Bedste måde at fjerne stubbe på
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-04-05 18:57

Hej i grubben

Jeg har just fældet en høj stamme som står i vores have. Træet har været
dødt længe, og de tidligere ejere har åbenbart syntes at en sådan
birkestamme pyntede gevaldigt op........

Nu skal jeg jo have fjernet stubben, og havde egentlig tænkt mig at gå igang
med at grave (stubben er ca. 50cm i diameter). Efter lidt omtanke er jeg
kommet frem til at det formentlig bliver et ordentligt hul jeg skal grave.
Der er 3 mindre stubbe i haven der også skal fjernes (endnu mere
gravearbejde).

Findes der en nemmere løsning?
Har hørt lidt om kobbersøm, saltsyre og sprængstof. Er der noget hold i det,
og i så fald hvordan gør man helt præcist?

Jeg har kigget lidt på priserne til en mand med en stubfræser, og har
bestemt ikke lyst til at betale SÅ meget.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-05 19:17

"Lars Christoffersen" <LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på priserne til en mand med en stubfræser, og har
> bestemt ikke lyst til at betale SÅ meget.

Der er ingen problemer i at dække med sort plast og pynte med jorddækning.
Du kan også bare save den godt ned og samtidig gå lidt dybere ind mod
midten, så der opstår en skål. Du kan også lave et antal dybe dyk med saven,
så den ligner en æggedeler. Derefter dække jord over, eller blot lade den
være. Man kunne også lave en plantekumme over den, når den er så stor.
Mulighederne er utallige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-04-05 07:48

> [...]
> så den ligner en æggedeler. Derefter dække jord over, eller blot lade den
> være. Man kunne også lave en plantekumme over den, når den er så stor.

Disse muligheder er også rigtig gode, hvis ikke det lige var for den ting at
vi gerne skal have græsplæne hvor den står nu. Så for os er der kun den
mulighed at den skal helt væk (eller ihvertfald fældes så meget at der kan
komme græs henover den).

Mvh

Lars Christoffersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-05 20:48

On Sat, 2 Apr 2005 19:57:17 +0200, "Lars Christoffersen"
<LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> wrote:

> [...]
>kommet frem til at det formentlig bliver et ordentligt hul jeg skal grave.
>Der er 3 mindre stubbe i haven der også skal fjernes (endnu mere

Birk er ikke sjov at grave op. Jeg forsøgte at rykke en birkestamme på
bare 25 cm i diameter op med min bil. Det gik ikke ..... og der skulle
_meget_ gravearbejde og endda en god del huggen med en økse til, før
bilen kunne rykke den op.
En stamme på 50 cm i diameter vil bestemt ikke blive sjov at grave op.

>Findes der en nemmere løsning?
>Har hørt lidt om kobbersøm, saltsyre og sprængstof. Er der noget hold i det,
>og i så fald hvordan gør man helt præcist?

Kobbersøm og saltsyre får ikke roden til at forsvinde, eller forsvinde
hurtigere - det får den højst til at dø. Men det er den jo allerede.

Sprængstof er uden tvivl effektivt. Men det må du ikke selv gøre

>Jeg har kigget lidt på priserne til en mand med en stubfræser, og har
>bestemt ikke lyst til at betale SÅ meget.

Hvor meget er 'SÅ meget'? Vores lokale stubfræsermand tager vist 600 i
timen og på en time kan han nemt tage de tre-fire stubbe du har. Ok, det
er en del penge. Men i forhold til at grave er de nu nok givet godt ud

Men, hvis du saver stubben af så tæt ved jorden du kan komme til, dækker
jord hen over den og evt. planter noget på jorden, så vil den rådne væk
i løbet af 2-3 år. Grunden til at der skla jord helt hen over den er, at
den derved holdes fugtig så godt som hele tiden. Og når den er fugtig,
så rådner den noget hurtigere.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 22:36

> [...]
> bilen kunne rykke den op.
> En stamme på 50 cm i diameter vil bestemt ikke blive sjov at grave op.

Forstår ikke helt folk vil udsætte deres dyrtkøbte biler for sådanne
stunts, det er de jo langt fra bygget til. Så hellere få en lokal mand
med passende maskiner til at kigge forbi.

