Radiator thermostater
Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-03-05 21:53

Hej

Vi har et problem med vores termostater..

Sådan som jeg har forstået at de skal virke så skal jeg kunne sætte
dem på et niveau og så skulle de sørge for at temperaturen holdes på
dette niveau..

MEN, her i huset skal jeg rende og skrue op for radiatorerne hvis det
bliver koldt og så skrue ned når det bliver varmere, ellers passer
varmen ad h.t.

SÅ var det jeg tænkte på om det kunne være fordi termostaterne på
radiatorerne er ved at være for gamle eller sådan noget ?

De ser meget gamle ud men jeg ved ikke om den slags kan blive "slidt
op" eller ?

Håber der er nogen der kan hjælpe, evt med gode råd om noget nyt hvis
der er kommet noget bedre på markedet for det er frustrerende at
temperaturen fiser op og ned i takt med vejret udenfor hvis jeg ikke
går og skruer hele tiden ..

Radiatorerne her er med en termostat på tilbageløbsrøret.

Henrik

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 13-03-05 22:23

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

>De ser meget gamle ud men jeg ved ikke om den slags kan
blive "slidt
>op" eller ?

Jep, det kan de. Hvis du piller termostathuset af, sidder der en
lille split som med tiden kan sætte sig fast. Hvis du "masserer"
den lidt ved at trykke den ind og ud en masse gange, burde den
løsne sig og fungere normalt.

> [...]
>der er kommet noget bedre på markedet for det er frustrerende at
>temperaturen fiser op og ned i takt med vejret udenfor hvis jeg

Nye termostater, måske? Husk at tage den gamle med når du skal
købe den nye, så du får den rigtige. Men pengene er spildt, hvis
det blot er splitten, der sidder fast.

Vh. JIB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-03-05 23:00

On Sun, 13 Mar 2005 21:22:47 +0000, =?ISO-8859-1?Q?J=F8rn Ibsen?= wrote:

> [...]
>>
> Nye termostater, måske? Husk at tage den gamle med når du skal
> købe den nye, så du får den rigtige. Men pengene er spildt, hvis

Kan det være splitten der sidder fast når man godt kan skrue op og ned
for varmen?

--
MVH
osv...

Fra : John T.

Dato : 14-03-05 00:16

"Frank E. N. Stein" skrev i en meddelelse
> Kan det være splitten der sidder fast når man godt kan skrue op og ned
> for varmen?
>
> --
> MVH
> osv...

Ja, den kan køre så trægt, at den kun kan bevæges manuelt,
gør som foreslået, ta den af (gøres med et snuptag) og giv
den lidt massage,
En ny koster immervæk noget med en 3-4 hundrede mener jeg.
Hvis ikke det er noget hjemmelavet, så må man formode
at det ER en ventil til retur, den måler temperaturen på returvandet
og ikke som dem der sidder på fremløb, de måler rummet.
(Det undrer mig bare at alle skulle være defekte )
John

Fra : Armand

Dato : 14-03-05 00:18

Frank E. N. Stein wrote:

> Kan det være splitten der sidder fast når man godt kan skrue op og ned
> for varmen?

Mnjaeh :-/
Du har fat i en pointe dér.
Træk og fodkulde kan forstærke din opfattelse af varmt/koldt, ligesom
ens egen dagsform, som f.eks. ved feber og sygdom, kan. Er det eksakte
temperatur-målinger du læner dig op ad?

Omkring tarmostatbrug er det væsentligt at man ikke stirrer sig blind på
den indikering der findes på ventilen, men derimod justerer således at
radiatorerne i sammenhængende rum er lige lune. Man kan godt risikere at
slavisk brug af ventilens indikeringer får én radiator til at varme
mere end de andre, som derfor lukker sig ned. Og det vil medføre en del
fodkulde p.g.a. varmeflytning mellem sammenhængende rum.
Forøvrigt: På retur løbet-skriver du. Det lyder som lavt, hvorved det
netop er fodkulde/træk at den reagerer på - hvorefter du skruer ned -
Hvorefter der er skruet for meget ned ved vejromslag!
Lavtsiddende termostatventiler bør være af typen med en seperat føler
der kan placeres i en meters højde!

Hvis intet af det ovennævnte er relevant i din situation, og den omtalte
tap lader sig påvirke upåklageligt, så er det muligt at købe nye
ventil-hoveder til fornuftige penge og derved genoprette en termostatisk
regulering!

