Trægulv på terrasen
Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 19:09

Jeg overvejer at ligge et trægulv på vores terrasse som
idag er belagt med fliser.
Kan man bruge de fliser der ligger der allerede som underlag
eller skal jeg igang med at støbe nogle sokler og sætte stolpefødder i ?

Hvis man kan bruge de fliser som under lag hvad skal jeg så bruge
til at få lagt "bærende" lægter i vater ?

Hvis jeg skal støbe sokler skal man så ned i 80cm for at det holder ?
Det mener jeg at have læst et sted.
Hvad med armering i sådanne sokler - er det nødvendigt ?

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 20:09

On Wed, 30 Mar 2005 20:09:18 +0200, "Allan Møller" <nosmap> skrev:

>Hvis jeg skal støbe sokler skal man så ned i 80cm for at det holder ?
>Det mener jeg at have læst et sted.
>Hvad med armering i sådanne sokler - er det nødvendigt ?

Du skal kun ned i ca 80 cm, så man er helt sikker på at frosten ikke
kan nå ned, og løfte stolpen op. lidt stort arbejde.

jeg ville lægge terassen på strøre, på fliserne, men det bliver
sikkert ikke så stabilt som hvis du støber ned.

jeg brugte engang de pvc rør tæppeforetningerne får tæpper i, ca 10
cm i diameter, og alm. tørbeton ned i.
Overkanten af pvc rør er der hvor strøen skal ligge, og jeg lagde et
stykke huljern ned i kanten af røret, til at fastgøre strøen.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : John Smith

Dato : 30-03-05 20:39

Allan Møller wrote:

> Hvis man kan bruge de fliser som under lag hvad skal jeg så bruge
> til at få lagt "bærende" lægter i vater ?

Jeg ville lægge en omgang trykimprinerede strøer og klodse op med
plaskiler (husk at fixere dem med en skrue) og bruge opklodsning for
hver meter strø minimum. Alternativt kan du skære nogle gode kiler af
trykimprineret træ og yderligere give dem noget træbeskyttelse og så
lægge en brik af grundpap under der hvor du klodser op. Er det normalt
tørt underlag, vil de sansynligvis holde terassens tid ud.

> Hvis jeg skal støbe sokler skal man så ned i 80cm for at det holder ?
> Det mener jeg at have læst et sted.
> Hvad med armering i sådanne sokler - er det nødvendigt ?

Hvis din terasse er lagt ordentligt og ikke arbejder mere, så ser jeg
ingen grund til ikke at bruge den som underlag. Sokkelsten eller en
decideret sokkel, som i en krybekælder, burde kun være nødvendigt hvis
underlaget er ustabilt. Normalt vil man støbe en sokkel ned i 80 cm for
at opnå frostfrit miljø. Sokkelsten ligger man "ovenpå jorden", dvs. at
de bare sættes sådan at det passer med højden.

John Smith

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-04-05 19:41

> Hvis din terasse er lagt ordentligt og ikke arbejder mere, så ser jeg
> ingen grund til ikke at bruge den som underlag. Sokkelsten eller en

Jeps. "Gør-det-selv" har haft præcis denne løsning som et projekt sidste
eller forrige år.

Jeg ville bare bruge reglar med understøttelse for hver to meter, til at
lave den bærende konstruktion, det har jeg gjort med succes i min have.

Opklodsningen beskrev John Smith også på glimrende vis.

Mvh.

Jesper

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 23:56

Allan Møller wrote:
> [...]
>
> Hvis man kan bruge de fliser som under lag hvad skal jeg så bruge
> til at få lagt "bærende" lægter i vater ?

Der er ingen tvivl om at der let kan gå feinschmeckeri i et sådant job; men:
Jeg løftede min terrasse ca 20 cm til stuens gulvhøjde ved at skrue
lægter i væggen og på stolperne til hegnet og derimellem strøer i
passende afstand, og min medhjælpende svoger fik så meget inspiration af
resultatet at han samme sommer omlagde sin terrasses brolægning til trægulv.
Han brugte dog brolægningen andetsteds i haven hvorfor hans grundramme
hviler på stolper banket i så langt jorden som muligt, og understøttet
midt på strøene af tyndere pløkke banket i jorden. Men hans kunne for
den sags skyld godt have ligget direkte på brolægningen!

Hvis den gamle terrasse har været tilstrækkeligt plan hidtil vil en løs
ramme henover være ligesågod!
Basalt kan man lave en ramme med strøer i træflise-afstand imellem på
den ene led og blot lægge den på de gamle fliser under hensyntagen til
at den ikke ligger og vipper. men i praksis vil man nok alligevel ende
med at klodse den op i alle fire hjørner nå nu man er igang med at
begrænse vipperiet :-/
Når rammen ligge der, så bank et par pløkker af 50X50 lægte i jorden
hvor det kan lade sig gøre op ad rammen og fixer det hele med et par
skruer igennem pløkkene - er der nogle hegnsstolper i forbindelse med
den bestående terrasse kan de også bruges, ligesom husets væg. Bare der
ender med at være forankring på alle sider så ikke en storm kan få fat
underneden og løfte hele sagen!

Klar til fliseudlægning eller 28mm høvlede brædder!

--
Armand