Her sætter vi rendegraveren på sagen, men sådan en har alle selvfølgelig
ikke adgang til!

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-05 23:27

On Sat, 2 Apr 2005 23:36:28 +0200, "CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Forstår ikke helt folk vil udsætte deres dyrtkøbte biler for sådanne
>stunts, det er de jo langt fra bygget til. Så hellere få en lokal mand
>med passende maskiner til at kigge forbi.

Min bil er skab bygget til den slags. Eller, noget der ligner i hvert
fald.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-04-05 07:50

> [...]
> i løbet af 2-3 år. Grunden til at der skla jord helt hen over den er, at
> den derved holdes fugtig så godt som hele tiden. Og når den er fugtig,

Den løsning tror jeg at jeg prøver. Hvor mange cm jord skal der kunne komme
henover?
Vil jorden synke efterhånden som træet rådner, eller forbliver jorden plan
henover stubben?

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Calle.

Dato : 03-04-05 09:55

Lars Christoffersen wrote:
> [...]
> komme henover?
> Vil jorden synke efterhånden som træet rådner, eller forbliver jorden

den vil synke, men ikke mere end at du fylder efter, græsset gror hurtigt
igennem igen.
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-05 17:34

On Sun, 3 Apr 2005 08:50:05 +0200, "Lars Christoffersen"
<LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> wrote:

>Den løsning tror jeg at jeg prøver. Hvor mange cm jord skal der kunne komme
>henover?

Nogle få cm burde være nok.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-04-05 00:26

> [...]
> grave.
> Der er 3 mindre stubbe i haven der også skal fjernes (endnu mere

Jeg ville lade stubben stå, evt. ridse den lidt med motorsaven, lægge lidt
jord/sand på og plante husløg.
Eller plante vedbend og lade dem gro hen over - alt efter omgivelserne.
Ret meget nemmere kan det ikke blive

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 01:02

"Lars Christoffersen" <> skrev i en meddelelse >
> Nu skal jeg jo have fjernet stubben, og havde egentlig >> Findes der en
> nemmere løsning?

Hej Lars

Mit bedste råd er (hvis det ikke er for tæt på huset) at lave stubben om til
bålsted.

Det giver en masse hygge i løbet af sommeren og når sommeren er ovre er
stubben væk...

Lisbeth

Fra : Finn Christiansen

Dato : 03-04-05 05:58

> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på priserne til en mand med en stubfræser, og har
> bestemt ikke lyst til at betale SÅ meget.

Du kan hos forskellige maskinudlejningsfirmaer leje en stubfræser uden
"fører" så sparer du en hel del. Det er godt nok let i forhold til spade og
økse.
mvh FC

Fra : John T.

Dato : 03-04-05 07:17

> Du kan hos forskellige maskinudlejningsfirmaer leje en stubfræser uden
> "fører" så sparer du en hel del. Det er godt nok let i forhold til spade
> og økse.
> mvh FC

Hej !
Under den kraftige novemberstorm væltede mit 15 Mtr. birketræ,
og der var bare en rod så stor, jeg gravede så godt op omkring roden,
spulede med en tynd stråle for at få jorden væk og skar så bid for bid
med kædesaven når vandet var sivet ned, så spulede jeg igen og skar så igen.
Dette gentog jeg flere gange indtil jeg kunne løfte resten op af hullet,
og skære det i småstykker til brændeovnen.
Hilsen John

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-04-05 07:53

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan hos forskellige maskinudlejningsfirmaer leje en stubfræser uden
> "fører" så sparer du en hel del. Det er godt nok let i forhold til spade
> og økse.

De eneste jeg har kunnet finde links til er stubfræsere med fører, og de
koster 6-800 pr stub man skal have fjernet.
Kender nogen et link til udlejningssteder hvor disse kan lejes - evt. blot
priser?
Kræves der en ingeniøruddannelse for at betjene disse maskiner, eller er det
rimeligt ligetil?

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Brian Skaarup

Dato : 03-04-05 08:08

f.eks. http://www.abc-ikast.dk/udlejning.asp?ID=23

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 10:02

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> wrote:

>Du kan hos forskellige maskinudlejningsfirmaer leje en stubfræser uden
>"fører" så sparer du en hel del. Det er godt nok let i forhold til spade og
>økse.

