der bliver en "pæn" garderobe i entreen.
> For at give dig en idé om forholdet mellem vindue og væg har jeg lige
> målt mine fire værelser. Der er i bredden henholdsvis 230, 250, 270 og
> 310 cm, og de har alle en vinduesåbning på ca. 145 cm. De 145 cm skal
> altså rumme både vinduesrammer og selve glasset. Selve glasset er kun
> 130 cm i bredden.
> Mit badeværelse er 220 cm i bredden og har to vinduer, begge placeret i en
> åbning på > 70 cm.
Jeg overvejer bredden på de nordvendte vinduer endnu en gang. Som huset er
indrettet, er det meningen, at værelserne stort set kun skal bruges til at sove
i. Derfor er jeg lidt fedtet med vinduerne. Jeg hader lys, når jeg skal sove
> Det var da så lidt. Hvis du kan bruge mit input til noget, så er det
> jo
> kun godt. Jeg er vild med lys, men det er andre ikke. Jeg har set
> huse,
> som jeg ikke ville røre med en ildtang, fordi der simpelthen ikke kom
> tilstrækkeligt med lys ind i dem. Men det er helt sikkert en smagssag.
Jeg bliver ofte overrasket over, hvor lidt der skal til for at give et godt lys.
Et rytterlys på en ellers helt lukket staldbygning giver f.eks. rigeligt med
dagslys, til at man kan se til at arbejde. Er hele gavlen derimod et glasparti,
kan det let blive irriterende med solen lige i øjnene. Jeg må indrømme, at jeg
er mest til det indirekte lys. Derfor er arkaden og kipåbningen lavet, som de
er.
Jo - jeg kan bruge alle input til noget!
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 12:34 |
|
cykellapper wrote:
> Det er nok ikke let at se på tegningen, men de 50cm der er over taget
> på husene (under taget på arkaden) er et glasparti.
Glemte at skrive, at selve taget på arkaden (mod syd) nok bliver en solfanger
til opvarmning af brugsvand.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Holst (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 08-04-05 13:03 |
|
cykellapper wrote:
> I så fald, vil jeg sætte to vinduer op. Du har sikkert ret.
Tjah ... husk på, at der ikke er én rigtig løsning. Mine idéer kan være
nok så gode - og måske også det rigtige for dig -, men det er stadig
mine idéer og ikke dine. Og det er jo dig, der skal bo i huset.
Så jeg synes i høj grad, at du skal tænke dig godt om, inden du medtager
de idéer, der nævnes i denne tråd. Du har jo sikkert tænkt en del over
dit hus, og hvorfor du vil have det, som du har valgt. At der så måske
er nogle uhensigtsmæssigheder, som du ikke lige har tænkt over, er en
anden sag, og dem kan du så forhåbentlig få luget væk ved at lytte til
folk i denne tråd.
Der er jo utallige muligheder for det ene og det andet.
Vinduer kan være normalt firkantede vinduer sådan 1-1,5 meter på hver
led. Det kan også være små kvadratiske på en halv meter på hver led. Det
kan være smalle og høje vinduer fra gulv til loft. Vinduerne kan sidde
klos op ad hinanden, og der kan være flere meter mellem dem. Man kan
også lave aflange vinduer med en højde på en halv meters penge helt oppe
nær loftet.
Døre kan åbne den ene vej eller den anden vej og være højre- eller
venstrehængt. Det kan også være skydedøre. Det kan være glasdøre, det
kan være døre med fyldninger i, og det kan være en almindelig "kedelig" dør.
Ja, jeg er på mange måder glad for, at jeg ikke skal igang med at lave
mit eget hus
>>- Arkade (7) fik glastag
>
> Det er nok ikke let at se på tegningen, men de 50cm der er over taget på husene
> (under taget på arkaden) er et glasparti.
Ja, det tænkte jeg nok efter at have nærkigget tegningen. Personligt
ville jeg umiddelbart ikke lave dette tag over arkaden hævet en halv
meters penge over resten af taget. Jeg ville lave en simpel glastrekant
deroppe.
>>Og hvis det ikke var fordi det lyder til, at de beskidte sko kun skal
>>til arkaden, så havde jeg også sat en yderdør i bryggerset. Men med
>>arkaden får bryggerset en lidt anden funktion.
