Male sorte paneler hvide
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 06-03-05 21:55

Hej i gruppen

Jeg skal til at male vores paneler og dørkarme, da de tidliger ejere var
vilde med sort.

Jeg har købt noget flugger panelmaling, som jeg egentlig regner med at kunne
dække det med 2 lag.

Jeg ved blot ikke om jeg skal slibe ned før jeg maler. Den nuværende maling
er pænt malet, så det er ikke for ujævnheder der skal slibes.

Vil malingen hæfte bedre hvis der slibes først, eller er det fuldstændig
ligemeget?

Hvis der skal slibes, hvilket sandpapir skal så bruges? korn120??

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-05 23:49

Lars Christoffersen wrote:

> Jeg ved blot ikke om jeg skal slibe ned før jeg maler. Den nuværende
> maling er pænt malet, så det er ikke for ujævnheder der skal slibes.

Det skal ikke slibes ned, men det skal slibes for at skabe bedre
vedhæftning. Desuden skal du afvaske med grundrens.

> Hvis der skal slibes, hvilket sandpapir skal så bruges? korn120??

Et glimrende valg. Ikke grovere.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : John Smith

Dato : 06-03-05 23:56

Lars Christoffersen wrote:
> Hej i gruppen
>
> Jeg skal til at male vores paneler og dørkarme, da de tidliger ejere var
> vilde med sort.

Det er også en flot farve... til nogen ting...

> Jeg har købt noget flugger panelmaling, som jeg egentlig regner med at kunne
> dække det med 2 lag.

Det vil jo så vise sig

> [...]
> er pænt malet, så det er ikke for ujævnheder der skal slibes.
>
> Vil malingen hæfte bedre hvis der slibes først, eller er det fuldstændig

Det vil altid hæfte bedre hvis du sliber og giver en mellemstrygning og
sliber let igen før du maler.

> Hvis der skal slibes, hvilket sandpapir skal så bruges? korn120??

Jeg er selv ret vild med at rulle - det giver en "glathed" på linie med
sprøjtefinish. Rulle kræver at der er slebet meget omhyggeligt med
mindst korn 180.
Hvis du vælger at male med pensel er korn 120 tilstrækkeligt, men hvis
du bruger en god mårhårspensel og tynder malingen ca 20-30% kan du igen
opnå meget flot finish og her skal der ligeledes slibes fint først...

John Smith

Fra : BearNice

Dato : 07-03-05 00:38

Får du probl. med at dække, så brug oliebaseret grunder først.
Efterfølgende kan du bruge acryl-maling.
Tidligere ejer af vores hus havde brugt limbaseret maling, hvilket
nærmest gik i opløsning og blandede sig med acrylmalingen som konen
prøvede til at starte med.

Mvh. Bjørnar

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-05 17:05

BearNice wrote:

> Tidligere ejer af vores hus havde brugt limbaseret maling, hvilket
> nærmest gik i opløsning og blandede sig med acrylmalingen som konen
> prøvede til at starte med.

Limfarve skal selvfølgelig vaskes af først. Havde I startet med at vaske,
havde I også opdaget, at det var limfarve.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : marlene

Dato : 07-03-05 18:27

"BearNice" <bearnice@.dk> skrev i en meddelelse
> Får du probl. med at dække, så brug oliebaseret grunder først.
> Efterfølgende kan du bruge acryl-maling.

nu har olie- / el. acrylbasis ikke ret meget med dækevne at gøre.
dækevnen ligger i de yderste lag.

Fra : marlene

Dato : 07-03-05 18:34

> Vil malingen hæfte bedre hvis der slibes først, eller er det fuldstændig
> ligemeget?

det er ikke ligemeget mht. til slib.

du skal matslibe evt. med korn 80 til 100 og vaske slibestøv og fedt/
nikotin osv. væk med grundrens.
derefter mellemstryge med grund og mellemmaling.
det er denne behandling der hæfter.
de to næste lag med div. færdigprodukt skal dække.

det er ikke kedeligt at lave et omstændigt arbejde, men surt at grøre om,
hvis man har snydt.