--
Armand.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-03-05 10:02

Armand wrote:

> [...]
> Hvorefter der er skruet for meget ned ved vejromslag!
> Lavtsiddende termostatventiler bør være af typen med en seperat føler

Hvis det er en ventil og termostat beregnet til returløb måler den da på
vandets temperatur og ikke på luftens (hvis jeg har forstået det korrekt).

/Jakob

Fra : Calle.

Dato : 14-03-05 15:53

Jakob Jeppesen wrote:

> Hvis det er en ventil og termostat beregnet til returløb måler den da
> på vandets temperatur og ikke på luftens (hvis jeg har forstået det
> korrekt).

Jeps, og derfor kan rumtemperaturen ikke styres ordentligt. Den er beregnet
til gulvvarme, samt til fjernvarme sammen med en alm. for først at lukke
vandet tilbage når det er ordentligt udnyttet, da man betaler for det.
--
Calle.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-03-05 16:02

Calle. wrote:

> [...]
> til gulvvarme, samt til fjernvarme sammen med en alm. for først at lukke
> vandet tilbage når det er ordentligt udnyttet, da man betaler for det.

Hov - det lyder ikke så godt

Har fjernvarme med returløbsventiler, men ingen fremløbsregulering...

/Jakob

Fra : Calle.

Dato : 14-03-05 19:05

Jakob Jeppesen wrote:

> Hov - det lyder ikke så godt
>
> Har fjernvarme med returløbsventiler, men ingen fremløbsregulering...

har du så ikke en blandesløjfe / varmevæksler hvor det kommer ind fra gaden?
--
Calle.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-03-05 10:21

Calle. wrote:

> har du så ikke en blandesløjfe / varmevæksler hvor det kommer ind fra
gaden?

Det tror jeg ikke. Nu er min viden på området rimeligt begrænset, men for
mig ser det ud som om fjernvarmevandet løber direkte ud i husets varmerør.
Der er godt nok en veksler i "skabet" men den er vist kun til brugsvand.

Det fungerer sådan set fint nok - og vi har ingen umiddelbare problemer med
at regulere temperaturen til ca. 20 grader i bordhøjde.

/Jakob

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-03-05 21:38

On Mon, 14 Mar 2005 00:18:28 +0100, Armand wrote:

> [...]
> Træk og fodkulde kan forstærke din opfattelse af varmt/koldt, ligesom
> ens egen dagsform, som f.eks. ved feber og sygdom, kan. Er det eksakte

Hovsa, det var ikke mig der havde problemet - jeg var bare nysgerrig.

Problemet kan vel også skyldes at hele varmeanlægget er forkert
dimensioneret, eller?

--
MVH
osv...

Fra : CC

Dato : 14-03-05 00:21

Hvad bruger du til at varme op med, er det oliefyr, gasfyr etc ?
Har du et eller to strenget anlæg ?

Umiddelbart lyder det til, at fremløbstemperaturen er for lav. Når det er
forholdsvis varmt udenfor, kræver det ikke den store fremløbstemperatur.
Derfor er der varmt vand nok til alle radiatorer.
Når temperaturen falder udenfor, kræver det mere varme, og de første
radiatorer "stjæler" alt det varme vand. Derfor er der ikke nok til de
resterende radiatorer.
Har du et godt anlæg, og alle termostatventiler er stillet rigtigt, vil dine
radiatorer være mere eller mindre "fis lunkne".
Under alle omstændigheder bør du indregulerer dine radiatorer ved anvendelse
af et termometer i rummet, og ikke efter om du føler, om radiatoren er varm
eller kold.

Fra : Calle.

Dato : 14-03-05 15:54

CC wrote:
> [...]
> Under alle omstændigheder bør du indregulerer dine radiatorer ved
> anvendelse af et termometer i rummet, og ikke efter om du føler, om

Problemet er at der nok sider reurventiler (kan ses ved at skala går til 8
hvis det er Danfoss)
--
Calle.

Fra : John T.

Dato : 14-03-05 16:36

Hos mig:
Eet streng system, 7 radiatorer, på badeværelset sad termoventilen
EFTER radiatoren, og på et lille kammer sidder den også EFTER,
men i øvrige rum sidder de FØR radiatoren.
Vedr. gulvvarme:
Under 20 m2 anvendes en returventil hvis anlæget er 2 strenget,
ved 1 strenget bruges en kuglehane i stedet for returventil.
Fra 20-40 m2 anvendes en minishunt med termostat og pumpe,
så rummets størelse har betydning for hvilket system der benyttes.
Men iøvrigt:
Så vi må ha lidt flere oplysninger ( Hvis Henrik Madsen da stadig
følger tråden ??)
Hilsen John

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-03-05 22:53

On Mon, 14 Mar 2005 00:20:40 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

>Hvad bruger du til at varme op med, er det oliefyr, gasfyr etc ?
>Har du et eller to strenget anlæg ?