Så hellere betale en mand for at gøre det.
Delpin har en stubfræser til udlejning, den koster 1250 for en dag og
785 for 4 timer ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-04-05 08:23

> [...]

> Har hørt lidt om kobbersøm, saltsyre og sprængstof. Er der noget hold i
> det, og i så fald hvordan gør man helt præcist?

Kobbersøm og saltsyre hjælper ikke.
Dels fordi der skal anvendes svovlsyre - ikke saltsyre!
Dels virker det ikke, da der ingen saftstigning er - stubben er ret død i
forvejen.

Den bedste medtode er at grave stubben op. Sav rødderne over i
takt med gravningen, så er det meget begrælnset, hvor stor hullet bliver.
Jeg har fjernet mange stubbe på denne måde - arbejdet er ret begrænset, når
man først
har fået hul på "bylden".
God arbejdslyst - sundt med lidt motion.

Per A. Hansen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 03-04-05 17:00

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> God arbejdslyst - sundt med lidt motion.

Så kom bare forbi, jeg har lidt motion til dig *GGG*
(og lidt koldt at drikke)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-04-05 11:06

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
newsU3e.642$WI4.123@news.get2net.dk...
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Så kom bare forbi, jeg har lidt motion til dig *GGG*
> (og lidt koldt at drikke)

Fint - hvad med kl. 15?

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-05 17:36

On Sun, 3 Apr 2005 09:22:56 +0200, "Per A. Hansen"
<xper.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har fjernet mange stubbe på denne måde - arbejdet er ret begrænset, når

Hvilken type sav bruger du til at save rødderne over med?
Jeg plejer at bruge en økse, men det fungerer sjældent ret godt. At save
rødderne over har jeg ikke rigtigt prøvet, det er som om der ikke er
plads nok til en sav når jeg har gravet - men det kan jo nemt være fordi
jeg tænker i forkerte typer af save.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-04-05 18:18

On Sun, 03 Apr 2005 18:36:11 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> rødderne over har jeg ikke rigtigt prøvet, det er som om der ikke er
> plads nok til en sav når jeg har gravet - men det kan jo nemt være fordi

Ville en bajonetsav ikke være velegnet til formålet?
--
MVH
osv...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-04-05 11:05

> Hvilken type sav bruger du til at save rødderne over med?

Jeg anvendte en af de save med metalhåndtag, hvor man let kan udskifte
bladet.
Der er langt mere skarpe en stiksave.
Rødder er lette at save gennem - det sværeste er den første - derefter er
der bedre plads. I et meget tørt år måtte jeg bløde hullet op med vand.
Vandslangen er forresten glimrende til at rense omkring rødderne.

> [...]
> rødderne over har jeg ikke rigtigt prøvet, det er som om der ikke er
> plads nok til en sav når jeg har gravet - men det kan jo nemt være fordi

Øksen er fin til bambus - men alt for drøj til store rødder.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-04-05 10:32

I news:424edcfe$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk <Lars
> [...]

> været dødt længe, og de tidligere ejere har åbenbart syntes at en
> sådan birkestamme pyntede gevaldigt op........

Jeg ville lade den stå og dyrke spisesvampe i den og måske som Inger
skriver lidt husløg på toppen. 2 år og mange lækre svampe senere kan
resten fjernes med en spade :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Stefan

Dato : 03-04-05 17:03

"Lars Christoffersen" <LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> skrev i en meddelelse
> Findes der en nemmere løsning?

Hej Lars
Inden du kaster dig ud i det store gravearbejde, så forhør dig hos den
lokale entreprenør. Jeg brugte forrige år 8 timer/2 mand på at grave og
hakke omkring en gammel fyrretræ-stub. Til sidst satte vi tovet til bilen
..... og den flyttede sig ikke en centimeter.
Totalt opgivende ringede jeg til den lokale. Han kom forbi et par timer
senere med en lille gravemaskine, og vupti 10 minutter senere var den væk.
200 kr fattigere, men rig på en stor og værdifuld erkendelse: Selvgjort kan
ikke ALTID betale sig.

Stefan