Ny græsplæne
Fra : Melanie

Dato : 21-03-05 14:47

Hej Ng

Vi har købt hus i nov. 2004 og er nu nået til at gøre noget ved haven. Vi
vil fjerne nogle buske og bede og plante en hæk og udrette plænen og så nyt
græs. Hvordan laver man en fin jævn græsplane? Hvornår er det tid til at så
græs, og hvor længe vare det før man igen kan gå på det? Hvor længe vare det
før man har en fin græsplæne igen? I det hele tages ønskes alle gode råd om
have og græs.

Mvh Melanie

Fra : MVN

Dato : 21-03-05 15:04

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det
> før man har en fin græsplæne igen? I det hele tages ønskes alle gode råd

en dyerer men hurtigere løsning er rullegræs (hedder det vist) færdiglavet
græs du bare skal rulle ud

MVN

Fra : Melanie

Dato : 21-03-05 15:21

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> en dyerer men hurtigere løsning er rullegræs (hedder det vist) færdiglavet
> græs du bare skal rulle ud
>
> MVN

Hej ...

Det har vi ikke penge til. Vi er "gør det selv" folk. Ellers har du ret.

Mvh Melanie

Fra : MVN

Dato : 21-03-05 15:44

> "MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
færdiglavet

> Hej ...
>
> Det har vi ikke penge til. Vi er "gør det selv" folk. Ellers har du ret.
>
> Mvh Melanie

ok,men måske er der noget nyttigt på
http://www.ask-alex.dk/
under have-græsplænen

MVN

Fra : anders majland

Dato : 22-03-05 11:33

> en dyerer men hurtigere løsning er rullegræs (hedder det vist) færdiglavet
> græs du bare skal rulle ud

Jeg har hørt på prisen på planering og såning af græs -10kr/m2

(Vi overvejer om vi gider selv eller hellere vil lave noget andet ....)

/A

Fra : jones_net

Dato : 22-03-05 17:04

meddelelse news:423ff709$0$252$14726298@news.sunsite.dk...
færdiglavet

> Jeg har hørt på prisen på planering og såning af græs -10kr/m2

Hvor henne i landet, og hvis det er i midtjylland - ved hvem? Vi har lige
fået tilbud op 13-14 kr/m2...

> (Vi overvejer om vi gider selv eller hellere vil lave noget andet ....)

Det gør vi nemlig også

/J

Fra : Martin

Dato : 21-03-05 16:04

> [...]
> vare det før man har en fin græsplæne igen? I det hele tages ønskes alle

Hvis jorden ellers er rimelig, så er det "bare" at planere den - en rive, en
stige med et tov i, og en tromle skulle kunne gøre det. Riven til at løsne
jorden, stigen til at planere, og tromlen til at ... tromle med. Så er det
op til en selv, hvor plant der skal være.

Når der er plant og tromlet, rives jorden let, og der såes græs og gødes.

For at beskytte mod fuglene - og for at få det til at gå lidt hurtigere -
kan der overdækkes med klar plast.

Foråret er et godt tidspunkt at så græs på, men jeg ville nok vente til det
bliver lidt varmere - minimum 10 grader om dagen og ingen nattefrost. Hvis
det er rimeligt varmt, går der 3-4 uger før end der så småt kan gåes på det,
og ca. 2 måneder til den er fin.

/Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-05 01:57

Martin wrote:

> Når der er plant og tromlet, rives jorden let, og der såes græs og
> gødes.

Ikke gøde fra 14 dage før til 14 dage efter såning. Du svider rødderne på de
spæde planter.

> Foråret er et godt tidspunkt at så græs på, men jeg ville nok vente
> til det bliver lidt varmere - minimum 10 grader om dagen og ingen
> nattefrost.

Det er ikke nok. Jorden skal være mindst 10 grader.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Leonard

Dato : 22-03-05 11:13

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det er ikke nok. Jorden skal være mindst 10 grader.

Bønderne der har marker rundt om mit hus sår gerne når de er sikre på
at frosten ikke kommer igen. At det så er lidt koldt, det er
ligemeget, kornet gror når jorden er varm nok og tager ikke skade af
at det bliver lidt koldere indimellem. Jeg fulgte deres eksempel med
noget græs sidste år, og det står fint grønt nu.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-05 21:31

On Tue, 22 Mar 2005 01:56:31 +0100, "Erik Ginnerskov"

>Ikke gøde fra 14 dage før til 14 dage efter såning. Du svider rødderne på de
>spæde planter.

Det er der delte meninger om.
Jeg fik en sludder med en sælger fra et græsfrø-firma (tror det var
Prodana), som også anbefalede at gøde samtidig med at græsset blev sået.
Jeg er sikker på han har langt mere forstand på græs end jeg har, men
jeg ville selv heller ikke anbefale at gøde før græsset er kommet op og
i god vækst - plejer at sige ca. omkring første gang det nye græs
klippes kan man gøde.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-03-05 21:20

> [...]
> vare det før man har en fin græsplæne igen? I det hele tages ønskes alle

Hvis jorden er løs er det en god ide at bruge en maskine til at planere
jorden - den man bruget bed lægning af fliser.
De små, fine græsgfrø må ikke sås for dybt - derfor en fast jord.

Per A. Hansen

Fra : Melanie

Dato : 21-03-05 21:45

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jorden - den man bruget bed lægning af fliser.
> De små, fine græsgfrø må ikke sås for dybt - derfor en fast jord.

Tak for alle de gode svar, men hvis vi ikke kan skaffe sådan en trumle ting,
hvad kan man så gøre i stedet?

Mvh Melanie

Fra : Leonard

Dato : 21-03-05 22:01

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote:

>Tak for alle de gode svar, men hvis vi ikke kan skaffe sådan en trumle ting,
>hvad kan man så gøre i stedet?

Den kan lejes, ellers kan i jo bare bruge noget andet til at
tromel/stampe med. At klappe jorden med en skovl er en mulighed, men
det bliver man hurtigt træt af, hvis der er mange m2.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-05 21:32

On Mon, 21 Mar 2005 21:45:16 +0100, "Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk>
wrote:

>Tak for alle de gode svar, men hvis vi ikke kan skaffe sådan en trumle ting,
>hvad kan man så gøre i stedet?

Når man handler græsfrø de rigtige steder, så kan man låne en tromle
og/eller såmaskine oven i handlen.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-03-05 17:45

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for alle de gode svar, men hvis vi ikke kan skaffe sådan en trumle
> ting, hvad kan man så gøre i stedet?

Som Leonard nævner, så kan en sådan fliselægger-jordstampemaskine lejes i
et byggemarked el. lign.
I gamle dage gjorde man jorden fast ved at træde den ned med træsko - man
gik på hælene. Det tog sin tid og resultatet knap så plant.

Per A. Hansen