Det med at varme vandet lader jeg fjernvarmeværket om

Angående det etstrengede eller to strengede system så er jeg ikke helt
med der ?

>Umiddelbart lyder det til, at fremløbstemperaturen er for lav. Når det er
>forholdsvis varmt udenfor, kræver det ikke den store fremløbstemperatur.
>Derfor er der varmt vand nok til alle radiatorer.

Lige nu er temperaturen på de 66 grader ifølge boksen der sidder på
indgange til huset men det kan da godt være den er mindre når nu der
er rigtigt koldt...Regner ikke med at de rør der går udenfor huset fra
vejen ind er isolerede for der er altid et stykke af indkørslen der
ligesom er snefri længere end resten af indkørslen.

>Når temperaturen falder udenfor, kræver det mere varme, og de første
>radiatorer "stjæler" alt det varme vand. Derfor er der ikke nok til de
>resterende radiatorer.

Ja det kan være du har ret men så forstår jeg ikke det skulle hjælpe
at skrue op og det gør det..

>Har du et godt anlæg, og alle termostatventiler er stillet rigtigt, vil dine
>radiatorer være mere eller mindre "fis lunkne".

Ja som det er nu er de lunkne når der er koldt udenfor, det resulterer
så i at der er koldt i stuen, skruer jeg så op så stiger temperaturen
i stuen til et acceptabelt niveau men når der så bliver varmere
udenfor så bliver der jo bare for varmt indenfor i stuen--

>Under alle omstændigheder bør du indregulerer dine radiatorer ved anvendelse
>af et termometer i rummet, og ikke efter om du føler, om radiatoren er varm
>eller kold.

Det tror jeg også jeg vil gøre..

Mine termostater er forresten sådan nogle ældre Danfoss med en skala
fra 1 til 8..

Findes der nogle der er mere præcise ? Har set nogen hvor der sidder
en føler i et tyndt stykke ståltrådslignende noget men har fået
fortalt at det er til radiatorer med termostat på fremløbet ?

Det rareste ville være at få en som kunne holde temperaturen konstant
på f.eks 20 grader uden at skulle gå og skrue på den...Og kom
temperaturen over 20 så skulle den simpelthen lukke..

Henrik

Fra : CC

Dato : 15-03-05 23:18

Prøv at læse nogle af de pdf dokumenter du kan finde her
http://varme.danfoss.dk/pcmfiles/14/vvs/vvs_kapitel_01.asp?MenuUID=

Da du har fjernvarme bør der ikke være problemer med forsyning af varme til
huset.
Fjernvarme kommer ind i huset løber igennem en varmevekser og retur til
fjernvarmeværket.
På den anden side af varmevekser sidder dit varmkredsløb i huset.

Måleren der tæller dit energiforbrug bør kunne vise hvilken temperatur der
er på fjernvarmeside, returtemperatur (den bør være så lav så mulig), og
temperaturen på radiatorkredsen.

Såfremt temperaturen udenfor er ca 5 grader, bør fremløbstemperaturen til
radiatorerne var omkring 50-60 grader. (ca. 130m2 hus, almindelig isoleret
etc.)

Hvormange år har der været fjernvarme ?
Der er en mulighed for, at varmeveksleren skal afkalkes, men det er afhængig
af alder, hvor tit er der fyldt frisk vand på radiatoranlægget (kalkindhold
i vandet).

Der må også være en temperaturregulator her. Det er en termostatventil, der
er monteret på returløbet med en fjernføler (via spiralviklet rør) monteret
på fremløb. Den termostatventil regulerer den forskelstemperatur, der skal
være over varmeveksleren (t-ind minus t-ud). Det vil sige, at der lukkes
ikke noget nyt fjernvarmevand ind i varmeveksleren, før det vand, der er i
varmeveksleren, er afkølet iht. indstillingen på ventilen. Stiller du den
lavt (dvs forskelstemperaturen er lav), "fiser" fjernvarmevandet lige
igennem og du betaler en masse. Stiller du den højt (dvs.
forskelstemperaturen er stor), får du en lav returtemperatur. Din pengepung
og fjernvarmeværket smiler glade.

Virker varmeveksleren korrekt og temperaturregulatoren er indstillet
korrekt. Kan du have 60 grader fjernvarmevand og op til 80 grader
radiatorvand.

