mug på leksikon
Fra : Jan

Dato : 22-03-05 11:59

Hej Jeg har haft et leksikon
på et lettere fugtigt sted,
og der er kommet lidt mug på siderne
på et par af bindende, kan man fjerne det ?

mvh
Jan

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-03-05 17:00

In news:73aa5b9.0503220259.2e08d54c@posting.google.com,
Jan <netven@hotmail.com> wrote:
> Hej Jeg har haft et leksikon
> på et lettere fugtigt sted,
> og der er kommet lidt mug på siderne
> på et par af bindende, kan man fjerne det ?

Prøv med Atamon.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-03-05 00:51

> Prøv med Atamon.

Eller vask de angrebne steder med Rodalonopløsning, læg køkkenrulle mellem
siderne og lad tørre et lunt sted med god gennemluftning. Det tager tid -
men _kan_ godt lade sig gøre, hvis man gider.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-03-05 10:20

Gainsbourg wrote:

> Eller vask de angrebne steder med Rodalonopløsning, læg køkkenrulle
> mellem siderne og lad tørre et lunt sted med god gennemluftning. Det
> tager tid - men _kan_ godt lade sig gøre, hvis man gider.

Hej leksikonejer.
Hvis det er på selve indbindingen, kan du da godt følge de råd du har fået,
ellers ville jeg holde mig langt væk fra at begynde at "vaske" bøger, især
da hvis du vil beholde dem. Det er der kun en fagmand der kan klare.
Ebbe

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-03-05 16:50

In news:424134ad$0$305$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Ebbe Rasmussen <ebbe87ups@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> fået, ellers ville jeg holde mig langt væk fra at begynde at "vaske"
> bøger, især da hvis du vil beholde dem. Det er der kun en fagmand der

Det afhænger af tryksværten, om det tager skade eller ej.

Det kan du jo også opleve med forskellen på blækprintere, og
laserprintere..

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-03-05 22:23

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42419008$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det afhænger af tryksværten, om det tager skade eller ej.
>
> Det kan du jo også opleve med forskellen på blækprintere, og
> laserprintere..

Hej Michael
Du mener altså at tryksværten ændrer papirets påvirkning af vand eller væske
om du vil? Hvem mon du kan få til at tro på det?
Mon du er klar over forskellen på en laser- og blækprinter? Ovennævnte
påstand tyder på du intet aner om princippet i de to printertyper.

Og så er det jo jeg endnu en gang må spørge: "Hvorfor nøjes man ikke med at
svare på noget man har forstand på"?
Ebbe

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-03-05 07:18

In news:4241de43$0$303$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Ebbe Rasmussen <ebbe87ups@stofanet.dk> wrote:

Dav Ebbe

> Du mener altså at tryksværten ændrer papirets påvirkning af vand
> eller væske om du vil? Hvem mon du kan få til at tro på det?

Jeg har endnu til gode at opleve papir tage større skade af at blive
fugtet, end den skade det påføres ved mug angreb.

> Mon du er klar over forskellen på en laser- og blækprinter?

Fidusen er at Laserprintere skriver vandfast, hvad man ikke kan sige om
blækprintere.

> Ovennævnte
> påstand tyder på du intet aner om princippet i de to printertyper.

Af hvilken årsag?

> Og så er det jo jeg endnu en gang må spørge: "Hvorfor nøjes man ikke
> med at svare på noget man har forstand på"?

Hvad med om du tæller til 10 inden du farer til tasterne næste gang?

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 24-03-05 09:51

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42425ba4$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> blækprintere.

> Af hvilken årsag?

> Hvad med om du tæller til 10 inden du farer til tasterne næste gang?

Jeg kan af ovenstående se at du ikke aner hvordan de to printertyper virker
og må derfor endnu en gang konstatere: "Mod dumhed kæmper selv guderne
forgæves!"

Men jeg skal da gerne hjælpe dig lidt på vej:

Blækprinteren "sprøjter" bittesmå dråber på papiret og da det er dråber er
de selvfølgelig i væskeform.
Laserprinteren har en valse, som oftest opvarmet, som "suger" et pulver til
sig der derefter bliver presset/varmet ned i/på papiret.

Spørgsmålet om printertyper er fremført af dig, men er for øvrigt totalt
urelevant i denne sammenhæng, da det omtalte leksika næppe er printet ud.

Jeg ved ikke hvor langt du skal tælle inden du besvarer spørgsmål, jeg ved
da heller ikke om du kan tælle og i givet fald hvor langt.
Jeg besvarer ikke flere indlæg fra din side, med mindre de har et relevant
indhold, mudderkastning bør ikke foregå her.
Ebbe

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-03-05 21:35

In news:42427f71$0$13727$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Ebbe Rasmussen <ebbe87ups@stofanet.dk> wrote:

> Hej Michael

Dav

> [...]
> Laserprinteren har en valse, som oftest opvarmet, som "suger" et
> pulver til sig der derefter bliver presset/varmet ned i/på papiret.

Af hvilken årsag betvivler du at jeg er klar over dette faktum?

> Spørgsmålet om printertyper er fremført af dig, men er for øvrigt
> totalt urelevant i denne sammenhæng, da det omtalte leksika næppe er
> printet ud.

Jeg nævnte det for eksemplets skyld, som en kuriositet.

> Jeg besvarer ikke flere indlæg fra din side,

Tak, jeg er også helst fri.

> mudderkastning bør ikke foregå her.

Så prøv at finde en fornuftig tone frem, din nedgørende belærende tone
kan du gemme til en flok børnehave unger.

--
Assumption is the mother of all fuck ups

Fra : Morten DH

Dato : 24-03-05 11:35

"Jan" <netven@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Jeg har haft et leksikon
> på et lettere fugtigt sted,
> og der er kommet lidt mug på siderne
> på et par af bindende, kan man fjerne det ?

Hvis det er et af Lademann's serier, så er de tæt på foræringspris (brugte)
mange steder - måske er det en nemmere/billigere løsning for dig?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-03-05 12:51

I news:73aa5b9.0503220259.2e08d54c@posting.google.com <Jan>
<netven@hotmail.com> skrev:

> [...]
> på et lettere fugtigt sted,
> og der er kommet lidt mug på siderne
> på et par af bindende, kan man fjerne det ?

Hej Jan

Du har fået mange 'råd' :)

Hvis dine mugproblemer er på omslaget, er rådet med en rodalonopløsning
udmærket. Hurtigt og nemt :)

Hvis det er på siderne, skal du ikke bruge nogen form for vædsker. Åbn
bøgerne og lad siderne tørre. Når siderne er gennemtørre, kan du børste
muggen væk med en klædebørste. Evt. skjolder er det sværere at gøre
noget ved, da de er trængt ind i papiret.
Kan du ikke leve med skjolderne, kan du forsigtigt prøve med et
blegemiddel (tal med materialisten). Vær forsigtig, da blegemidlet også
vil angribe tryksværten.

Indlæg omkring blækprintere og laserprintere kan du se bort fra i denne
sammenhæng, da bøgerne ikke er fremstillet ved nogen af disse teknikker.

mødes med en gunstig lejlighed....