Valg af vinduer
Fra : Puk

Dato : 19-03-05 16:16

Hej alle

Vi har fået et samlet tilbud på beklædning af vores hus med træ, efter
isolering og udskiftning af alle døre og vinduer.

Tømreren gjorde os fra starten opmærksom på, at han ikke ville bruge vinduer
fra Jydsk vindueskompagni, da han ikke mente, at de var gode nok. Istedet
ville han bruge vinduer fra Rationel.

Da vi ikke rigtig ved noget om vinduer godtog vi i første omgang, at der
ikke bruges vinduer fra Jydsk vindueskompagni. Nu får vi imidlertid at vide
fra familie, venner og bekendte, at der intet er galt med vinduer fra Jydsk
vindueskompagni og at tømreren sikkert blot har en aftale med Rationel om at
bruge dem.

Da vi blot har modtaget et samlet tilbud fra tømreren på hele arbejdet
kender jeg ikke den samlede pris på vinduer og døre i hans tilbud. Men når
jeg sammenligner prisen på de enkelte vinduer hos Jydsk og Rationel så er
der en meget stor forskel i prisen. De vinduer vi skal bruge 6 af er der
alene en forskel på 3.500 kr pr. vindue i prisen fra det ene firma til det
andet. Det bliver jo til mange penge på 6 vinduer. Når man så dertil
lægger at vi også skal bruge 2 dobbelt terrassedøre en enkelt terrassedør,
en hoveddør og et "halvt" vindue, så bliver det alt i alt til rigtig mange
penge.

Er der nogen som har erfaringer med henholdsvis Jydsk og Rationel, der kan
komme med noget input? Hvorfor er forskellen i prisen så stor? Er der en
tilsvarende forskel i kvaliteten?

Vi har faktisk underskrevet tilbuddet fra tømreren, men han har allerede
brudt med det som stod i tilbuddet, ved ikke at kunne komme i maj som der
står i tilbuddet men derimod først at kunne komme i august. Jeg mener
derfor, at vi står ganske godt til at kunne hoppe fra tilbuddet igen, og det
vil vi da overveje at gøre, hvis ikke der kommer meget gode argumenter på
bordet for, at vi skal bruge de meget dyrere vinduer.

Mange hilsner
Puk

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 16:49

On Sat, 19 Mar 2005 16:15:56 +0100, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev:

> [...]
>vil vi da overveje at gøre, hvis ikke der kommer meget gode argumenter på
>bordet for, at vi skal bruge de meget dyrere vinduer.

Rationel er efter min mening et af de bedre vinduer. Hvis din tømrer
skal garantere for kvalitetet, må du akseptere at han selv vælger sine
matrialer.

Det er ikke rationel der er dyr, for de ligge i samme prisgruppe som
så mange andre af god kvalitet.

Det andet med at han er blevet forsinket, er du vel blevet oplyst om
fra ham, og det har du vel godtaget?

Du skal nok ikke blande de to ting sammen.

Hvis mine kunder selv vil bestemme hvilke matrialer jeg skal bruge, så
må de selv tage ansvaret for det, og garantien vil bortfalde fra min
side.

Jeg ville heller ikke vælge jysk eller andet fra den prisklasse.
Jeg tror ikke at tømreren har aftale med rationel, for han kan ikke
købe fra fabrikken, men skal over en trælast.

Du kan ikke sammenligne priserne ud fra prislisten, for trælasten får
sikkert rabat, alt efter hvor meget de køber, pr år.
så det kan være tilbuddet bliver dyrre, hvis du ønsker han skal
indkøbe dem fra jysk.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Puk

Dato : 19-03-05 18:42

<Per H> skrev i en meddelelse

> Rationel er efter min mening et af de bedre vinduer. Hvis din tømrer
> skal garantere for kvalitetet, må du akseptere at han selv vælger sine
> matrialer.

Det gør jeg sådan set også. Jeg vil bare godt være sikker på, at jeg ikke
ender med vinduer og døre der er dyrere end de behøver at være.

> Det er ikke rationel der er dyr, for de ligge i samme prisgruppe som
> så mange andre af god kvalitet.

Så det du siger er, at Jydsk simpelthen ikke er af god kvalitet?

> Det andet med at han er blevet forsinket, er du vel blevet oplyst om
> fra ham, og det har du vel godtaget?

Ja efter at tilbuddet blev underskrevet kom tømreren og spurgte til, hvordan
vi ville have det med en forsinkelse. Så det tilbud vi har underskrevet
specificerer at arbejdet er færdig inden sommerferien og påbegyndes i maj
måned.

> Du skal nok ikke blande de to ting sammen.

Det vil jeg sådan set helst heller ikke.
Men som jeg forstår det, så er man bundet af et tilbud man har underskrevet.
Men det er man vel kun så længe aftalen i tilbuddet også overholdes af
modparten. Vores tømrer kan vel ikke fortsætte med at udsætte arbejdet,
mens vi stadig er bundet til tilbuddet.

