Fugle i haven
Fra : pops2

Dato : 04-03-05 13:24

Hej!

Jeg vil meget gerne have flere fugle i haven, dels fordi jeg hygger mig med
at finde ud af hvilke slags der er og dels fordi jeg har kaniner, som
tiltrækker en del insekter (primært fluer) som jeg, og naboerne, gerne vil
undgå så vidt muligt. Jeg strøer med Stalosan for at hindre ægklækning i
fprår og sommerperioden, men vil alligevel gerne have lidt bevinget hjælp.

Jeg bor i et rækkehuskvarter, med forholdsvis få unge træer, området er ca
18 år gammelt. Og om hver have er der en tæt hæk (liguster og deslige). I
haverne er der meget forskellig bevoksning, men haverne er præget af en stor
terrasse som fylder der meste og meget lidt græsplæne. I vores have er det
hele haven der er lagt terrasse i.
Jeg har hængt et par mejsekasser op - og et par mejser har allerede vist
interesse (inden den anden omgang sne kom). Uden for vores have er der et
par æbletræer, som giver nogen æbler i sæsonen, men da ingen har taget
ansvaret for disse træer, passer de sig selv. Ved siden af dem enkelte
bærbuske, ikke nogen jeg lige kan kende, men der er vist røde bær på om
somren (sensomren).

Jeg fodrer i øjeblikket med jordnødder og mejsekugler (ophængte) og æbler
(på jorden) som er vel besøgt.
Nu vil jeg høre hvilke fugle jeg kan tiltrække, som vil synes at fluer er
gode, dvs tage en del af dem, og hvordan jeg skal gøre det.
Jeg har også haft besøg af en spurvehøg (i hvert fald som jeg lige kan
gætte ud fra mit fugleatlas) og hvad gør jeg for at tilbyde dén noget andet
end mine små hjælpere?

Håber at jeg har postet de rigtige steder og at der er nogle derude der vil
hjælpe mig ;) Hilsen Pernille

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 04-03-05 14:04

On Fri, 4 Mar 2005 13:24:16 +0100, "pops2" <Pernille@kressel.dk>
wrote:

> [...]
>fprår og sommerperioden, men vil alligevel gerne have lidt bevinget hjælp.

Stalosan er mere effektivt hvis du sørger for at blande det med det
friske hø og høvlspåner, du lægger i bunden af burene. Ligesom
ugentlig(eller oftere) rengøring af burene også hjælper meget på
flueplagen, da det er kaninernes afføring, der tiltrækker fluerne.

> [...]
>terrasse som fylder der meste og meget lidt græsplæne. I vores have er det

Fjern terrassen, anlæg græsplæne og plant buske med bær (ikke
nødvendigs spiselige for mennesker) - det tiltrækker fugle. Der er
ikke så meget at komme efter for fugle på terrasser.

> [...]
>Nu vil jeg høre hvilke fugle jeg kan tiltrække, som vil synes at fluer er
>gode, dvs tage en del af dem, og hvordan jeg skal gøre det.

Mange småfugle - mejser, spurve m.fl. - spiser insekter i yngletiden,
så hvis du sørger for at fodre ind i foråret indtil der kommer andre
naturlige fødeemner i din have, bliver det lettere at holde på
fuglene.

>Jeg har også haft besøg af en spurvehøg (i hvert fald som jeg lige kan
>gætte ud fra mit fugleatlas) og hvad gør jeg for at tilbyde dén noget andet
>end mine små hjælpere?

Sørg for, at der er skjul for småfuglene - tætte buske som f.eks.
Forsythia og Liguster rundt om i haven og især nær foderstederne.

Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-03-05 18:27

> [...]
> fprår og sommerperioden, men vil alligevel gerne have lidt bevinget hjælp.

Du ville nok have mere glæde af noget rengøringshjælp. Burene skal rengøres
mindst 2 gange om ugen, hvis du vil undgå fluer.

> Jeg fodrer i øjeblikket med jordnødder og mejsekugler (ophængte) og æbler
> (på jorden) som er vel besøgt.

Du skal fodre hele året og ikke bare med mejsekugler, men med
fuglefoderblanding. Jo flere kg du hænger ud, jo flere fugle. Desuden vil en
eller anden form for vand være godt. Her i huset er det en lille vandsten,
da min mand er glad for lyden, men alle former kan bruges.
Fuglekaser hjælper selvfølgelig, og så skal du nok "pille" lidt ved din
flisehave, så fuglene har en chance for skjul.

