Mandeltræ fa ALDI ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-03-05 10:41

Hej gruppe,

Jeg har brug for nogle små træer/buske, som skal se dekorative ud i et bed
på en meters bredde, som ligger imellem fortov og min græsplæne. Beddet er
dækket over med sten (knytnæve størrelse) som bunddække.
Jeg faldt over at Aldi har såkaldte mandeltræer på programmet fra på
søndag - data for træerne er:

Prunus Triloba. Højde: ca. 140 cm med 60 cm stamme. 6 ltr. potte.

Det billede der er i brochuren ser jo meget pænt ud, men jeg har lige et par
spørgsmål til jer "havekyndige":

Hvornår og hvor længe blomstrer disse træer ? - og hvordan ser de ud resten
af året ?
Hvor store skal jeg regne med at de vil blive ?
Er de velegnede til det skitserede plantested ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-05 19:13

On Fri, 18 Mar 2005 10:41:03 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dækket over med sten (knytnæve størrelse) som bunddække.
>Jeg faldt over at Aldi har såkaldte mandeltræer på programmet fra på

Hvordan er lysforholdene i det bed? Er der sol eller skygge?

>Prunus Triloba. Højde: ca. 140 cm med 60 cm stamme. 6 ltr. potte.

Aldi kalder den for mandeltræ - det rigtige danske navn er Rosenmandel.

> [...]
>spørgsmål til jer "havekyndige":
>
>Hvornår og hvor længe blomstrer disse træer ? - og hvordan ser de ud resten

De blomstrer ret tidligt, tror det er i slutningen af april. De
blomstrer ikke ret længe, et par uger højst så vidt jeg husker.
De er dog meget flotte når de blomstrer.

>Hvor store skal jeg regne med at de vil blive ?

1-2 meter høj og bred kan de blive. Men de får ret nemt svamp i grenene,
som derved visner. Det gør så at den ikke bliver voldsomt meget større
fra år til år.

>Er de velegnede til det skitserede plantested ?

Tjoo.. hvis der er sol nok, så tror jeg godt de kunne gro der.

Men hvis du er ude efter noget som er nemt og pænt, så vælg noget andet.
Jeg har i hvert fald set alt for mange rosenmandel som ikke er pæne,
netop fordi de får svamp. Den er flot når den blomstrer, men det er
sådan set også det, efter min mening.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-03-05 19:38

> Hvordan er lysforholdene i det bed? Er der sol eller skygge?

Sol tror jeg de vil få nok af - der er sol fra morgenstunden til langt ud på
aftenen.

> 1-2 meter høj og bred kan de blive. Men de får ret nemt svamp i grenene,
> som derved visner. Det gør så at den ikke bliver voldsomt meget større
> fra år til år.

Det lyder så nok værre - jeg er ude efter noget som er rimeligt hårdført.
Min kone havde købt nogle opstammede "pile-et-eller-andet", og da vi sidste
år var 3 uger på sommerferie, gik der bladlus i dem, og selv om vi gik i
gang med insektsæben straks vi kom hjem, så var de ikke til at redde.

> [...]
> Jeg har i hvert fald set alt for mange rosenmandel som ikke er pæne,
> netop fordi de får svamp. Den er flot når den blomstrer, men det er

Hvad kan du foreslå ? - størrelsen på de der Rosenmandel er fin, men de må
gerne være lidt dekorative hele sommeren - og da jeg ikke ønsker at føre
kemisk krigsførelse mod kryb og svamp, må de gerne være meget hårdføre.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-05 19:53

On Fri, 18 Mar 2005 19:37:45 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Sol tror jeg de vil få nok af - der er sol fra morgenstunden til langt ud på
>aftenen.

Så burde det ikke være lyset som forhindrer noget i at gro der i hvert
fald.

> [...]
>år var 3 uger på sommerferie, gik der bladlus i dem, og selv om vi gik i
>gang med insektsæben straks vi kom hjem, så var de ikke til at redde.

Piletræer dør ikke bare fordi de får bladlus.
Det kan være de smider bladene, men det er ikke det samme som at de dør.

> [...]
>gerne være lidt dekorative hele sommeren - og da jeg ikke ønsker at føre
>kemisk krigsførelse mod kryb og svamp, må de gerne være meget hårdføre.

Man kan købe nogle dværgparadisæbler - kan desværre ikke huske hvad de
hedder. De er ret hårdføre, har den størrelse du gerne vil have, og så
har de jo både blomst om foråret og dekorative æbler om efteråret.

Måske også nogle kugleahorn på en ikke for høj stamme, hvis de er til at
få.