> Hvis mine kunder selv vil bestemme hvilke matrialer jeg skal bruge, så
> må de selv tage ansvaret for det, og garantien vil bortfalde fra min
> side.

Det kan jeg godt forstå.

Jeg vil bare gerne sikre mig, at hvis jeg køber dyrere vinduer så gør jeg
det fordi de er tilsvarende bedre i kvaliteten og ikke fordi tømreren har en
eller anden aftale, der gør det særlig fordeltagtigt for ham at bruge de
dyrere vinduer.

> [...]
> sikkert rabat, alt efter hvor meget de køber, pr år.
> så det kan være tilbuddet bliver dyrre, hvis du ønsker han skal

Det gør jeg ikke specifikt. Jeg ønsker at ende med vinduer, hvor pris og
kvalitet hænger sammen.

Da vi i sin tid startede på det her projekt, var der ikke mange som var
interesserede i at snakke om det. Men da vi så først havde underskrevet og
fortalte, hvorfor tømreren ville bruge Rationel vinduer, så blev folk
interesserede. Måske fordi de selv har købt vinduer fra Jydsk og derfor
gerne vil tro, at det er lige så god kvalitet.

Jeg ved ikke ret meget om det selv, og derfor må jeg ud og spørge nogen, som
ikke er personligt interesserede i sagen.

Jeg vil have tømreren til at bruge de bedste vinduer til prisen. Jeg er
bare ikke selv kvalificeret til at sige, hvad det er for nogle.

Hvad er forskellen på vinduer fra Jydsk og dem fra eksempelvis Rationel?

Mange hilsner
Puk

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 19:15

On Sat, 19 Mar 2005 18:41:39 +0100, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev:

><Per H> skrev i en meddelelse

>Så det du siger er, at Jydsk simpelthen ikke er af god kvalitet?

ja men til prisen er det sikkert ok.

> [...]
>vi ville have det med en forsinkelse. Så det tilbud vi har underskrevet
>specificerer at arbejdet er færdig inden sommerferien og påbegyndes i maj

men han har gjort dig opmærksom på det, og det aksepterede du dengang,
du kan ikke løbe fra det nu, så er det dig der er røvet,
og slet ikke fordi du tror han har snydt dig.

> [...]
>Men det er man vel kun så længe aftalen i tilbuddet også overholdes af
>modparten. Vores tømrer kan vel ikke fortsætte med at udsætte arbejdet,

hvis han kommer igen og udsætter det, kan du jo bare afslå.

>Det gør jeg ikke specifikt. Jeg ønsker at ende med vinduer, hvor pris og
>kvalitet hænger sammen.

hmm. det kan de jo gøre på flere forskellige måder.
både de billige og lidt dyre vinduer.

> [...]
>interesserede. Måske fordi de selv har købt vinduer fra Jydsk og derfor
>gerne vil tro, at det er lige så god kvalitet.

sådan er det næsten altid.
det man selv har er jo det bedste. Men håndværkeren ved sikkert
bedst

>Hvad er forskellen på vinduer fra Jydsk og dem fra eksempelvis Rationel?
kvalitetet, se om du kan hente de tekniske data hos dem på nettet.
ellers må du opsøge en udstilling.

har din tømrer bestilt vinduerne?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 16:52

> [...]

>vindueskompagni og at tømreren sikkert blot har en aftale med Rationel om at

der er jo heller ikke noget galt med en Lada, men mercedes er
bedre.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Stefan

Dato : 19-03-05 18:25

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har erfaringer med henholdsvis Jydsk og Rationel, der kan
> komme med noget input? Hvorfor er forskellen i prisen så stor? Er der en
> tilsvarende forskel i kvaliteten?

For det første tror jeg ikke han har nogen "speciel" aftale med Rationel.
Alle håndværkere som jeg kender til, får rabat af en eller anden
størrelsesorden hos leverandørerne. Til gengæld tager de sig så betalt for
at skulle bruge tid på at købe materialer til dig, så som oftest mærker
kunden ikke noget til rabatten.
Så hvis du skal gøre noget, så skal du fortælle din håndværker, at du selv
skaffer alle materialer. Du vil helt sikkert kunne spare nogle penge - med
mindre han så bare tager mere i løn for at montere det Dog risikerer du,
at stå med hele ansvaret når noget går galt, og hele sagen forudsætter, at
du ved PRÆCIST hvad håndværkeren skal bruge.

Jeg er selv ved at få skiftet vinduer, og tro mig - der er penge at hente i
forhold til listeprisen. En af de "anerkendte" mærker tilbød 20% rabat lige
på stedet - uden at jeg overhovedet var begyndt at forhandle. Desuden lagde
han ikke skjul på, at vi kunne forhandle endnu længere ned.

Bemærk desuden at mærker som Rationel er malede - hvilket du betaler ekstra
for hos JVK.