>
> Ja. Det er et fyrrum/vaskerum, hvor gæster ikke har noget at gøre
> Der bliver en "pæn" garderobe i entreen.
Ja, men overvej også at fremtidssikre det. Hvis du får to knægte i 6-10
års alderen, der har været ude at lege med mudder i skøn forårsdag ...
>>For at give dig en idé om forholdet mellem vindue og væg har jeg lige
>>målt mine fire værelser. Der er i bredden henholdsvis 230, 250, 270 og
>>310 cm, og de har alle en vinduesåbning på ca. 145 cm. De 145 cm skal
>>altså rumme både vinduesrammer og selve glasset. Selve glasset er kun
>>130 cm i bredden.
>>Mit badeværelse er 220 cm i bredden og har to vinduer, begge placeret i en
>>åbning på > 70 cm.
Jeg kan jo lige nævne, at værelserne på 250 og 270 og badeværelset stort
set vender mod nord hos mig. De andre stort set mod syd (sådan
sydsydvest nok). Jeg ville ikke ønske mindre lys i mine værelser.
> Jeg overvejer bredden på de nordvendte vinduer endnu en gang. Som huset er
> indrettet, er det meningen, at værelserne stort set kun skal bruges til at sove
> i. Derfor er jeg lidt fedtet med vinduerne. Jeg hader lys, når jeg skal sove
Ja, og så er det selvfølgelig ikke så vigtigt. Men hvis det med tiden
bliver børneneværelser, så opholder børnene sig der jo nok en del -
navnlig når de bliver teenagere.
En helt anden ting, jeg tænkte på. De fremtidige børneværelser bliver jo
umiddelbart inddraget af stuen eller udbygget øst for stuen. Forældre
ønsker ofte, at børnene værelserne ligger væk fra stuen, så børnene kan
få ro til at sove uden at forældrene skal skrue helt ned for tv og
hviske til hinanden. Ligeledes kan fjerne børneneværelser vist være en
fordel i dagtimerne, så forældrene kan få ro i stuen ...
| |
anders majland (08-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 08-04-05 13:08 |
|
> Nu ved jeg ikke, hvor trafikeret din vej er. Men personligt vil jeg til
> enhver tid vægte lys højere en støjdæmpning.
Ikke i et soveværelse. Der vil jeg vægte omvendt...
/A
| |
Peter C:\\ (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter C:\\ |
Dato : 08-04-05 08:19 |
|
> De tekniske detaljer er for så vidt på plads, men gode forslag til
indretning og
> arkitektoniske guldkorn modtages med tak
Det ser sgu lækkert ud.
Dog synes jeg der er et par dørsving/-placeringer der ser lidt uheldige ud.
Rum2:
Jeg ville flytte skabene et andet sted hen, eller vende dørsvinget, da døres
ellers skal åbnes _helt_ op hvis skabene ikke skal stå i vejen.
Rum3:
Træk skabene ud i bryggers/fyrrum, så de flugter inde i soveværelset, eller
ryk døren mere ud i gangen.
Som den er nu kan den ikke åbne helt op.
Rum4:
Man åbner døren, og går ud på badeværelset ..... lige ind i
brusekabine-væggen.!
Jeg ville trække døren helt til højre i rummet, da pladsen omme bag ved
døren ikke skal bruges til noget alligevel (ingen radiator)
Alternativt skulle brusekabinen måske være lidt mindre
Passagen mellem brusekabine og håndvask-bord ser lidt smal ud.
--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird .... afhængig af vejret !
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 11:30 |
|
Peter C:\ wrote:
> Rum2:
> Jeg ville flytte skabene et andet sted hen, eller vende dørsvinget,
> da døres ellers skal åbnes _helt_ op hvis skabene ikke skal stå i
> vejen.
Det er ikke skabe, men vaskemaskine/tørretumbler. Du har ret. De skal ikke stå
der. På den anden side af døren kommer oliefyret et sted, så jeg flytter nok
vaskemaskine/tørretumbler længere ind i rummet. Om nødvendigt bliver de stablet.
> Rum3:
> Træk skabene ud i bryggers/fyrrum, så de flugter inde i soveværelset,
> eller ryk døren mere ud i gangen.
