Beregning af spærdimension
Fra : Peter Haslev

Dato : 24-03-05 11:40

Jeg skal have dimensioneret et spær til et pulttag
.....altså bare en række lange bjælker lagt mellem to understøtninger.

Spændvidden er 5meter.
Taget er ståltag, med 200mm isolering
Hældningen er 16,5 grader.

Ud fra de eksempler jeg har set rundt omkring har jeg gættet på en dimension
der hedder:
100 x 250mm lagt med 90 cm afstand c/c

Er det nok?...og hvordan beregnes det?

Mvh
Peter Haslev
Ingeniør.....men ikke lige indenfor byggeri!!!

Fra : Mureren

Dato : 24-03-05 17:45

> [...]
> Taget er ståltag, med 200mm isolering
> Hældningen er 16,5 grader.
>
> Ud fra de eksempler jeg har set rundt omkring har jeg gættet på en

Hej Peter...
Hvis din tagbeklædning er at regne som "let", dvs. under 25 kg. pr. kvm., så
kan du bruge følgende dimensioner ifølge "Træ 28". (udgaven fra november
1998)
75x225 mm med 0,8 meter c/c giver en spændvidde på 4,95 meter
75x225 mm med 0,6 meter c/c giver en spændvidde på 5,35 meter
100x225 mm med 0,6 meter c/c giver en spændvidde på 5,75 meter
100x225 mm med 0,8 meter c/c giver en spændvidde på 5,35 meter
100x225 mm med 1,0 meter c/c giver en spændvidde på 5,00 meter

Mvh.
Mureren

Fra : Peter Haslev

Dato : 24-03-05 21:29

Super! Det var lige sådan noget jeg havde brug for!

Takker!
/Peter

Fra : Kaj

Dato : 25-03-05 13:22

kvm.,

Hej!
Hvad står c/c for? Bare sådan af ren nysgerrighed.
MVH
Kaj

Fra : Armand

Dato : 25-03-05 14:26

Kaj wrote:

> Hvad står c/c for? Bare sådan af ren nysgerrighed.

Jeg har indsat Peter H's oprindelige indlæg øverst, hvori C/C fremstår
første gang. Mon ikke at det står for mål á Centrum-Centrum - Altså
midterafstand!?

For den totalt uøvede:
Midterafstand måles lettest ved at måle fra forkant til forkant (med
målebånd) eller bagkant til bagkant (med tommestok)!

--
Armand.

Fra : Kaj

Dato : 25-03-05 17:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ejU0e.107435$Vf.4063666@news000.worldonline.dk...

> [...]
> Midterafstand måles lettest ved at måle fra forkant til forkant (med
> målebånd) eller bagkant til bagkant (med tommestok)!

Tak for svaret.
Mvh
Kaj