Limning af hård plast.
Fra : K. Larsen

Dato : 18-03-05 18:25

Hej

Jeg har et hårdt plastemne som skal pålimes et andet hårdt plastemne. (
Kender ikke plasttypen, men vi snakker om et topluge i en campingvogn, hvor
en arm som åbner og lukker lugen er knækket )

Jeg skal have fundet en stærk lim, som kan lime disse 2 ting sammen.

Emnet sidder af gode grunde fast over hovedet på mig og plastarmen kan ikke
fixeres i længere tid. Så hvilken lim skal jeg bruge, når den.

1. Skal kunne lime hård plast
2. Helst ikke skal løbe for meget
3. Og gerne hæfte med en vis hæftning inden jeg bliver lam i armen, af at
holde armen fixeret.

Forslag modtages med tak. Er varen ikke en standart vare som kan fås i
Silvan eller Bauhaus, så også meget gerne et link / tlf. nr til stedet !

Tak

Kim

Fra : Mads

Dato : 18-03-05 21:14

On Fri, 18 Mar 2005 18:25:17 +0100, "K. Larsen"
<webpoint@[invalid]gmx.net> wrote:

> [...]
>
>Forslag modtages med tak. Er varen ikke en standart vare som kan fås i
>Silvan eller Bauhaus, så også meget gerne et link / tlf. nr til stedet !

Superlim / sekundlim er nok det nemmeste.
Tør begge flader af med rensebenzin ell. lign.
Fordel et par dråber lim på begge flader og pres
dem sammen i et halvt minut.

En tokomponent lim med araldit er sikkert bedre,
men delene skal fixeres betydeligt længere tid.

Begge typer lim kan købes i ethvert byggemarked,
farvehandel, ja sikkert endda i den lokale brugs.

mvh Mads

Fra : steen

Dato : 19-03-05 18:00

On Fri, 18 Mar 2005 20:14:12 UTC, Mads <DeathTo@llSpammers.com> wrote:

> En tokomponent lim med araldit er sikkert bedre,
> men delene skal fixeres betydeligt længere tid.

.......og kræver at fladerne er slebet ru først.

Kan du ikke hæfte med sekundlim, og derefter svøbe et stykke
glas/kulfiber over bruddet som limes med epoxy. Du kan også lave en
'putty' med fiberstråde i.

Husk - alle flader skal være slebet ru!

--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Torben Bach

Dato : 18-03-05 21:29

"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> wrote in message
> [...]
>
> Forslag modtages med tak. Er varen ikke en standart vare som kan fås i
> Silvan eller Bauhaus, så også meget gerne et link / tlf. nr til stedet !

Umiddelbart ville jeg forsøge med med en eller anden form for epoxy-klæber.
Det foresvæver mig også, at jeg i en anden gruppe har set noget om at
"opløse" feks. en lego-klods eller andet af samme materiale med noget
opløsningsmiddel (kan ikke huske om det var acetone, men det var noget i den
retning).

En varmepistol og noget hårdt plastic af samme kaliber kunne måske bruges -
alt efter opgavens karakter - og om "limningen" kan gøres på bagsiden.

Håber, at det evt. kan give et hint eller få andre ud af busken.

Med venlig hilsen
Torben
--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-05 21:57

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev
> [...]
> alt efter opgavens karakter - og om "limningen" kan gøres på bagsiden.
>
> Håber, at det evt. kan give et hint eller få andre ud af busken.

Så kravler jeg ud og siger at de 'velmente og muligvis gode nok' råd ikke
kan bruges til ret meget andet end eksperimenter, når man ikke ved præcis
hvilken plast der er tale om. Dem er der tusindvis af, med dertilhørende
næsten ligeså mange tusindvis rigtige måder at lime/lodde dem på. Jeg ville
save en ende af, hvis stangen er lang nok, så jeg havde noget at prøve på.
Hvis det kan klares med at opløse selve plasten med f.eks. acetone, så er
det en af de bedste metoder. Det er også godt, hvis det kan varmes
sammen/loddes. Men limer man med et fremmedstof stiller det straks krav,
hvoraf et af grundkravene er at det man limer med har omtrent samme hårdhed
som det der skal limes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : K. Larsen

Dato : 18-03-05 22:11

De 2 ting som skal limes er af samme type plast. Desværre er der ikke
mulighed for at prøve sig frem, da stangen ikke kan afkortes - men skal
limes i en knækket samling

kim

Fra : John Smith

Dato : 18-03-05 22:18

K. Larsen wrote:
> De 2 ting som skal limes er af samme type plast. Desværre er der ikke
> mulighed for at prøve sig frem, da stangen ikke kan afkortes - men skal
> limes i en knækket samling
>
> kim

Jeg vil anbefale dig at prøve med lim til at lime plastikmodeller sammen
med. Det indeholder en smule tørstof og noget ret kras opløsningsmiddel
der smelter de fleste typer plast.

John Smith

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-03-05 23:10

John Smith wrote:

> Jeg vil anbefale dig at prøve med lim til at lime plastikmodeller
> sammen med. Det indeholder en smule tørstof og noget ret kras
> opløsningsmiddel der smelter de fleste typer plast.

