Blomster ved Bamnushæk?
Fra : TGJ

Dato : 05-04-05 18:17

Hej,

Vi har en 2m høj bambushæk, hvor vi på nordsiden af denne gerne vil have
ryddet Berberis og have plantet noget andet (uden pigge).

Området vil være lidt i skygge af bambushækken.
Det er primært lerjord.

Er der noget der gror specielt godt under disse omstændigheder?

Thomas
P.S. Vi er meget nye i havearbejde ;)

--
Fjern "REMOVE-THIS" ved svar på mail

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-05 19:46

On Tue, 5 Apr 2005 19:17:08 +0200, "TGJ" <tgsj@REMOVE-THISget2net.dk>
wrote:

> [...]
>Det er primært lerjord.
>
>Er der noget der gror specielt godt under disse omstændigheder?

Hmm.. hvad har du i tankerne mht. højde/størrelse?

Hvis det er noget hæk-agtigt (når det nu er en berberis der skal væk),
så kunne buksbom eller kirsebærlaurbær sikkert bruges.

Fra : Armand

Dato : 05-04-05 20:55

TGJ wrote:
> [...]
> Det er primært lerjord.
> Er der noget der gror specielt godt under disse omstændigheder?

Overvej evt. hvorledes det vil/skal se ud når bambussen efter al
sandsynlighed dør indenfor de næste par år

--
Armand.

Fra : Aksel.pe

Dato : 07-04-05 09:04

Armand wrote:

> Overvej evt. hvorledes det vil/skal se ud når bambussen efter al
> sandsynlighed dør indenfor de næste par år

Uha, jeg gyser ved tanken herom.
Vi har 2 bambus hække, hver på ca 100 m. - henholdsvis S. muriela og S.
nitida. Sidst gik det ud over murielaen. Da måtte vi til med håndkraft
at grave ca 100 m gamle planter op. De havde imidlertid nået at kaste
masser af frø, og ret hurtigt spirede der masser af nye planter op. Dem
samlede vi i et lille "Nurseri", og fik senere megen glæde af, da en ny
hæk skulle etableres. Det er frøplanter, men de ligner nu meget
moderplanterne, og er nu blevet ca 2½ - 3 m høje.
Nu til svaret: Her i landet blæser det jo meget - lidt varierende efter
hvor og hvordan haven ligger - er der som regel behov for læ. Hvis man
ligger ret udsat og holder af sartere planter, kan man næsten ikke få læ
nok. Lige foran vores nordlige bambushæk (S. nitida) har vi plantet alm.
Thuja med ca 3/4 meters afstand mellem planterne. Nu har vi 2 hække lige
foran/bagved hinanden. Hvis nitidaen skulle gå hen og dø - det gør den
jo nok, men jeg håber den varer mange år endnu - står thujahækken der jo.
Nu har du som overskrift skrevet "Blomster ved Bambushæk" men et alm.
blomsterbed foran en bambushæk vil du ikke få megen glæde af, for hækken
vil tage sin store del af områdets næringsstoffer.
Plant Thuja!
Venlig hilsen
Aksel