Mvh Maria

Fra : Aksel

Dato : 04-03-05 21:59

> [...]
> Jeg har også haft besøg af en spurvehøg (i hvert fald som jeg lige kan
> gætte ud fra mit fugleatlas) og hvad gør jeg for at tilbyde dén noget

Mange fugle holder meget af solsikkefrø, de billige vildfugleblandinger
indeholder tit meget knust korn og majs, det har småfuglene ikke ret meget
glæde af, de kan ikke knuse det.
Jeg har købt solsikkefrø til 79 kr for 15 kg. i Løvbjerg.
I disse dage går der ca. 1 kg om dagen fra foderautomater, mange fugle
spiser så de frø der falder ned på terrassen.

Min kone påstår at jeg kunne holde en lille gris med det foder jeg giver
fuglene.

Plant buske der giver skjulesteder, så bliver det sværere for spurvehøgen,
men den er da et spændende islæt, det vilde, ukontrollerede.
Hvis du vil vide mere kan jeg anbefale bogen "Fuglevennens have"

Hilsen Aksel

Fra : Armand

Dato : 04-03-05 23:31

pops2 wrote:
> [...]
> interesse (inden den anden omgang sne kom). ....... enkelte bærbuske,
> Jeg fodrer i øjeblikket med jordnødder og mejsekugler (ophængte) og æbler

Vinterfodring; redekasser; kratværk, og vand á fuglebad er kernekrav, så
du skulle være godt med!

> Nu vil jeg høre hvilke fugle jeg kan tiltrække, som vil synes at fluer er
> gode, dvs tage en del af dem, og hvordan jeg skal gøre det.

En effektiv med alligevel uøsket insektdræber er forøvrigt hvepse
En kollega opdagede at nogle tuunge drenge brummede ud fra tagryggen
lige over hans terrasse og fik en bekendt bi-mand til at komme og se på
sagerne, men hans råd var at lade dem være hvis ikke de havde generet
hidtil - Netop fordi de jager (+ parterer og æder!) insekter i luften.
Manden måtte konstantere at trods det at de havde en eng-grund ned til
en bæk og at der gik får på nabo-engen ca. 500 meter derfra, egentlig
aldrig havde oplevet den sædvanlige landlige insektplage - Så hvepsene
fik lige en ekstra sæson hvor de ville blive udsat for skærpet
observation, og så vidt jeg ved lever de endnu

> Jeg har også haft besøg af en spurvehøg (i hvert fald som jeg lige kan
> gætte ud fra mit fugleatlas) og hvad gør jeg for at tilbyde dén noget andet
> end mine små hjælpere?

Det er ikke dine, de er helt deres egne. og det skulle kun være de par
stykker du har redekasser til der kan regnes for at "være havens".
Resten af fuglelivet i din have tilhører nærområdet - Akkuart som høgen,
der også fouragerer hos naboerne uanset hvad du gør!
Nyd den og vær bevidst om at eftersom den endnu ikke har udryddet
fuglebestanden i kvarteret, vil den heller aldrig ende med at gøre det.
den er med andre ord en tillægs-oplevelse som der ér plads til!
Sæt evt en ekstra redekasse op som kan være med til at holde bestanden
af småfugle oppe trods høgens besøg.

Vi har én spurve/due -høg her i kvarteret og min frue oplevede den "stå
og træde" på et bytte på plænen da hun en morgen kiggede ud af
soveværelses-vinduet for at jage de katte væk som hun troede ofrets
dødsskrig var. Personligt har jeg selv kun oplevet den som
"tief-flieger": Ud af min indkørsel i skulderhøjde og *whoosh* væk i
genboernes have - Faschinerende, og kun overgået af da jeg under min
værnepligtstid oplevede én i skydeterrænet i Boris: Fuld fart hen over
heden og rakt ind i en plantage, så man skulle tro at den hængte på hjul
og stage ½ meter inde, men ikke desto mindre kom den kort efter ud igen
som skudt ud af en kanon - En fantastisk flyver

--
Armand.