Hvor hurtigt kører cirkulationspumpen. Der er mulighed for, at
radiatorvandet løber så hurtigt gennem varmeveksleren, at det ikke når at
blive opvarmet af fjernvarmevandet. Kan du hører susen i rørene (omkring en
meter væk fra radiatoren er der stor sandsynlighed for at pumpen kører for
hurtigt). Prøv at sætte cirkulationspumpen ned på trin 1. Bliver huset
koldere, så sæt den på trin 2.

Har du udluftet alle radiatorer og er der nok vand på anlægget ?

Der må også sidde en snavssamler ved varmemåleren. En messing fitting med en
blindstuds, der peger nedad i en vinkel på 45 grader til højre eller
venstre. Snavssamleren skal tømmes rigtigt ellers ender du med en masse sort
vand på gulvet, der kan være hulens svært at få det fjernet fra
fliser/vægge.

Angående 1- og 2-strenget anlæg - se beskrivelsen på Danfoss siden jf.
ovenstående link.
Ved 1-strenget anlæg kan den sidste radiator på anlægget være den der
forbinder fremløb og returløb.
Prøv at finde denne radiator. Hvis du regulerer denne radiatorventil op på
fuld skrue, og de øvrige radiatorer i huset også blivere varmere - ja så har
du et 1-strenget anlæg, og den sidste radiator er bestemmende for
varmemængden til de øvrige radiatorer. (Dette er lidt surt hvis denne sidder
i soveværelset, og man gerne vil have dette rum køligt).

Hvis du har et 2-strenget anlæg, bør der principelt kunne levereres lige
meget varmt vand til alle radiatorer, og fejlen skal søges i dine
termostater og/eller ved varmeveksleren.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-03-05 15:33

On Tue, 15 Mar 2005 23:17:53 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>fjernvarmeværket.
>På den anden side af varmevekser sidder dit varmkredsløb i huset.

Øh, nej...

Fjernvarmen fiser da direkte ind mine radiatorer, der er ikke en
varmeveksler på ? (Hvad det så end er ?)

>Måleren der tæller dit energiforbrug bør kunne vise hvilken temperatur der
>er på fjernvarmeside, returtemperatur (den bør være så lav så mulig), og
>temperaturen på radiatorkredsen.

Som det er lige nu hvor der vel er mellem 0 - 5 grader udenfor så står
måleren til fremløb og returløb på 68 ind og 32 ud ...

>Såfremt temperaturen udenfor er ca 5 grader, bør fremløbstemperaturen til
>radiatorerne var omkring 50-60 grader. (ca. 130m2 hus, almindelig isoleret
>etc.)

Og da fjernvarmen fiser direkte ind i radiatorerne så er temperaturen
vel omkring de 68 grader...

> [...]
>af alder, hvor tit er der fyldt frisk vand på radiatoranlægget (kalkindhold

I mindst 30 år ..

Men jeg har altså ingen varmeveksler.

> [...]
>igennem og du betaler en masse. Stiller du den højt (dvs.
>forskelstemperaturen er stor), får du en lav returtemperatur. Din pengepung

Jeg har ingen temperatur regualtor som du beskriver ??

Den der varmeveksler er det min gennemstrømningsvarmer til mit
almindelige varme vand du snakker om for så er den blevet skiftet for
ganske nyligt ... og problemet var der også inden...

>Virker varmeveksleren korrekt og temperaturregulatoren er indstillet
>korrekt. Kan du have 60 grader fjernvarmevand og op til 80 grader
>radiatorvand.

Tja..

> [...]
>meter væk fra radiatoren er der stor sandsynlighed for at pumpen kører for
>hurtigt). Prøv at sætte cirkulationspumpen ned på trin 1. Bliver huset

Ja hvis jeg skal sætte noget somhelst på nogen cirkulationspumpe så
skal jeg da lige ud og købe den først men da huset kun er på 105 KV/M
bliver det nok lidt overkill

>Har du udluftet alle radiatorer og er der nok vand på anlægget ?

Jeg har ikke leget med at udlufte og den med vandmængde ved jeg ikke,
det må være op til varmeværket at sørge for at spæde lidt til engang
imellem

> [...]
>venstre. Snavssamleren skal tømmes rigtigt ellers ender du med en masse sort
>vand på gulvet, der kan være hulens svært at få det fjernet fra

Den blev skiftet i forbindelse med at vandvarmeren blev skiftet..

>Hvis du har et 2-strenget anlæg, bør der principelt kunne levereres lige
>meget varmt vand til alle radiatorer, og fejlen skal søges i dine
>termostater og/eller ved varmeveksleren.

Ok, så har jeg 2 strenget for jeg kan regulere alle radiatorer
individuelt.

Henrik