Afløb, der lugter
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-03-05 09:13

Hejsa

Vi flyttede ind i vores nybyggede hus for et par måneder siden. I
vores bryggers har vi et afløb i gulvet, og vi har yderligere en
vaskemaskine stående i bryggerset.

Afløbet lugter af og til ret grumt, og jeg synes at have hørt engang,
at afløb, der ikke bliver brugt, kan komme til at lugte. Men sagen er
den, at afløbet i bryggerset vel bruges af vaskemaskinen..

Hvad kan vi gøre?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-03-05 09:35

> Hvad kan vi gøre?

Checker at hele vandlåsen er til stede - hvis den er det, så er det nok
fordi vandet fordamper ud af vandlåsen, og så må i hælde lidt på med jævne
mellemrum. Men når vaskemaskinen bruges med jævne mellemrum burde dette ikke
kunne være et problem ?
Vores vandlås i bryggerset kan fordampe så meget at den lugter når vi er på
3-4 ugers sommerferie, men et par uger uden brug er ikke noget problem.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ...

Dato : 27-03-05 09:52

Et afløb lugter når det ikke bliver brugt, fordi vandlåsen tørrer ud. Så er
der direkte luftgennemstrømning til selve kloakken, og det kan lugte
forfærdeligt. Derfor hjælper det at hælde en halv litter vand i afløbet, så
vandlåsen igen bliver fyldt op. Prøv det, så er problemet måske væk. Der er
ikke nogen krav om at afløbet fra vaskemaskinen skal være ført til det
bestemt gulvafløb.

Det er svært at sige hvad der er galt, uden direkte at se det, men:
I kan have et problem med at vandlåsen bliver suget tør for vand, hvis der
er for meget fald på kloakken efter vandlåsen. For at undgå den slags
problemer i f.eks, et toilet, sætter man en ventil i vandlåsen, så den suger
"falsk" luft, således at vandlåsen ikke bliver suget tom. I et gulvafløb, i
et nyt hus, skulle den slags problemer ikke kunne opstå.

Under alle omstændigheder, så er det bedst at få fat i kloakmesteren, som
har lavet kloakkerne og afløb i huset. Han kan svare på hvorfor afløbet
lugter. Han er envidere ansvarlig for, at det er udført korrekt, så det vil
under alle omstændigheder, være ham der skal afhjælpe problemet.
Hvis det er et problem med selve kloakken / afløbet, og i selv forsøger at
afhjælpe problemet, inden i har ladet kloakmesteren komme med en løsning, så
kan der blive tvist om hvem der er ansvarlig for instalationen.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 27-03-05 10:38

> [...]
> at afløb, der ikke bliver brugt, kan komme til at lugte. Men sagen er
> den, at afløbet i bryggerset vel bruges af vaskemaskinen..

----------
Det afhænger meget af hvordan instalationen er lavet, det kan være en
pungvandlås som kan tages op og renses eller det kan være en P vandlås
forskellen på vandlukket er stor pungvandlåsen har normalt 3 cm vandlukke og
er placeret over isoleringen i selve afløbet,, så hvis du har gulvvarme er
det en meget dårlig løsning også selv om vaskemaskinen er tilsluttet afløbet
for det vil i den situation være under vandlåsen.
P vandlåsen er den klart bedste løsning idet den er placeret under
isoleringen i den kolde jord og derfor ikke udtørrer så hurtigt desuden har
den et vandlukke på 7 cm. Hvis det er den løsning som er brugt vil
vaskemaskinen også være tilsluttet før vandlåsen og hermed tilføre rigeligt
med vand til vandlåsen.
Er det pungvandlåsen du har har du 2 muligheder. Brække gulvet op og skifte
til P vandlås eller fyld pungvandlåsen op med madolie som er meget længe om
at fordampe.
Du skal ikke forvente at kloakmesteren er villig til at ændre instalationen
uden beregning for selv med pungvandlås og lugtgener er det helt lovligt.
Efter min mening burde pungvandlåse forbydes.
mvh FC
kloakmester

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-03-05 08:39

[...]

tusinde tak for kommentarer alle sammen.. vi kontakter vores
bygmester, eftersom det er et nybygget hus, og så må vi høre, om de
kan komme med en løsning.. og så er der evt. madolie tricket.. ;)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : HL

Dato : 29-03-05 09:15

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-03-05 05:33

[...]

> og så er der evt. madolie tricket.. ;)

læs hvad Finn skrev tidligere i denne tråd..

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 10:30

Bo Kamp Dudek wrote:

> Er det pungvandlåsen du har har du 2 muligheder. Brække gulvet op og
> skifte til P vandlås eller fyld pungvandlåsen op med madolie som er
> meget længe om at fordampe.

"Fyld op" er vel lige voldsomt :-/
Olie flyder ovenpå vand og derfor vil selv en mindre mængde lægge sig
som en fordampningshindrende bræmme ovenpå vandlåsens indhold.
Alt efter Mængden/hastigheden af vandet der løbet til/gennem vandlåsen
vil olien formå at flyde ovenpå så genihældning vil være unødvendig.
Ellers kan man blot gentage processen efter behov (á genopstået lugt).

--
Armand.