Fra : Aksel.pe

Dato : 05-03-05 01:24

Armand wrote:
> [...]
> og stage ½ meter inde, men ikke desto mindre kom den kort efter ud igen
> som skudt ud af en kanon - En fantastisk flyver

Vi ser også høge patruljere elegant gennem vores have, og ofte ser vi
spor efter dens måltider. Kragerne kan ikke lide dem!
Men den mest imponerende fugleflugt jeg har set var, da to store
hornugler aldeles lydløst kom flyvende i 4-5 m højde og satte sig til
rette på en gren lige over mit hovede.
Det fik mig til at opsætte en stor uglekasse, men den blev desværre
aldrig beboet.
Aksel Petersen

Fra : Armand

Dato : 05-03-05 02:22

Aksel.pe wrote:

> [...]
> rette på en gren lige over mit hovede.
> Det fik mig til at opsætte en stor uglekasse, men den blev desværre

Og godt det samme (for Pernilles vedkommende), for sådan et uglepar kan
holde allle de små fugle helt væk fra haven

--
Armand.

Fra : Jytte B

Dato : 05-03-05 09:07

> Og godt det samme (for Pernilles vedkommende), for sådan et uglepar kan
> holde allle de små fugle helt væk fra haven
>
> --
> Armand.

Vi har nu mange ugler hvor vi bor. De har også ynglet flere gange i vores
uglekasse. Det er natugler, og dem er småfuglene ligeglade med. Vi har
masser af småfugle alle mulige slags på foderbrættet. Især i øjeblikket, men
da vi fodrer hele året er her altid mange fugle. Men vi bor også tæt ved en
skov og vores have er med mange buske. Spurvehøgen ser vi også en gang i
mellem, men den skal jo også leve.

hilsen
Jytte

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-03-05 09:21

On Sat, 5 Mar 2005 09:06:50 +0100, "Jytte B" <vingekatten@mail.dk>
wrote:

Hej Jytte.

> [...]
>skov og vores have er med mange buske. Spurvehøgen ser vi også en gang i

Hvad fodrer I med i sommerhalvåret?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-03-05 09:47

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Hvad fodrer I med i sommerhalvåret?

Jeg hører også til dem, der fodrer fuglene om vinteren. Men
knap så meget om sommeren. Bruger dog en foderautomat med
nødder og solsikkefrø - sådan for hyggens skyld

Foderautomanten er sådan en som denne:
http://kortlink.dk/daehnfeldt-garden/nf8

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jan Achmann

Dato : 05-03-05 14:06

> Hvad fodrer I med i sommerhalvåret?
>
> Venlig havehilsen
> Dorte
>
> --
> http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fodrer praktisk talt ikke om sommeren, men her om vinteren er de faste
ingrediencer mejsebolde (Gerne de nye fra Best Friend, som indeholder små
olieholdige frø, og ingen korn), solsikkerfrø og hittet "havregryn m.
margarine". Sidstnævnte kan alle småfugle spise, fra rødhals til fladspætte,
og de er vilde med det.
Opskrift: 1 pk margarine (4 kr) smeltes i en gryde eller dyb pande. 1 kg
havregryn (4 kr) hældes i og "æltes" rundt indtil alle gryn er fedtet ind.
Slut færdig.

I skrivende stund er der.....:
8 solsorte, 7 musvitter, 3 sortmejser, 4-5 blåmejser, en sumpmejse, et par
skovspurve, en flagspætte og en flok bog- og kvækerfinker derude. Og et
egern, som hiver og flår i en mejsekuge Og de æder sig igennem 1 kg
solsikke frø, 500 gr havrebryn og 8-10 mejskugler dagligt i disse dage.....
Og når spurvehøgen hapser en mejse....ja, så har vi jo også fodret den!

Et RIGTIGT godt råd er at vedholde fordringen til langt ind i maj, for i den
måned går næsten ALT naturlig mad til ungerne og et fodertilskud til de
voksne trækker mange fugle til. Især hen under aften.

Jan

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 05-03-05 17:28

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> Og når spurvehøgen hapser en mejse....ja,
> så har vi jo også fodret den!

Ja, det er jo den grumme virkelighed. Vil man have småfugle, får man også
spurvehøge og skader.
Da vi flyttede i nyt parcelhus for godt 30 år siden, var der ikke en fugl i
miles omkreds. Alle havernes buske og træer var så'n ca. max en meter høje.
Det var for fugle en ren ørken! - Der var selvfølgelig heller ikke høge og
skader.
Nu er alt vokset godt til - og fugle er her masser af. Og det er et godt
biotop, da der også er rovfugle.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.