> Som den er nu kan den ikke åbne helt op.
Jeps. En af delene. Tror nok, jeg flytter døren ud til væggen i gangen.
Der skal være adgang til skabene fra både vaskerum og soveværelse, og hvis der
skal være et bord i vaskerummet også, begynder pladsen der at blive trang, hvis
skabene kommer helt derind.
> Rum4:
> Man åbner døren, og går ud på badeværelset ..... lige ind i
> brusekabine-væggen.!
> Jeg ville trække døren helt til højre i rummet, da pladsen omme bag
> ved døren ikke skal bruges til noget alligevel (ingen radiator)
Ja.
> Alternativt skulle brusekabinen måske være lidt mindre
Nix! Jeg hader brusekabiner, der ikke har plads til to personer
> Passagen mellem brusekabine og håndvask-bord ser lidt smal ud.
Der er 70 cm, men bordet bliver nok ikke så stort. Det er nu ca 2 meter langt.
Alternativt kunne det rykkes helt ud mod ydervæggen. Det arbejder jeg lige
videre med.
Tak!
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Holst (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 08-04-05 11:48 |
|
cykellapper wrote:
> Der er 70 cm, men bordet bliver nok ikke så stort. Det er nu ca 2 meter langt.
> Alternativt kunne det rykkes helt ud mod ydervæggen. Det arbejder jeg lige
> videre med.
Ja, det ville også være mit forslag. Helt op til nordvæggen, og så kun
lade det få en runding mod syd.
| |
Allan Vebel (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Allan Vebel |
Dato : 08-04-05 23:28 |
|
cykellapper <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev:
>> Passagen mellem brusekabine og håndvask-bord ser lidt
>> smal ud.
>
> Alternativt kunne det rykkes helt ud mod ydervæggen.
Du kunne også overveje at bytte om på toilet og håndvask, så
håndvasken kommer i den naturlige niche mellem brusekabine
og ydervæg.
Det har i øvrigt undret mig at bryggers, bad og køkken er
placeret så langt fra hinanden - de enkelte rum skal jo have
fælles vand og afløb. Har du overvejet det?
--
Allan Vebel
http://html-faq.dk
| |
cykellapper (09-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 09-04-05 10:32 |
|
Allan Vebel wrote:
> cykellapper <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev:
>
>>> Passagen mellem brusekabine og håndvask-bord ser lidt
>>> smal ud.
>>
>> Alternativt kunne det rykkes helt ud mod ydervæggen.
Er gjort!
> Du kunne også overveje at bytte om på toilet og håndvask, så
> håndvasken kommer i den naturlige niche mellem brusekabine
> og ydervæg.
Det var nok ikke en dårlig idé. Håndklædetørreren kan hænge på
østvæggen.
> Det har i øvrigt undret mig at bryggers, bad og køkken er
> placeret så langt fra hinanden - de enkelte rum skal jo have
> fælles vand og afløb. Har du overvejet det?
Ja, det har jeg. Der bliver hugget en rende i det eksisterende gulv,
hvor det hele bliver lagt i. PVC-rør er ikke så dyrt, så jeg har ikke
villet lade mig begrænse af det. Det giver nogle timer med en Lysbro
(eller minigraver, hvis man er doven), men udgiften er begrænset. I
badeværelset skal der nyt gulv alligevel.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Carl Larsen (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Carl Larsen |
Dato : 09-04-05 12:58 |
|
>
> Det var nok ikke en dårlig idé. Håndklædetørreren kan hænge på
> østvæggen.
>
Mht. håndklædetørrer, så monterede jeg en sådan da jeg byggede
mit badeværelse om m. gulvvarme osv.
Du skal være opmærksom på at en varm håndklædetørrer er med til
at opvarme rummet og kan resultere i at rumvarmen-termostaten
nedsætter gulvvarmens fremløbstemperatur og dermed er gulvfliserne
selvfølgeligt måske en anelse køligere.
Desuden troede jeg, at jeg med en håndklædetørrer så fik dejlige
varme håndklæder når jeg skulle tørre mig. Det fik jeg også
men på bekostning af gulvvarmen. Jeg vil hellere have varme
fødder end varme håndklæder.
