Rækkefølge ????
Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-04-05 08:09

Jeg skal have fat i plænen, men er i tvivl om rækkefølgen.

Jernvitrinol
Fjerne mos
Gøde
Kalke
Slå græs (den fik ikke den sidste klipning i efteråret)

Er det den rigtige rækkefølge ?

Mvh
Søren - Der jagter en rotorklipper i Holstebro området.

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 06-04-05 09:23

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det den rigtige rækkefølge ?
>
> Mvh
> Søren - Der jagter en rotorklipper i Holstebro området.

Hej

Jeg ville:
Slå græsset
Fjerne mos med maskine, f.eks el-drevet .
Gøde

Jeg ville ikke bruge jernvitriol
Jeg ville ikke kalke, medmindre en jordbundsprøve viste behov derfor.

mvh
Knud

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 09:38

Knud Rasmussen wrote:

> Jeg ville ikke bruge jernvitriol

Jeg er ret glad for jernvitriol. Man har knap fået det hældt på, førend
mosset bliver mørkt og begynder at dø.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-04-05 17:14

> Jeg er ret glad for jernvitriol. Man har knap fået det hældt på, førend
> mosset bliver mørkt og begynder at dø.

Og ligner lort.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 17:21

Maria Frederiksen wrote:

> Og ligner lort.

Det er jo kun i et par uger, indtil græsset titter grønt op over det
hele. Men pænt ser det ikke ud, det har du helt ret i.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-04-05 10:12

> Jeg ville ikke bruge jernvitriol

Det lyder interessant......Kan du uddybe det ?

Mvh
Søren

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 06-04-05 11:20

> Det lyder interessant......Kan du uddybe det ?
>
> Mvh
> Søren

Hej

Ja det mener jeg godt jeg kan.

1:Jeg synes, at det er noget ulækkert stads at sprede i haven.
2:Da jeg prøvede det ,virkede det kun på overfladen som blev sort.
3:Mosset kommer hurtigt igen.
4:Jeg skulle alligevel rive hele græsplænen for at fjerne mosset.(med
håndkraft)
5:Da ikke al mosset døde, var jeg nødt til at gentage forestillingen.
6:Hverken mig eller katten kan lide at færdes på jernvitriol.
7:Med den Black og Decker, som jeg har købt (der findes jo også andre) er
mosset fjernet i en arbejdsgang.
8:Mosset kommer ikke hurtigt igen.

mvh
Knud

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-04-05 17:18

> [...]
> Gøde
> Kalke
> Slå græs (den fik ikke den sidste klipning i efteråret)

Nej.
Du gøder rigeligt. (2-3 kg pr 100 kvm hver 3-4 uge - meget mos, så hver 2.
uge max 6 gange).
Kalker, hvis du har sur jord og det er nødvendigt
Slår græs.

Det giver ikke mening af bruge jernvitrol, da det gør mosset sort = grimt.
Fjerner du det, så får du bar jord, der skal eftersås = grimt. Lader du
mosset være, så er det grønt indtil græsset vokser ind imellem og det gør
det, hvis det er ordentlig gødet = pæn græsplæne hele vejen igennem og ingen
miljøunderlige stoffer i græsset.

Mvh Maria