Navn på potteplanter?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-03-05 13:49

Hej

Jeg har nu gået i et par uger og ryddet gevaldigt op. Så meget at der er
blevet plads til potteplanter (og den potteplante på væggen, som døde
for over 3 år siden er blevet smidt ud ...).

Jeg har fået købt mig et par stykker, som jeg desværre ikke kan navnene
på. Og siden jeg gerne vil vide hvordan jeg skal passe dem, så er det jo
rart at vide hvad de hedder, når man skal søge på nettet .....

Den ene minder en smule om en stuebanan i bladene, de er dog meget
mørke, lidt rødlige, med en orange blomst på en stiv stilk. Blomsten kan
i facon minde om en ananas.

Men der skulle vel ikke være nogen her som kender en webside med gode
billeder/søgemuligheder over potteplanter i danske hjem? Jeg har fundet
http://www.floradania.dk/ men den er ikke til megen hjælp.

Jeg får snart taget et par billeder af mine planter og lagt på nettet et
sted, så kan det jo også være det giver mere hjælp.....

Fra : Charlotte Langgaard

Dato : 01-03-05 15:11

> [...]
>
> Jeg får snart taget et par billeder af mine planter og lagt på nettet et
> sted, så kan det jo også være det giver mere hjælp.....

Hej Mads
Jeg tror at planten er flammesværd.
Jeg fandt den i "stuens planter" - der står at den kommer fra
ananasfamilien, så det passer jo også på din beskrivelse.
På nettet kunne jeg ikke rigtigt finde noget brugbart om den.

Pasning:
Den skal stå lyst, men ikke i direkte sol.
Rigelig vanding året rundt.
Med undtagelse af den tid, hvor knoppen udvikler sig, skal der altid være
kalkfrit vand i rørrosetten, det giver den krævende luftfugtighed,
Gødes nu og da om sommeren.

Mvh
Charlotte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-05 23:07

On Tue, 1 Mar 2005 15:11:19 +0100, "Charlotte Langgaard"
<c_langgaard@hotmail.com> wrote:

>Jeg tror at planten er flammesværd.
>Jeg fandt den i "stuens planter" - der står at den kommer fra
>ananasfamilien, så det passer jo også på din beskrivelse.
>På nettet kunne jeg ikke rigtigt finde noget brugbart om den.

Det er også hvad andre har foreslået - og jeg kan sagtens se hvorfor du
tror det er lige den, når jeg læser min beskrivelse af planten.

Det er bare ikke den....

Jeg har nu fået taget billeder af den, det kan ses her:
http://planteskole.net/potteplante1.jpg

Og http://planteskole.net/potteplante2.jpg er en anden som jeg heller
ikke kan huske navnet på og som jeg heller ikke kan finde nogen
beskrivelse af.... jeg kan dog huske at jeg for længe siden bestemte at
jeg skulle have mig sådan en, fordi den kunne trives her på værelset.
Men ikke om jeg kan huske hvad det var der gjorde den kunne trives her

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-03-05 09:30

On Wed, 02 Mar 2005 23:06:51 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>jeg skulle have mig sådan en, fordi den kunne trives her på værelset.
>Men ikke om jeg kan huske hvad det var der gjorde den kunne trives her
Hvis ikke jeg tager meget fejl, har jeg set den under navnet
Vifteblomst.

Venlig snedækket havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm
Lille frøken forår

Fra : Charlotte Langgaard

Dato : 03-03-05 09:49

> [...]
> jeg skulle have mig sådan en, fordi den kunne trives her på værelset.
> Men ikke om jeg kan huske hvad det var der gjorde den kunne trives her

Det er nogle flotte planter, du har købt - pas godt på dem
Jeg kan godt se, at det ikke er den jeg har foreslået, men nu har jeg fundet
den, ud fra dit billede:

Plante 1: Intet dansk navn, men Calathea crocata

Plante 2: Dansk navn : vægteren i tårnet

Mvh
Charlotte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-03-05 13:02

On Thu, 3 Mar 2005 09:49:27 +0100, "Charlotte Langgaard"
<c_langgaard@hotmail.com> wrote:

>Det er nogle flotte planter, du har købt - pas godt på dem

Det er skam også min plan - den der med døde planter på væggen er jo
ikke godt når nu man lever af at lave og sælge planter

>Jeg kan godt se, at det ikke er den jeg har foreslået, men nu har jeg fundet
>den, ud fra dit billede:
>
>Plante 1: Intet dansk navn, men Calathea crocata

Tak, nu fandt jeg lidt om den på
http://www.flowers.org.uk/plants/plantfacts/calathea_crocata.htm
Der står bl.a.:
"This plant tells you when to go to bed at night: its leaves close up" -
det vil jeg så holde øje med i aften, om det passer .-)

>Plante 2: Dansk navn : vægteren i tårnet

Og den stod der noget om på
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=2387 -
men 17-20 grader er ikke helt hvad jeg husker. Jeg har 22-25 grader
herinde, håber den trives alligevel.

Tak for hjælpen.

Fra : Karen

Dato : 03-03-05 09:12

nummer 2 er en Tilandsia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-03-05 09:54

On 3 Mar 2005 00:12:16 -0800, "Karen" <aerangis@gmail.com> wrote:

>nummer 2 er en Tilandsia

Tusind tak, så kunne jeg finde lidt om den.
En Tillandsia cyanea er det helt præcist - jeg søgte google efter
tillandsia, det gav mig en side på engelsk hvor der var langt over 100
forskellige tillandsia.