Nu er der slukket for håndklædetørreren, hvilket ikke betyder
en disse. Mine håndklæder er helt tørre hver morgen, gulvvarmen
opvarmer lokalet så godt at håndklæderne er tørre efter kort tid.
Håndklædetørreren var, hos mig, rent spild af penge og arbejde.
--
Hilsen Carl
| |
cykellapper (10-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 10-04-05 14:35 |
|
Carl Larsen wrote:
> Du skal være opmærksom på at en varm håndklædetørrer er med til
> at opvarme rummet og kan resultere i at rumvarmen-termostaten
> nedsætter gulvvarmens fremløbstemperatur og dermed er gulvfliserne
> selvfølgeligt måske en anelse køligere.
Planen er, at montere den på returen fra gulvvarmestrengen. Dermed
kommer der kun lunkent vand igennem - og kun når gulvvarmen kører.
Dermed kan man ikke skrue op og ned for den, men det er, som du skriver,
ikke meningen, at det skal være en radiator. På baggrund af dine
erfaringer, vil jeg lave en sløjfe, så jeg kan lukke den af, hvis ikke
det virker.
Tak!
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
og arbejde.
| |
anders majland (08-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 08-04-05 10:41 |
|
> De tekniske detaljer er for så vidt på plads, men gode forslag til
> indretning og
> arkitektoniske guldkorn modtages med tak
Jeg ville forsøge at ændre indretningen i badeværelset. Jeg tror at det vil
virke trangt at skulle gå forbi den murede bruseniche. Det er jo et "kæmpe"
rum og det skulle også gerne virke sådant. Hvad med at bytte rundt på toilet
og bruser. Placeres toilettet med røven mod syd eller vest tror jeg det vil
virke mere åbent.
Ligeledes med højskabene lige inden for døren i rum 2.
Btw er det ideen med døre på begge sider af skabene mellem 2 og 3 eller blot
halvdelen hver vej ?
/A
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 11:45 |
|
anders majland wrote:
> Jeg ville forsøge at ændre indretningen i badeværelset. Jeg tror at
> det vil virke trangt at skulle gå forbi den murede bruseniche. Det
> er jo et "kæmpe" rum og det skulle også gerne virke sådant. Hvad med
> at bytte rundt på toilet og bruser. Placeres toilettet med røven mod
> syd eller vest tror jeg det vil virke mere åbent.
Jeg ville være meget ked af at skulle have min brusekabine mod en ydermur.
Jeg synes ofte jeg ser, at murene bliver dårlige, der hvor brusekabinen er.
Så hellere ind mod gangen, hvor varmen bedre kan transportere evt. fugt væk,
og hvor der ikke er frost. Jeg har flyttet døren lidt og gjort bordet 40 cm
mindre.
> Ligeledes med højskabene lige inden for døren i rum 2.
Det er vaskemaskine/tørretumbler, og de er flyttet. I stedet kommer
målerskabet op inden for døren.
> Btw er det ideen med døre på begge sider af skabene mellem 2 og 3
> eller blot halvdelen hver vej ?
Jeps. Der skal være adgang fra begge sider, så vasketøjet bliver til at
styre
Jeg skal lige have talt med skorstensfejeren først, om jeg overhovedet må.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 11:48 |
|
På baggrund af jeres forslag, har jeg ændret grundplanen. Den ligger nederst på
http://hus.cykellapper.dk
Jeg venter lige med 3D-tegningerne, til jeg har det hele med.
Tak for forslagene indtil videre. De har været yderst konstruktive.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Finn Hybjerg Hansen (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Finn Hybjerg Hansen |
Dato : 08-04-05 12:30 |
|
| |
cykellapper (08-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 08-04-05 12:54 |
|
Finn Hybjerg Hansen wrote:
> Rum 2: Lad fortsat døren åbne indad, men hængslet i den anden side,
> det virker mere naturligt.
Jeg ved det godt, men der kommer et oliefyr lige indenfor døren, hvis ikke jeg
får plads til at vende det mod skabene. I så fald bliver den hængslet modsat.
> Rum 7: Fungerer højre arkadedør som hoveddør? Normalt åbner hoveddøre
> i
> Danmark ind i bygningen (I Sverige er det vist ud ad?) Well, bare en
> side-
> bemærkning. Det kniber nok også med pladsen hvis den åbner indad.
