Træbeskyttelse fra Bilka
Fra : Dorthe

Dato : 26-03-05 13:40

Hej NG

Vi skal i år have malet vores skur for første gang. Skuret er lavet af
trykimprægneret træ. Vi ønsker at bruge en heldækkende træbeskyttelse og
"faldt over" Bilkas tilbud på to træbeskyttelsesmærker ved navn Color og
Prima. Er der nogen, der kender kvaliteten af denne træbeskyttelse?

Spørgsmålet er jo også, om vi skal holde os til de kendte mærker såsom Gori
eller Pinotex?

/Dorthe

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-03-05 18:40

Dorthe <dorthemus1@hotmail.com> skrev:
> [...]
>kvaliteten af denne træbeskyttelse?
>
>Spørgsmålet er jo også, om vi skal
>holde os til de kendte mærker såsom Gori

Spoergsmaalet er mere om I oensker at bevare traevaerket...
Koeb aldrig det billigste I kan finde med mindre det er til en
gang hattelak i forbindelse med salg...
Jeg ville nok overveje et linolieprodukt eftersom det ikke
oedelaegger traet paa samme maade som mineralske produkter.
Det er ikke billigt, men det er et nyt skur heller ikke...

Ren

Fra : marlene

Dato : 26-03-05 19:33

"

> eller Pinotex?
>
> /Dorthe
>jeg synes I skal køre ad den "dyre" vej.
allerførst en gang grundingsolie- på vand eller terpentin er mindre
vigtigt.
grundingsolie er ikke ret dyrt, men nødvendigt for optimal holdbarhed.
er olien vandbaseret skal træbeskyttelsen også være det.
giv alle knaster shellak inden olien påføres, derefter to gange
træbeskyttelse.
herefter skulle træet være sikret fra 7-10 år.
alt efter hvor tæt på kysten du bor,

mit eget træværk har fået denne omgang og bliver ikke malet igen i de
førstkommende år
det er nu 8 år siden,
det skal bemærkes at dørfladen og glaslister blev malet sidste år, de står i
skarp sol i mange timer.

om det billige produkt kan stå i de år, det ved jeg ikke og har heller ikke
lyst til at afprøve dem, det er jeg for doven til.

Fra : Dorthe

Dato : 26-03-05 19:52

"marlene" <rod@nya.dk> skrev i en meddelelse

jeg synes I skal køre ad den "dyre" vej.
allerførst en gang grundingsolie- på vand eller terpentin er mindre
vigtigt.
> grundingsolie er ikke ret dyrt, men nødvendigt for optimal holdbarhed.

Vi har ellers fået at vide, at trykimprægneret træ ikke skal grundes???

/Dorthe

Fra : marlene

Dato : 27-03-05 19:22

> Vi har ellers fået at vide, at trykimprægneret træ ikke skal grundes???
>
> /Dorthe
>ja, det har jeg også engang hørt,
men i mit firma vælger vi altid at gøre det, p.g.a holdbarhed.
vær også opmærksom på at trykimpræneret træ ikke må males før efter ca.
6
mdr.
der kan ske en kemisk reaktion der danner salte på den nymalede
overflade,

maleren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Dorthe

Dato : 28-03-05 20:14

> [...]
> 6
> mdr.
> der kan ske en kemisk reaktion der danner salte på den nymalede

ved du så, om det holder længere, eller er det bare en formodning?
Skuret blev bygget sidste forår, så vi skulle være ovre faren med kemiste
reaktioner

/Dorthe

Fra : marlene

Dato : 03-04-05 21:20

> [...]
> reaktioner
>
> /Dorthe
>det er svært at sige, jeg har set haveejere male deres nyopsatte
allerede næste sommer hang malingen i laser, fordi træet ikke var grundet.
det er rigtig trist.

jeres skur er gammelt nok til at kunne behandles.
jeg ville klart vælge at rense af, grundingsolie og to x træbeskyttelse,
både for at lukke uregelmæssigheder og og for at dække.

mit eget træværk holder rigtig godt og jeg synes også det ser pænt på de
opgaver jeg hidtil har udført.

lykke

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk