Køb af tapetafdamper:
Fra : dsh

Dato : 28-03-05 21:23

Hej Alle,

Jeg står og skal have det meste af mit tapet i stueetagen skiftet ud, så
det at leje en afdamper bliver vist for dyrt. Jeg har set nogle billige
nogle til under 500,- .. men er der nogen der ved om de er noget værd ..
eller kan guide mig hen til noget godt maskineri?

På forhånd tak,

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-03-05 21:39

"dsh" <dsh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle til under 500,- .. men er der nogen der ved om de er noget værd ..
> eller kan guide mig hen til noget godt maskineri?

Det kan næsten aldrig betale sig at bruge an afdamper, brug i stedet masser
af vand sprøjt det evt. på med en gardenasprøjte eller bruge en
hvidtekost/rulle.

Tapetet kan evt ridses med kanten af en spartel hvis det er plastbehandlet
eller malet.

Lad ikke tapetet blive tørt, så kan du begynde forfra.

Når du har givet det vand længe nok, vil klisteret opløses og det er lige
til at fjerne.

Hvis du absolut VIL bruge en afdamper er de bedste til 380V eller den
gammeldags type med gas (ulovlige nu). Andre typer er ikke meget værd.

MalerMester John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 22:01

John Vedsegaard wrote:
> [...]
>
> Hvis du absolut VIL bruge en afdamper er de bedste til 380V eller den
> gammeldags type med gas (ulovlige nu). Andre typer er ikke meget værd.

Og hvorfor så det, Der skal kun komme damp, og det behøves der ikke 400V
til.
Jeg købte engang en til er små 500,- i Tyskland (6-7 år siden). Den har nu
afdampet hele omgangskredsens huse (er i huskøbs alderen) + mange andre. Den
er lige kommet ind af døren for 1 time siden, og skal igang igen imorgen.
Den er ganske effektiv, og har tjent sig ind mange gange.
--
Calle.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-03-05 23:01

On Mon, 28 Mar 2005 23:01:17 +0200, Calle. wrote:

> [...]
> er lige kommet ind af døren for 1 time siden, og skal igang igen imorgen.
> Den er ganske effektiv, og har tjent sig ind mange gange.

Hvad er fordelen ved en afdamper i forhold til at bare plaske vand på
væggen?

--
MVH
osv...

Fra : MVN

Dato : 29-03-05 06:38

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

Den

> Hvad er fordelen ved en afdamper i forhold til at bare plaske vand på
> væggen?

varmen gør at klistret opløses bedre end med koldt vand,samtidig med at det
trækker ind i det yderste lag hvis der er flere lag skal hvert lag have
koldt vand,hvis du damper så går den som regel helt ind til det inderste lag

MVN

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:36

MVN wrote:
> [...]
> at det trækker ind i det yderste lag hvis der er flere lag skal hvert
> lag have koldt vand,hvis du damper så går den som regel helt ind til

Jeps
--
Calle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-05 18:29

> [...]
> trækker ind i det yderste lag hvis der er flere lag skal hvert lag have
> koldt vand,hvis du damper så går den som regel helt ind til det inderste

Og det er hurtigere total set. Desuden har man mindre fugt i rummene
efterfølgende - ikke at jeg har nogen videnskabelig forklaring, men sådan er
det bare i praksis.
Vi har en 300 kr, og det er nok den bedste investering, vi nogensinde har
gjort. Fandt den i Metro for nogle år siden.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 10:18

MVN wrote:
> [...]
> koldt vand,hvis du damper så går den som regel helt ind til det inderste lag

En tanke der har strejfet mig de gange jeg har haft en sådan i hånden:
Den vil sikkert være ganske velegnet til at bekæmpe ukrudt mellem fliser :-/

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 30-03-05 17:36

Armand wrote:

> En tanke der har strejfet mig de gange jeg har haft en sådan i hånden:
> Den vil sikkert være ganske velegnet til at bekæmpe ukrudt mellem
> fliser :-/
Ja bind du et skaft i den, og sus en tur over terrassen.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:36

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvad er fordelen ved en afdamper i forhold til at bare plaske vand på
> væggen?
hastigheden, og svineriet. Tænk på alt det vand der løber ned kan rende ind
under et evt. parketgulv Damp derimod giver jo ikke så meget vand.
--
Calle.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-03-05 21:08

On Tue, 29 Mar 2005 11:35:46 +0200, Calle. wrote:

> hastigheden, og svineriet. Tænk på alt det vand der løber ned kan rende ind
> under et evt. parketgulv Damp derimod giver jo ikke så meget vand.

