Kan borebiller vandre var fra gammelt træ ~
Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-03-05 20:49

Hej

Har et forholdsvist nyt udhus (ca. 5 år) som er tørt med betongulv, på ca.
40 m2. Dog ikke frostfrit her om vinteren. Jeg bruger det ikke rigtigt til
noget, så min nabo har spurgt om han må sætte et par gamle ting ind, som
senere skal restaureres. Det må han selvfølgelig gerne. Men det drejer sig
om gamle træting, nogle er fyldt med "ormehuller", som jeg formoder er
borebiller. Men nu kom jeg lige til at tænke på om det er "farligt" for mit
udhus. Kan disse dyr risikere at angribe mit udhus?? Eller skal jeg tage det
helt roligt...?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 03:57

> [...]
mit
> udhus. Kan disse dyr risikere at angribe mit udhus?? Eller skal jeg tage

Jeg tror faktisk godt at de kan finde på at søge efter lidt frisk træ engang
imellem.
Da jeg satte mit hus istand i 1990, var der nogle loftbjælker i værksteder,
som blev forstærket med forskalningsbrædder på siderne.
Nu her ca. 14 år senere skiftede jeg loftbjælkerne, og blev lidt overrasket
over at der nu også var de små ca. 1 mm huller i de forholdsvis nye brædder.
På den anden side, så har jeg alt mit brænde opbevaret i et udhus og her er
"billerne" da ikke gået fra udhuset og over til brændet.

Gori havde engang noget de kaldte "GORI 22/7", det havde jeg ret gode
erfaringer med, når det galdt om at stoppe "uhyrerne" i mit træ.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-03-05 12:24

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> borebiller. Men nu kom jeg lige til at tænke på om det er "farligt" for
> mit udhus. Kan disse dyr risikere at angribe mit udhus?? Eller skal jeg

Borebiller går i alt træ der har en fugtighed på over 17% (relativt) alderen
spiller ingen rolle. Men som Henrik skriver virker gori 22/7 godt til
forebyggelse og bekæmpelse. Du kan også bruge borakol.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005