Noget om jordvarmetemperatur i drivhus
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 05-04-05 17:33

For en uge siden fik jeg et læs champignonmuld (12 kbm) og gik strax i gang
med at fordele mulden i haven. Også i drivhuset, hvor jeg kom 30 cm.
champignonmuld i drivhusbedene, vandede dem godt, fire dage senere (2.
april) var temperaturen steget til ca. 23 grader i jorden, fint tænkte jeg
og udplantede 17 tomatplanter i den ene halvdel af drivhuset (jeg har et
drivhus på 30 kvm). I dag har jeg kontrolleret jordtemperatuen, kl. 6:30 er
den 27 grader og kl. 16:00 er den steget til 34 grader!!! Jeg måler
temperaturen 5 cm under jordoverfladen, svarende til det område hvor
rodnettet er placeret. 10 cm. nede i jorden er temperaturen 37 grader.

Så er der nogen der mangler varme i deres drivhus, så er der hermed givet et
råd om, hvordan temperaturen kan hæves - i mit tilfælde risikerer jeg måske,
at det bliver for varmt og at jeg må udplante et reservehold af
tomatplanter, jeg har stående i køkkenvinduet.

God vind til havefolket,
mange hilsner fra
Klaus Eriksen