Skvaderkål og nylægning af terrasse
Fra : Steffen Denize

Dato : 15-03-05 16:34

Hej NG,

Jeg har en baghave der er fyldt med skvaderkål. Det i sig selv er der
ikke meget problem i. Mit problem ligger mere i at jeg gerne vil anlægge
terrasse oven på dem alle sammen. Men jeg er bange for at de vil vokse
op i mellem stenene og 'trykke' dem skæve.

Er der noget jeg kan lægge mellem sten og kål så de ikke springer op i
mellem de lagte sten?

/Steffen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-05 20:01

Steffen Denize <denize@vip.cybercity.dk> wrote:

>Er der noget jeg kan lægge mellem sten og kål så de ikke springer op i
>mellem de lagte sten?

Hvis du vil have en stabil terrasse, så skal du grave jorden væk og
lægge et tykt lag grus, der skal stampes/vibreres grundigt, før
fliserne lægges. Og så har du sikkert gravet al kålen væk.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Habit

Dato : 15-03-05 20:54

Lige præcis. Det findes altså INGEN lette måder. Det vigtigste er at du
fjerne ALT levende fra området, da det ellers ikke vil give andet end
problemer. Dernæst skal bunden under fliserne selvfølgelig være egnet til
fliselægning.

Fliselæggeren

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-03-05 00:11

"Steffen Denize" <denize@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> i mellem stenene og 'trykke' dem skæve.
>
> Er der noget jeg kan lægge mellem sten og kål så de ikke springer op i

Hej Steffen
Ud over at de andre svar er rigtige og det er den rette vej så kan du ligge
en fiberdug under så kan der ikke komme ukrudt op igennem, men der vil med
tiden komme ukrudt imellem revnerne da der jo til stadighed kommer nye frø.

Peter

Fra : Habit

Dato : 16-03-05 21:10

At ligge fiberdug er absolut ingen garanti for at det ikke kommer ukrudt
m.v. nede fra! Som en lille tilføjelse kan jeg heller ikke dy mig for at
nævne, at ukrudt også godt kan skyde vej gennem asfalt....

mvh

Fra : CC

Dato : 16-03-05 01:17

Et forslag:

Grav det nye terrasseområde + 1/2 m til alle sider ud, og følge denne
vejledning

http://www.havedesign.dk/tips/sten.html

I artiklen står der 20 cm ned. Du bør nok grave ned så dybt ned, at alle
rødder er gravet væk.

Vælg nogle maskinsten med rette kanter, så skal der et minimum af sandfyld
mellem de enkelte sten, og dermed får ukrudt svært ved at finde fodfæste.

Du får ikke noget gavn af at ligge fiberdug eller cementstabiliseret grus i
bunden.

I den sidste 1/2 m til sideren hvor der ingen sten er, læg et frisk lag jord
og dæk det med fx. granitskærver. Dette område + evt. terrasse kan du
sprøjte 1 gang om året med noget dertil egnet ukrudtsmiddel mod skvaderkål.

Alternativt kan du åbne op få lys ned ved terrassen. Såvidt jeg ved gror
skvadderkål bedst i småfugtig skygge

Fra : Jørgen

Dato : 16-03-05 07:11

Steffen Denize wrote:

> [...]
> op i mellem stenene og 'trykke' dem skæve.
>
> Er der noget jeg kan lægge mellem sten og kål så de ikke springer op i

Hvis du anskaffer dig en ukrudtsbrænder, og nupper skvalderkålen når den
titter op mellem fliserne, så bliver det ikke noget stort problem. Jeg
ville i hvert fald ikke være bange for at den ødelægger fliserne.

Du skal selvfølgelig undgå at nye rødder løber ind under fliserne, så derfor
kunne du overveje en bræmme af flis op mod terrassen.
Skvalderkålen har sine rødder i jordoverfladen. Med et flislag opnår du dels
at jordstrukturen forbedres (bliver mere porøs), og dels at skvalderkålen
har sine rødder i underkanten af flisen. Pointen er, at du så kan meget
nemt kan trække ½ -1 meter skvalderkål op ad gangen. Sådan virkede det i
min have, da jeg lavede "lidt sjov" med nogle bøgeplanter. (2*5 kvm)

Fra : Steffen Denize

Dato : 16-03-05 15:15

Jeg takker jer alle for de gode svar. Der er lidt mere gang i den
herinde end der er i de andre grupper jeg sædvanligvis huserer i.

/Steffen

Fra : Helle Kj?rup

Dato : 16-03-05 15:46

Hej Steffen.

Hvis du vil være helt sikker på at dine sten ikke bliver rygget af planter
og frost, jord er jo et organisk matriale og vil derfor arbejde meget i
vores klima, så bliver du nød til at grave ud. Og derefter lægge 10 cm
stabilgrus, dvs grus med en kornstørelse på 0-32mm. Det skal bankes godt
sammen med en pladeviberator, derefter lægges 5 cm afratningslag i
kornstørelse 0-8mm. Det bankes også godt sammen, og derefter trakker man af
i den ønskede højde, og niveau, så stenene kommer til at ligge pænt. Gruset
har den fordel at det er frostsikkert, og så er det meget få planter der kan
li at gro i rent grus, så det vil være begranset hvor meget ukrudt der
kommer.

Mvh Helle