hjælp til fuge...
Fra : Martin

Dato : 19-03-05 16:43

Hej,

Jeg har afkalket min brusekabine med en stærk afkalker (mærket "minus kalk",
den gule). Det lader til at fugerne mellem klinkerne ikke har haft alt for
godt af dette. Kører jeg fingeren henover fugen, samler der sig "fuge-støv"
på min finger. Er fugen blevet udtørret eller hvordan? Hvad kan jeg gøre?
Koncentreret brunsæbe?

Mvh Martin Berentzen. Fjern venligst "FJERNMIG" i min emailadresse
ved tilbagesvar

Fra : Mads

Dato : 19-03-05 16:55

On Sat, 19 Mar 2005 16:42:41 +0100, "Martin"
<berentzenFJERNMIG@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>på min finger. Er fugen blevet udtørret eller hvordan? Hvad kan jeg gøre?

Fugerne består jo til dels af kalk ( i cementen ) og du har brugt en
stærk kalkfjerner som har opløst kalken i fugen som derfor smuldrer.
Det kan der nok ikke gøres ret meget ved.

mvh Mads

Fra : Martin

Dato : 19-03-05 17:21

> Det kan der nok ikke gøres ret meget ved.

Ok, nu er det vel ikke sådan at fugen fuldstændig vil begynde at smuldre for
mig, altså at den falder helt af med tiden? Det lader til kun at være
overfladisk på nuværende tidspunkt...

Martin

Fra : Mads

Dato : 19-03-05 17:37

On Sat, 19 Mar 2005 17:20:39 +0100, "Martin"
> [...]

>mig, altså at den falder helt af med tiden? Det lader til kun at være

Nej, processen fortsætter ikke når først kalkfjerneren er væk igen,
men for eftertiden vil det nok være bedst at bruge en mildere
kalkfjerner på fliserne, eller måske prøve helt at undgå at skulle
bruge det. Selv plejer jeg at tørre det værste vand af fliserne efter
badet, så der sætter sig stort set ikke kalk på mine fliser.

mvh Mads

Fra : Martin

Dato : 19-03-05 17:40

> Nej, processen fortsætter ikke når først kalkfjerneren er væk igen,

Fint, så er jeg mere rolig. Men det har altså ingen effekt lige at smøre
lidt fedt på i form af brunsæbe?

Martin

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-03-05 17:42

> [...]
> "fuge-støv"
> på min finger. Er fugen blevet udtørret eller hvordan? Hvad kan jeg gøre?

Fugen består delvis af kalk som er blevet opløst af syren (afkalkeren). Sørg
for at syren er neutraliseret med vand (skyllet grundigt af). Brun sæbe er
også stærkt afkalkende (kan sagtens bruges som kalkfjerner på fliser også)
og vil kun forstærke effekten.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin

Dato : 19-03-05 18:06

"> også stærkt afkalkende (kan sagtens bruges som kalkfjerner på fliser
også)
> og vil kun forstærke effekten.

Mange tak for svarene..

Fra : Aksel

Dato : 20-03-05 11:32

"Martin" <berentzenFJERNMIG@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "fuge-støv"
> på min finger. Er fugen blevet udtørret eller hvordan? Hvad kan jeg gøre?

Når du afkalker er det en stor fordel at skylle fliserne med vand, og skrabe
det af med en vinduesskraber, før du bruger afkalker, så er fugerne mættet
med vand og så kan de ikke suge kalkfjerneren dybt ind.

Hilsen Aksel