Hehe.. jeg undrede mig over, at ingen var faldet over den
Hoveddøren bliver garageporten! Mine forældre har garage i kælderen, og efter
jeg monterede en aut. portåbner hos dem, kan jeg se, at 90% af trafikken går den
vej igennem. - Ganske tørskoet! Forbipasserende glor godtnok lidt, når min mor
kommer cyklende og åbner porten
I det eksisterende hus har jeg en hoveddør, der kan klaske i nogle andre døre,
når man åbner den. Det gider jeg ikke igen. Derfor vender den forkert.
> Rum 8:Er der plads til at døren åbner ind i garagen hvis der holder en
> bil? Ellers placer den enten midt på væggen, og ellers med åbning ud i
> arkaden, hængslet i den anden side.
Ja - hvis det er konebilen, der holder der. Rummet er 6.10 meter langt, så det
skulle kunne gå. Jeg vil gerne have de to døre ud for hinanden i arkaden. Men du
har da ret i, at den lige så godt kunne svinge ud i arkaden. Især, hvis jeg
bibeholder den modsatte hængsling af hoveddøren.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Holst (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 08-04-05 13:05 |
|
Finn Hybjerg Hansen wrote:
> Rum 8:Er der plads til at døren åbner ind i garagen hvis der holder en
> bil? Ellers placer den enten midt på væggen, og ellers med åbning ud i
> arkaden, hængslet i den anden side.
Skydedør ...?
| |
cykellapper (09-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 09-04-05 10:38 |
|
Holst wrote:
> Finn Hybjerg Hansen wrote:
>
>> Rum 8:Er der plads til at døren åbner ind i garagen hvis der holder
>> en bil? Ellers placer den enten midt på væggen, og ellers med åbning
>> ud i arkaden, hængslet i den anden side.
>
> Skydedør ...?
Jeg tror, det bliver pænest, hvis de to døre er ens
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Maria Frederiksen (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 08-04-05 19:06 |
|
> Der ligger tegninger og beskrivelse her: http://hus.cykellapper.dk
Der mangler et værelse, og du har en masse gangareal, og det ligger
fuldstændig hen i mørke - en masse kvm til ingen nytte.
Badeværelset "virker" ikke og du bliver hammer træt af at skulle gøre rent i
hullet (brusenichen) Fuld åbning, evt med en glasdør, der kan lukke helt op.
Faktisk ville jeg flytte badeværelset. Dermed har du dit ekstra værelse.
Badeværelse ville jeg så flytte over i fyrrummet og fyrrummet ud i gang "7",
som dermed stort set stryges = meget bedre udnyttelse.
Stuen er meget stor, og vil blive svær at møblere uden at du får en hulens
masse bart gulv - vi har stue på 35 kvm i samme facon og den er rigeligt
svær at møblere.
En anden ting er retning. Din terrasse vil henligge uden sol fra omkring kl
14 og hele aftenen. Det bliver du træt af medmindre du alligevel aldrig
bruger den. En løsning kunne være at endevende huset, så stuen kom mod vest
i stedet for øst.
Mvh Maria
| |
cykellapper (09-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 09-04-05 10:24 |
|
Maria Frederiksen wrote:
> Der mangler et værelse, og du har en masse gangareal, og det ligger
> fuldstændig hen i mørke - en masse kvm til ingen nytte.
Stuen bliver forberedt på, at der kan inddrages op til to værelser (i
det sydvestlige og nordøstlige værelse.
Jeg skulle mene, at glaspartiet øverst i arkaden og vinduet over
indgangsdøren til selve huset kan give lys nok i gangen.
> Badeværelset "virker" ikke og du bliver hammer træt af at skulle gøre
> rent i hullet (brusenichen) Fuld åbning, evt med en glasdør, der kan
> lukke helt op. Faktisk ville jeg flytte badeværelset. Dermed har du
> dit ekstra værelse. Badeværelse ville jeg så flytte over i fyrrummet
> og fyrrummet ud i gang "7", som dermed stort set stryges = meget
> bedre udnyttelse.
Jeg har en lignende bruseniche i dag, og det synes jeg nu ikke er det
store problem. Mener du, at den ene væg skulle fjernes, eller dem begge
to?