"Plasticmodeller" er fremstillet af polystyren, og opløsningsklæber til
polystyren kan ikke lime særligt mange andre plasttyper sammen. F. eks
dur det ikke til ABS-plast som er en beslægtet type. Hvis man vil bruge
opløsningsklæber, er man nødt til at kende plasttypen, ellers dur det
ikke.

Sandsynligheden for succes er nok større med en 5-min. epoxyklæber.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-05 22:39

"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev i en meddelelse
> De 2 ting som skal limes er af samme type plast. Desværre er der ikke
> mulighed for at prøve sig frem, da stangen ikke kan afkortes - men skal
> limes i en knækket samling

Spørg campingvognscenteret. Du kan også skære en flis af, så en plast-kyndig
kan lave en afbrændingsprøve for typebestemmelse.
Du kan også lægge en aluskinne på med 4 skruer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 00:24

On Fri, 18 Mar 2005 21:28:56 +0100, Torben Bach wrote:

> [...]
> opløsningsmiddel (kan ikke huske om det var acetone, men det var noget i den

Det har nok været acetone, da det er glimragende til at opløse ABS med.
--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 00:19

On Fri, 18 Mar 2005 18:25:17 +0100, K. Larsen wrote:

> [...]
> 2. Helst ikke skal løbe for meget
> 3. Og gerne hæfte med en vis hæftning inden jeg bliver lam i armen, af at

Så længe du ikke ved hvilken type plast det er, så glem alt om at lime
den sammen, du får bare forurenet de flader der skal sammenføjes. Hvis
det er en thermoplast, så smelt den sammen. Det gør du nemmest ved at
varme fladerne op med en varmluftpistol og presse dem godt sammen bagefter.

Hvis plastdelen ikke er alt for gammel, så er den sikkert mærket med
plaststypen, og det vil give en noget større chance for at finde den
rette sammeføjningsmetode. Umiddebart vil jeg dog mene at der er en stor
chance for at armen er fremstillet af PA (Nylon), hvilket medfører at du
er på skideren, da det hverken egner sig til limning eller svejsning. Er
delen ikke mærket, kan du tjekke om det er Nylon ved at varme en
ståltråd godt op og stikke den ind i emnet. Hvis ståltråden bagefter
lugter af brændt uld eller brændt korn, så er det PA.

--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 01:43

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev
>Umiddebart vil jeg dog mene at der er en stor
> chance for at armen er fremstillet af PA (Nylon

Ret ringe, endda, for så var den nok ikke brækket. Mener at Nylon også er OK
at svejse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 01:59

On Sat, 19 Mar 2005 01:42:33 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Ret ringe, endda, for så var den nok ikke brækket.

Alt kan gå i stykker hvis man bruger vold nok.

> Mener at Nylon også er OK
> at svejse.

Det er det ikke, i hvert fald ikke under de former der vil være
tilgængelige i det aktuelle tilfælde.

--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 13:09

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev

> Det er det ikke, i hvert fald ikke under de former der vil være
> tilgængelige i det aktuelle tilfælde.

Nylon er en termoplast og er smeltbar/loddebar

Her er et klip fra et firma der sælger 'svejsetråd' til formålet:

PW681 Nylon Welding Wire (30 ft.)

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 13:42

On Sat, 19 Mar 2005 13:09:16 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Nylon er en termoplast og er smeltbar/loddebar

At det er en thermoplast gør det ikke velegnet til svejsning, det er
langt fra alle thermoplaster, der er det. At man kan smelte skidtet
betyder ikke at man kan lave en samling der er holdbar.

Når man lodder bruger man forresten materialer forskellige fra de
materialer, der skal sammenføjes.

--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 13:56

> [...]
> betyder ikke at man kan lave en samling der er holdbar.
>
> Når man lodder bruger man forresten materialer forskellige fra de

Det er vel netop for at kompensere for det du nævner?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 18:10

On Sat, 19 Mar 2005 13:55:53 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Det er vel netop for at kompensere for det du nævner?

Nej, man lodder netop ikke plast, man svejser eller limer det.
--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 20:01

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev > Nej, man lodder netop ikke
plast, man svejser eller limer det.

For mig er lodning og svejsning hvad plast angår det samme, men det skelner
du åbenbart mellem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-03-05 21:56

On Sat, 19 Mar 2005 20:00:53 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> plast, man svejser eller limer det.
>
> For mig er lodning og svejsning hvad plast angår det samme, men det skelner

Ja, helt klart. Lodning foregår ved temperaturer under materialernes
smeltetemperatur med tilsætning af et (eller flere) fremmed materiale.
Det er altså ikke temperaturen der er afgørende på om det er svejsning
eller lodning, men temperaturen i forhold til smeltepunktet af de
materialer der skal sammenføjes, samt indførslen af et fremmed
materiale.

--
MVH
osv...

Fra : npw

Dato : 19-03-05 12:13

Jeg reparerede engang en lignende skade med en stump alu-rør. Enderne fra
bruddet ind fra hver ende med lidt plasticpadding imellem. Det holdt i hvert
fald de par år, jeg havde vognen.
Hilsen Niels W.