vinter planter/køkkenhave
Fra : MVN

Dato : 02-04-05 17:18

er der nogle planter der kan plantes i køkkenhaven om vinteren ?

der er ikke så meget sol om vinteren på stedet og planterne må selvfølgelig
ikke ødelægge jorden for køkkenhaven om sommeren

og de må gerne kunne tåle at blive flyttet/gravet op evt. også nogle 1 års
planter,som man bare planter nye af hver efterår

findes der sådanne planter der kan sådan og i så fald hvilke ?

MVN

Fra : V. Hansen

Dato : 02-04-05 18:55

> [...]
> planter,som man bare planter nye af hver efterår
>
> findes der sådanne planter der kan sådan og i så fald hvilke ?

hvis du ikke lige tænker på nogen der kan spises, kan du så rug som
jordforbedring og grave det ned om foråret, der er vældig godt for jorden.
mvh
Vibeke

Fra : MVN

Dato : 02-04-05 19:22

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> hvis du ikke lige tænker på nogen der kan spises, kan du så rug som
> jordforbedring og grave det ned om foråret, der er vældig godt for jorden.

der findes vel ikke vinterplanter der kan spises ?

jeg tænkte kun på noget der kunne pynte i stedet for brun jord :)

hvad er rug ? når jeg ser det ord tænker jeg på byg hvede og rug ?

jeg kan ikke finde et billede af hvordan det ser ud,er der evt et link til
et billede ?

og evt andre slags planter som jeg kan have i køkkenhaven om vinteren ?

Fra : V. Hansen

Dato : 03-04-05 19:43

hvad er rug ? når jeg ser det ord tænker jeg på byg hvede og rug ?

nemlig, korn,
rug bliver sået om efteråret, og står grøn hele vinteren nærmest som græs.
Det bliver førdst lange i løbet af foråret, så
hvis du graver det ned om foråret, har du tilført jorden værdifuld
grøngødning.
Så vidt jeg bed er der ikke andre grøngødninger der står grøn hele vinteren,
de visner ned.

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-05 19:25

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> [...]
selvfølgelig
> ikke ødelægge jorden for køkkenhaven om sommeren
>
> og de må gerne kunne tåle at blive flyttet/gravet op

Hvem skal holde dem, imens du dyrker køkkenhaven?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jorgen

Dato : 03-04-05 12:24

Jeg læste for mange år side at det var en god idé
at så sennepsfrø, det skulle givet et eller andet til jorden
kan ikke huske hvad.

JB