Hvad angår forskellen på Rationel (eller anden i samme prisklasse) og Jydsk
(eller lignende), så er min oplevelse at man får hvad man betaler for. Vi
skiftede 2 mindre vinduer for 2 år siden fra Jydsk. Det ene fungere fint,
men det andet (130x130 tophængt vindue) kan fx ikke stå åbent, da beslagene
er af så dårlig kvalitet, så bremsen allerede er slidt. Så nu må vi sætte en
bog i klemme for at vinduet står åbent. Ikke særlig elegant. Desuden er den
bevægelige del ikke formstabil nok, så det er ikke altid vi kan få det
lukket, da siderne ikke kommer langt nok ind til at "låsen" kan få fat.

Min anbefaling: Vælg helt klart et kvalitetsmærke - og overvej om du selv
vil stå for materialerne (bemærk at du ikke selv kan handle som privatperson
hos lige præcist Rationel) Prøv fx Storke. Jeg tror ikke at prisforskellen
er så stor, når alt kommer til alt.

Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 18:36

On Sat, 19 Mar 2005 18:24:57 +0100, "Stefan" <slc_dk@hotmail.com>
skrev:

> [...]
>at skulle bruge tid på at købe materialer til dig, så som oftest mærker

havde en kolega engang, der lagde 30 % på hvis kunden selv købte
matrialer.

man skal huske på at håndværkeren jo som regl får rabat ud fra hvad
han indkøber for pr år.

så hvis indkøbet går ned, mister han rabatten på alle indkøbene..

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Puk

Dato : 19-03-05 19:06

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For det første tror jeg ikke han har nogen "speciel" aftale med Rationel.

Det har jeg også selv svært ved at tro på, men det er som om svigerfamilien
gerne vil overbevise mig om, at det er sådan. Derfor spørger jeg.

> [...]
> at stå med hele ansvaret når noget går galt, og hele sagen forudsætter, at
> du ved PRÆCIST hvad håndværkeren skal bruge.

Det er med fuldt overlæg, at vi har valgt at lade tømreren stå for indkøb
også. Altså at få tilbud på en fuld enterprise. Jeg er klar over, at der
er penge at spare på at stå for indkøbene selv, men jeg orker det bare ikke
rigtig, og jeg ved det bliver mig og ikke kæresten, som skal stå for det.
Vi skal selv male alting, og så gør vi iøvrigt huset i stand indvendigt, så
jeg mente, at der var god mening i at tage dette ene store projekt og lægge
ud til tømreren fuldt og helt. Så kan vi selv "lege" med alle de mindre
projekter (der så ikke er så små endda).

> Hvad angår forskellen på Rationel (eller anden i samme prisklasse) og
Jydsk
> (eller lignende), så er min oplevelse at man får hvad man betaler for.

Det var sådan set også mit udgangspunkt.

Men når nu der stod en svigerfamilie og insisterede på, at det var totalt
åndsvagt det vi havde gang i, så måtte jeg jo prøve at undersøge sagen.

Jeg er dog ikke blind for, at de muligvis er påvirkede af netop at have købt
Jydske vinduer. Ofte anbefaler folk det, som de selv har valgt, simpelthen
fordi de ikke kan lide tanken om at have valgt forkert.

> [...]
privatperson
> hos lige præcist Rationel) Prøv fx Storke. Jeg tror ikke at prisforskellen

Tak for din respons.

Jeg tror nu, vi lader tømreren stå for det hele. Trods hans forsinkelse har
vi faktisk indtil videre indtryk af, at vi får en rigtig god behandling af
ham og at han er en dygtig tømrer (vi har været ude og se andre huse, han
har beklædt med træ eller bygget fra grunden).

Jeg tror bare svigerfamilien godt kan lide at man gør tingene som de altid
har gjort og gerne vil overtale os til det.

Mange hilsner
Puk

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 19:23

On Sat, 19 Mar 2005 19:05:42 +0100, "Puk"
> [...]

>Jydske vinduer. Ofte anbefaler folk det, som de selv har valgt, simpelthen
>f>ordi de ikke kan lide tanken om at have valgt forkert.

præsis, sådan er de fleste.

spørg om de har brugt dem i deres udhus,

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 19-03-05 20:32

> [...]
> fra Jydsk vindueskompagni, da han ikke mente, at de var gode nok. Istedet

Vores "vinduestømrer" anbefalede også at lade være med at
købe Jydsk - men foreslog bl.a. rationel. Han har med
sikkerhed ingen interesse i rationel og vi købte også selv
vinduerne hos den lokale Bygma (iøvrigt med ca. 17% rabat
på listeprisen).

/Jakob

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 20-03-05 20:31

> [...]
> Jydsk
> vindueskompagni og at tømreren sikkert blot har en aftale med Rationel om

Hej

Jeg har i fragtmandsleddet haft rigtig mange vinduer fra JVK mellem
hænderne, og det er mit indtryk, at de ikke er af særlig god kvalitet.
Personligt ville jeg foretrække et dyrere mærke og tillade mig at gå ud fra,
at det er tilsvarende bedre.
Husk, tømreren vil jo nok også gerne kunne se kunden i øjnene om nogle år og
har derfor ret beset kun interesse i, at I vælger en fornuftig kvalitet.

MVH Mette