Gang "7" er noget speciel. Det skal være et uopvarmet rum. Der er i
øjeblikket kælder der, som jeg vil udnytte til at stille olietank mm i.
Derfor skal gulvbelægningen være til at fjerne, så man kan komme derned.
Jeg kunne aldrig drømme om, at stille oliefyret derud, for så ville al
den dejlige spildvarme fise ud til gråspurvene. Desuden er døren mod syd
den eneste dør, der vender mod vejen.
Jeg er egentlig ikke så bekymret over at der bliver lidt "spildplads".
Huset er rigeligt stort til mig (120 m2). Det ville være noget andet,
hvis det var en dyr lejlighed.
> Stuen er meget stor, og vil blive svær at møblere uden at du får en
> hulens masse bart gulv - vi har stue på 35 kvm i samme facon og den
> er rigeligt svær at møblere.
Jeg er opmærksom på det. Det er også derfor, jeg har været lidt fedtet
med vinduerne fra starten af. Jo flere vinduer - desto sværere at
møblere. Jeg har lavet en møbleringsplan, og det ser fornuftigt ud. Jeg
er ikke bange for bart gulv.
> En anden ting er retning. Din terrasse vil henligge uden sol fra
> omkring kl 14 og hele aftenen. Det bliver du træt af medmindre du
> alligevel aldrig bruger den. En løsning kunne være at endevende
> huset, så stuen kom mod vest i stedet for øst.
Ikke korrekt
Hvis du ser på den første 3D-tegning, ser du skyggevirkningen kl 17
først i maj. Det kan jeg indstille i programmet.
Jeg vil gerne have stuen mod øst, da der er en vej mod vest, kun 4 meter
fra huset. Desuden er der den bedste udsigt mod øst - ned mod Karup
Ådal.
Tak!
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
jpo (09-04-2005)
| Kommentar Fra : jpo |
Dato : 09-04-05 11:54 |
|
"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev i en meddelelse
news:4255aa1d$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Jeg skal til at bygge, men inden jeg svinger gummigeden over det gamle
> hus,
> ville jeg da gerne høre lidt kommentarer til mine planer fra anden side.
>
> De tekniske detaljer er for så vidt på plads, men gode forslag til
> indretning og
> arkitektoniske guldkorn modtages med tak
>
> Der ligger tegninger og beskrivelse her: http://hus.cykellapper.dk
>
>
> --
> Preben Mortensen
> (Cykellapper)
>
>
Nu har jeg ikke læst alle trådene, og om nogen har været inde på det, men
jeg ville nu spejlvende huset engang, så stuen kommer til at vende mod
sydvest. At have soveværelser mod vest, hvor solen bager hele eftermiddagen,
kan være en varm fornøjelse ved sengetid.
Der vel også komme til at blive skygge på terrassen om eftermiddagen, hvor
garagen skygger. Aftensolen er skøn at have ind på terrassen, når der skal
grilles. Det får du ikke på den her måde.
mvh.
jpo
| |
cykellapper (10-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 10-04-05 14:37 |
|
jpo wrote:
> Nu har jeg ikke læst alle trådene, og om nogen har været inde på det,
> men jeg ville nu spejlvende huset engang, så stuen kommer til at
> vende mod sydvest. At have soveværelser mod vest, hvor solen bager
> hele eftermiddagen, kan være en varm fornøjelse ved sengetid.
> Der vel også komme til at blive skygge på terrassen om eftermiddagen,
> hvor garagen skygger. Aftensolen er skøn at have ind på terrassen,
> når der skal grilles. Det får du ikke på den her måde.
Der er en vej mod vest - ca 4 meter fra huset. Derfor vender det som det
gør.
Der vil være aftensol på terrassen til kl. 19 indtil først i september.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Martin Jensen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jensen |
Dato : 10-04-05 14:07 |
|
Hej Preben
Hvilken program har du brugt til at lave modelen over dit kommende
hus?
Martin
| |
cykellapper (10-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 10-04-05 14:39 |
|
Martin Jensen wrote:
> Hvilken program har du brugt til at lave modelen over dit kommende
> hus?
Autodesk AutoCAD 2004.
Jeg har også forsøgt mig med ArchiCAD, men det er for mystisk i forhold
til AutoCAD, som jeg er vant til at bruge.
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
|
|