Andet multimedie
bentjuul 3670
Corel udskrivning
Fra : Quick

Dato : 27-05-01 16:23

Hej

Er der nogen der ved lidt om hvordan man helst skal indstille de forskellige
tilng i indstillinger i CorelDraw 9.0 med hensyn til udskrivning ?
(farvestyring m.m.)

Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen vil hjælpe.

Jan

Fra : Studio Smalbro

Dato : 27-05-01 19:13

Det afhænger jo meget af hvad du vil med din udskrivning. Hvis du har et
professionelt job i den forstand at du forestiller dig fotosats i den anden
ende, ja skal du først og fremmest have en postscriptprinterdriver og en
postscriptprinter, med mindre du vælger at skrive til printfil og dernæst
distillere dig frem til en pdffil. Farvestyring er en lidt større historie,
fordi det kræver at du kreerer en farveprofil der afspejler såvel skærm som
printer. Corel har noget farvestyring indbygget, men det dækker ikke en hel
masse forskellige monitorer. Bedst stillet er man - syntes jeg - ved at
arbejde i et cmykfarverum, hvor man kan købe sig til en guide for hvordan
farverne skal ende med at se ud. Men som sagt - det hele afhænger af hvad
der egentlig er dit slutresultat. Er det et blækprint fra en HP
blækprinter - eller er det et offset tryk.
Prøv at gøre dit spørgsmål mere præcist. Så er det nemmere at hjælpe.
Kh
Bjørn

Fra : Petri

Dato : 28-05-01 22:33

Hej

Hvad det i korte træk drejer sig om er udskrivning fra windows 98 og
CorelDraw 9.0 til en Fiery X2E der styrer en Minolta CF 910
farvekopimaskine.

Nogen der kan give nogle hints om hvordan man skal indstille Coreldraw. Evt
hvilke profiler man skal bruge til både det ene og det andet ?

Jan

Fra : Studio Smalbro

Dato : 29-05-01 20:36

Jeg vil mene bade Fieryen og Minoltaen kommer med noget software og
formentlig en ppd.

Corels hjalpefil er meget udbygget hvad disse ting angar og jeg citerer her:
---------
Setting color profiles
Setting color profiles properly is required for accurate color reproduction.
When you are setting up a color profile, use the provided profile. If color
profiles are not available, obtain a professionally created profile from the
manufacturer of the device. Color profiles are often available through the
Internet.

To set the appropriate color profiles

1. Click Tools, Color Management, and click Profiles in the list of
categories.
2. Choose a profile from the Monitor, Scanner, Composite Printer,
Separations Printer and Internal RGB list boxes.

Notes

· Many of the supplied printer color profiles were created using ColorBlind
color management software. For more information regarding ColorBlind and
color profiles, contact Color Solutions, Inc. at http://www.color.com.
· If you are sending your file off to a print shop, ask for a profile for
their printer.

Jeg antager at det er noget i den stil du eftersporger. Dit sporgsmal er
ganske bredt, selvom det ikke umiddelbart ser sadan ud, men som du kan se af
hjalpefilsteksten er man nodt til at tage stilling til hvilke type output og
workflow man er i gang med. Ellers giver det ingen mening at tale om
farvestyring, og jeg antager at det er det der interesserer dig ?...

Kh
Bjorn