Opsætning af gipsplader på "gammel forskal~
Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 04-04-05 22:21

Hej NG

Ja, så er der "problemer" med det "nøgne køkken" igen (se 9,5mm
gipsplader tråden hvis du er nysgerrig).

Jeg har nu pillet alt ned fra væggene og loftet i vores køkken, og der
er nu kun de bare lægter med isolering imellem på væggene tilbage. På
loftet er der spær med forskalling og isolering.

Mit "problem" er at DanoGips anbefaler en minimum anlægsflade for
deres 12,5mm gips plader på 45mm på lofter. De eksiterende
forskallingsbrædder er 70mm, hvilket jo ikke er nok.

Er der nogen her som har erfaring med opsætning af gipsplader på
forskalling som kun er 70mm. Jeg kan ydermere oplyse at afstanden
imellem forskallingsbrædderne er 400mm, hvilket skulle være ok hvis
man bruger 2 lags 12,5mm gips.

På mine vægge har jeg lidt samme problem, da der kun vil være en
anlægsflade på 20mm for den lodrette del af gips pladen og ca. 30mm
for den vandrette (top/bund). På væggene er der dog 300mm imellem hver
lodret lægte, så her skulle 1 lag kunne gøre det.

Erfaringer er velkomne, da jeg ofte bliver konfronteret med: "det skal
da nok holde..." i div. byggemarkeder....

/Thomas

Fra : Bent Christiansen

Dato : 04-04-05 22:52

ja men så er den da god nok - 70mm>45mm
70mm forskalling og 4o cm afstand er ok på loftet

problemet på væg er at 20mm anlægsflade ikke er nok der hvor 2 plader
stødes sammen,kan du ikke opsætte en ny gang forskalling udenpå (100mm x
25mm)

men se iøvrigt: www.gypros.dk og www.danopips.dk

mvh Bent
omerta@stofanet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-05 14:20

Bent Christiansen wrote:

> kan du ikke opsætte en ny gang forskalling udenpå
> (100mm x 25mm)

Normaldimensionen på forskallingsbrædder er 19*100 mm.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Bent Christiansen

Dato : 06-04-05 21:15

> Erik ginnerskov wrote:
> Normaldimensionen på forskallingsbrædder er 19*100 mm.

forskallingsbrædder leveres normalt i 16, 19, og 25mm
og i rupløjet på ca:22mm
og i bredder ca: 50, 75,og 100mm

og til Thomas :
dine dimensioner er helt tilstrækkelige, som Maria også oplyser.

mvh Bent

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 06-04-05 21:49

On Wed, 6 Apr 2005 22:15:00 +0200, "Bent Christiansen"
<omerta@mail1.stofanet.dk> wrote:

>og til Thomas :
>dine dimensioner er helt tilstrækkelige, som Maria også oplyser.
Tak for de gode respons, det er ikke sidste gang jeg spørger i denne
gruppe

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 05-04-05 16:57

On Mon, 4 Apr 2005 23:52:28 +0200, "Bent Christiansen"
<omerta@mail1.stofanet.dk> wrote:

>ja men så er den da god nok - 70mm>45mm
>70mm forskalling og 4o cm afstand er ok på loftet
Ok, jeg troede bare at denne anlægsflade skulle gælde for samlinger
også - hvilket betyder at der hvor 2 plader stødes sammen skal der
være 2x45mm? eller er det helt misforstået?

>problemet på væg er at 20mm anlægsflade ikke er nok der hvor 2 plader
>stødes sammen,kan du ikke opsætte en ny gang forskalling udenpå (100mm x
>25mm)
Når jeg siger 20mm så mener jeg faktisk 2x22mm = 44mm Det var en
fejl fra mine side - dårligt "formuleret". For hver 300mm på mine
vægge er der lodrette stolper på 44mm bredde (faktisk 2 stk. 22mm ved
siden af hinanden) er det nok til 1 lag 12,5mm gips?

Jeg har kigget på både GYPROC og DANOGIPS hjemmesiderne og har også
læst en del af deres anvisninger, men jeg må sige at jeg er noget
misfornøjet ved de minimum angivelser de begge har angående
forskalling.

/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-05 17:21

> Ok, jeg troede bare at denne anlægsflade skulle gælde for samlinger
> også - hvilket betyder at der hvor 2 plader stødes sammen skal der
> være 2x45mm? eller er det helt misforstået?

Det er helt misforstået. Der skal være 45 mm ialt. Stålreglar er ikke
bredere.

Mvh Maria

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 05-04-05 18:42

On Tue, 5 Apr 2005 18:21:11 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det er helt misforstået. Der skal være 45 mm ialt. Stålreglar er ikke
>bredere.

Tak det lettede Så kan "mine 44mm" vel nok lige gå an selvom det
ikke er helt inden for danogips/gyproc kravet. Jeg ved ikke om det kan
"læses", men jeg er novice på det her område. Min kæreste er meget
roligere nu - hun troede ellers at vi skulle til at lave ny
forskalling over det hele.... suk!

/Thomas