Udv. eg dørtrin. linolie?
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 12:03

Jeg har et par udvendige ege. dørtrin som skal behandles.

Er det korekt at starte med gori 22 farveløs, og kan man med fordel
derefter give det linolie? eller skal det bare have træbeskyttelse
med farve?

Det jeg tænkte på, er at der i linolie jo ikke er noget svampedræmende
matriale tilsat.

Jeg kunne forstille mig at man ville få en flot glød hvis man brugte
linolie.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 27-03-05 12:27

<Per H> skrev i en meddelelse
> [...]
> matriale tilsat.
>
> Jeg kunne forstille mig at man ville få en flot glød hvis man brugte

Du kan til linolie få et tilsætningsstof der hedder Fungicid
Det er algedræbende/beskyttende

Kan bla. købes hos www.linolie.dk

/lasse

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 13:42

I news:of4d41104pv51qst4j901bbpumj2kddkp5@4ax.com <Per H> <Per H> skrev:

> Jeg har et par udvendige ege. dørtrin som skal behandles.
>
> Er det korekt at starte med gori 22 farveløs, og kan man med fordel
> derefter give det linolie?

Jeg tror at det er en god ide at starte med en svampedræbende træolie,
men jeg er ikke sikker på at det er nødvendigt.

> eller skal det bare have træbeskyttelse
> med farve?

En dødssynd.

> Det jeg tænkte på, er at der i linolie jo ikke er noget svampedræmende
> matriale tilsat.

Du kan tilsætte et fungicid (svampedræbende middel) til linolien. Det
nemmeste er ganske almindeligt Atamon (bruges til syltning).

> Jeg kunne forstille mig at man ville få en flot glød hvis man brugte
> linolie.

Enig :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 14:10

On Sun, 27 Mar 2005 14:41:48 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> skrev:

>Du kan tilsætte et fungicid (svampedræbende middel) til linolien. Det
>nemmeste er ganske almindeligt Atamon (bruges til syltning).

hvad blandingsforhold ville du forslå ?

det er jo ganske lidt der skal behandles.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 14:35

I news:44cd419a36nahnkr0osuoa3edqg2j8slcc@4ax.com <Per H> <Per H> skrev:

> On Sun, 27 Mar 2005 14:41:48 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
> <cfr@c.invalid> skrev:
>

> hvad blandingsforhold ville du forslå ?

10 % = 1 dl/l

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-03-05 14:39

I news:4246b669$0$23050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> I news:44cd419a36nahnkr0osuoa3edqg2j8slcc@4ax.com <Per H> <Per H>

> 10 % = 1 dl/l

Glemte lige:
Ved behandling med linolie er det vigtigt at overskydende olie fjernes
efter en time, ellers vil det efterlade skjolder med en laklignende
overflade.

Husk også at linolieklude er selvantændende. De skal _ikke_ i
skraldespanden.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-03-05 18:59

Per H skrev:

> Jeg har et par udvendige ege. dørtrin som skal behandles.

Nu bliver der jo talt linolie i tråden. Men jeg kan fortælle dig, at
jeg selv har Iroco-dørtrin. Dem har jeg givet en gang Gori 22 i en
teaklignende farve. Derefter har jeg givet dem skibslak nogle gange,
så de fremstår meget blanke. Jeg synes, det ser godt ud. Også nogle
af naboerne synes så godt om det, at de har gjort det samme.

Jeg ved godt, det tager tid med skibslak, da tørretiden er noget lang.
Men jeg synes, du skulle vide lidt om denne mulighed også

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 19:22

On Sun, 27 Mar 2005 19:58:32 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospam2seb@webspeed.dk> skrev:

> [...]
>
>Jeg ved godt, det tager tid med skibslak, da tørretiden er noget lang.
>Men jeg synes, du skulle vide lidt om denne mulighed også

ok. men er du ikke bange for at lakken slipper, og der komme fugt ind
under lakken, så trinet bliver skjoldet?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-03-05 19:55

Per H skrev:

> ok. men er du ikke bange for at lakken slipper, og der komme fugt ind
> under lakken, så trinet bliver skjoldet?

De to af dørtrinene vender mod nord, og der derfor ikke noget særligt
problem her. Så er der et trin, der vender mod syd, og der kan ses
lidt skjolder. Men da det er en udadgående terrassedør, er der jo
kun lidt af falsen, der er synlig.

Det er nok fire år siden, jeg sidst har behandlet mine dørtrin, så
når der kommer varme, skal de friskes op igen. Men det ser ud som om,
der kun skal slibes lidt med sandpapir, og så afsluttes med en gang
skibslak. Jeg har aldrig fortrudt denne behandlingsform.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 21:09

On Sun, 27 Mar 2005 20:55:26 +0200, Svend Erik Bertelsen
> [...]

>der kun skal slibes lidt med sandpapir, og så afsluttes med en gang
>skibslak. Jeg har aldrig fortrudt denne behandlingsform.

jeg vil finde et stk, egetræ, så jeg kan lave en prøve.

--
Vh Per

icq 8212837