Valg af strøer
Fra : Bjørn S

Dato : 18-03-05 10:11

Jeg skal i løbet af påsken ha brudt op mit gulv, isolere, og lagt nye
brædder. Det er ca 30 cm ventilert krybekælder under.

Der er ingen læm ned, men det lykkes mig at tage nogle billeder med mit
kamera fra tilstødende rum, og strøerne ser ud til dels at være i ringe
forfatning, dårligt opklodset, og nogle er støbt fast i væggen / gulvet
til et tilstødende WC-rum med støbt gulv, så jeg antager der skal nye
strøer til.

Det nye gulv er et Siljan - fyregulv, hvor der står at strøerne skal
være tørret til 10-12 % fugt, det vil med andre ord betyde at
trykimprægnerte bjælker er udelukket ?
Jeg ville forestille mig noget med 75-100 X 100 mm som de gamle, og 60
cm afstand, da jeg vil isolere med 60*90 batts i 100 mm tykkelse.

Hvad kan bruges, som er til at betale ?

--
/Bjørn

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 11:56

"Bjørn S" <bjosko@yahhabaoo.com> skrev i en meddelelse

> Det nye gulv er et Siljan - fyregulv, hvor der står at strøerne skal være
> tørret til 10-12 % fugt, det vil med andre ord betyde at trykimprægnerte
> bjælker er udelukket ?

Jeg ville ikke bruge trykimprægeret træ indendørs, det er "usundt".

Hvis de gamle strøer er rådne, så er der nok noget galt med ventilationen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : tnf

Dato : 18-03-05 12:13

hej.

Jeg har selv været ved at lave nyt loft hvor jeg har lagt nye strøer ud.

Jeg har et spænd på små 4 meter, og der har jeg fået atvide at jeg skal
bruge 45 x 195 træ.

Du skal lige tjekke hvor langt spænd du har, og så kontakt din tømmerhandel.
De kan rådgive dig i hvor kræftige de skal være.

Martin

Fra : Bjørn S

Dato : 18-03-05 13:59

tnf wrote:
> [...]
>
> Du skal lige tjekke hvor langt spænd du har, og så kontakt din tømmerhandel.
> De kan rådgive dig i hvor kræftige de skal være.

Jo tak, det bliver nok hos en "rigtig" tømmerhandler jeg handler. Noget
stort spænd bliver det nok ikke tale om, de bliver jo klodset op pr. 80
cm, eller noget i den stil. Det burde vel sagtens en 100 mm bjælke kunne
holde til. Det er på et 10 kvm soveværelse, så det skal "bare" holde
sengen og klædeskabet

--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 18-03-05 13:55

Langgaard Bærbar wrote:

> Jeg ville ikke bruge trykimprægeret træ indendørs, det er "usundt".

OK, så vet jeg det.

> Hvis de gamle strøer er rådne, så er der nok noget galt med ventilationen.

Ja, ventilationshullerne var blændet af da vi overtog huset(er åbnet
igen). Om de er rådne må jeg jo se når jeg kommer til dem, jeg er mere
bange for at de er skeve siden nogle af dem har været muret fast i den
ene ende.

--
/Bjørn