Nøeh, men jeg har bare brugt sådan en forstøver til planterne og
sprøjtet på en væg af gangen. Det gav ikke rigtigt noget spild på
gulvet og når jeg var nået fra den ene ende af væggen til den anden,
kunne jeg skrabe tapetet af med en stålspartel.

Sad mit tapet bare løst, eller er det meget normalt at det fungerer på
den måde?

--
MVH
osv...

Fra : Calle.

Dato : 31-03-05 11:13

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> kunne jeg skrabe tapetet af med en stålspartel.
>
> Sad mit tapet bare løst, eller er det meget normalt at det fungerer på
Det havde ikke fungeret så nemt hvis der havde være flere lag.
--
Calle.

Fra : Kate

Dato : 29-03-05 16:23

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in

> Hvad er fordelen ved en afdamper i forhold til at bare plaske vand på
> væggen?

Hvis man plasker for meget vand, hvilket er set, kan det ødelægge
gulvet specielt hvis der er parketgulve
Ulempen, for mig, ved afdamperen er at det er et helvede at arbejde med
pga varmen.
Sidst jeg skulle have noget genstridigt tapet af ridsede jeg det,
plaskede vand på så det blev godt fugtigt og klistrede så plastik op på
væggene. Dagen efter greb jeg fat i plastikken og det meste af tapeten
kom med af.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 08:02

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message

> [...]
masser
> af vand sprøjt det evt. på med en gardenasprøjte eller bruge en

Jeg har hørt noget om kraftigt sulfovand, som skal sprøjtes på, det er noget
med at skummet er effekttivt ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:37

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg har hørt noget om kraftigt sulfovand, som skal sprøjtes på, det
> er noget med at skummet er effekttivt ?

Hvis ikke andet vil det da give et effektivt svineri, hvilket der kommer nok
af i forvejen
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 12:17

Ja tak, det ved jeg alt om: http://bolig.012.dk

--
mvh / regards

Christian

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 29-03-05 09:07

> [...]
> nogle til under 500,- .. men er der nogen der ved om de er noget værd ..
> eller kan guide mig hen til noget godt maskineri?

som en anden skriver vand, vand og atter vand
dæk gulvet af med først plast dernæst pap
gang i have sprøjten, det varmeste vand fra hanen i og så fugter du hele
væggen på en gang dette gøres 4 - 5 gange over 1 - 1½ time inden da har du
været ved din lokale tapet pusher malerforretning og købe en tapetstripper
et skaft med et knivblad, så er det ellere bare med at komme i gang, medens
du så piller tapet af begynder du med vand på næste væg,
det er fremgangsmåden ved den maler jeg har arbejdet for. han lejede oxo
dampere ud men i de 2½ år jeg var der brugte vi dem ikke
god arbejdslyst

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : dsh

Dato : 29-03-05 12:31

Ok, jeg vil overveje, hvad der skal til .. men jeg fornemmer samtidigt
at der vil være ok at købe de relativt billede tapetafdampere ..

Tak for hjælpen,

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 29-03-05 13:19

> Ok, jeg vil overveje, hvad der skal til .. men jeg fornemmer samtidigt at
> der vil være ok at købe de relativt billede tapetafdampere ..

du kan da sagtens køber en damper men men men du får en meget hurtiger
løsning på den anden måde, en damper løsner kun 20*40 eller hvor stor pladen
nu er, på den anden måde løsner du en hel væg
god fornøjelse med den løsning du vægler
--
Hilsen Gilbert