Modernisering af el-installation - krav og~
Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 01-03-05 12:20

Hej

Vi er igang med at få lavet et el-tjek, og elektriker er begyndt at
tale om modernisering af installation, antal stikkontakter pr. rum,
ledningsnettets tilsatnd osv. - og jeg ser pludselig MANGE penge
stryge ud af vinduet - på basis af noget som "bare" skulle have været
en lovliggørelse af nogle nedhængte lofter.

ER der nogen der kender til el-regulativ, regler osv. - og kan give en
ide om hvad der er krav, og hvad der er gode veje at gå?

Mvh

JJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-05 12:39

"Jens Jakob Andersen" <jj92_2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> ER der nogen der kender til el-regulativ, regler osv. - og kan give en
> ide om hvad der er krav, og hvad der er gode veje at gå?

Jeg venter på regningen fra 2 elektrikkere som arbejded hos os i sidste uge,
3,5 time i alt, hvor de fjernede stofledninger og skiftede nogle gamle brune
kontakter og moderniserede nogle lampeudtag, men når regningen kommer og
hvis jeg stadig kan trække vejret skal jeg nok skrive noget om prisen.

--
mvh/rg. Christian

Fra : CC

Dato : 01-03-05 22:22

Et hurtigt slag på tasken - 1 eletriker + lærling i 3,5 time + køretid +
materialer, ca. kr. 3.000 excl. moms.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 08:15

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message
> Et hurtigt slag på tasken - 1 eletriker + lærling i 3,5 time + køretid +
> materialer, ca. kr. 3.000 excl. moms.

Det er også det jeg regner med.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-05 12:00

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message
> Et hurtigt slag på tasken - 1 eletriker + lærling i 3,5 time + køretid +
> materialer, ca. kr. 3.000 excl. moms.

2700 incl moms, 4 x 1. årslærlingetimer + 4 x 4. årslærlingetimer +
materialer.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 14:34

> ER der nogen der kender til el-regulativ, regler osv. - og kan give en
> ide om hvad der er krav, og hvad der er gode veje at gå?

Som udgangspunkt er det dig som ejer der har ansvaret for den elinstallation
der er i huset, såfremt den var lovlig ved udførelsen. Dermed skal du også
sørge for at holde kabler mm. i ordentlig stand, og udskifte defekte,
mørnede o.lign. kabler. Er kablerne o god stand er der ingen grund til at
udskifte noget, med mindre det er i forbindelse med lovliggørelsen af
lofterne.

Jeg vil mene at du bør kontakte en uvildig til at vurdere din
el-installation, da en installatør for det meste kun tænker på at holde
hyren hjemme til sine folk.

Hvad angår antallet af stikkontakter er det jo ikke noget krav at
installationer føres op til dagens standard, dette er blot et udtryk for
tilbudsgiverens grådighed såfremt han hævder at du SKAL have udført den del.

Fra : Aksel

Dato : 01-03-05 16:16

"Jens Jakob Andersen" <jj92_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ER der nogen der kender til el-regulativ, regler osv. - og kan give en
> ide om hvad der er krav, og hvad der er gode veje at gå?

Der er ikke krav om opdatering til reglerne for nyinstallation, du skal
spørge ham om han vil lovliggøre de nedhængte lofter, hvis han insisterer på
at lave andet må du finde en anden elektriker.
For at lovliggøre lofterne kan det være nødvendigt at udskifte de ledninger
der går til de aktuelle lampeudtag.
Antal stikkontakter er helt irrelevant i den forbindelse, men hvis der ikke
er HPFI relæ bør det monteres.

Hilsen Aksel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-03-05 19:25

In news:4224871b$0$663$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> men hvis der ikke er HPFI relæ bør det monteres.

Men heller ikke HPFI, HFI eller FI relæ er et krav, hvis det ikke var et
krav, da installationen blev udført. (Jeg klarer mig fint med kun at
have relæ på mit værksted, og en enkelt kraft gruppe inde i huset)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Aksel

Dato : 01-03-05 22:26

> Men heller ikke HPFI, HFI eller FI relæ er et krav, hvis det ikke var et
> krav, da installationen blev udført. (Jeg klarer mig fint med kun at
> have relæ på mit værksted, og en enkelt kraft gruppe inde i huset)

Jeg ved godt at det ikke er krævet i installationer fra før -74 (er det
vistnok) men især hvis det er en gammel installation er det meget
betryggende at have HPFI.

Hilsen Aksel

Fra : CC

Dato : 01-03-05 22:17

Generelt findes der ingen §§ i Stærkstrømsbekendtgørelsen der siger, at
eksisternde, fuldt funktionsdulige og lovlige (på etablerings tidspunktet)
installationer (stikkontakter, lampeudtag, etc.) skal laves om.
Så var der virkelige mange installationer, der skal laves om !!!

Ved opførelse af nye huse står der i SB, fx. at der skal være en stikkontakt
pr. påbegyndt 4 m2, og mindst x stk i et rum. Endvidere skal der være 1 stk
stikkontakt på badeværelset. Muligvis står der også noget om antal
lampeudtag pr. rum, men kan ikke lige huske det.

Er installationen i dag ekstrabeskyttet via HFI eller HPFI relæ, er der
ingen grund til, at skifte ledningsnettet.
Har du ikke fejlstrømsrelæ, så få monteret et HPFI relæ - så vil en vise
sig, om du skal til, at skifte ledninger.

Er det et ældre hus med stofledninger i stål- eller plastrør, kan du
risikerer, at ledningsnettet skal udskiftes såfremt der pilles ved
ledningerne ved fx. en kontakt udskiftning (Den gamle stofbevikling er
indtørret og smulder af når ledningen bevæges). Er det stofledninger i
stålrør kan du risikerer, at ledningerne er "groet" fast i røret - så skal
rørene også skiftes.

Så kort og godt - hold pengepungen i lommen. Få installeret det du har brug
for, og ikke det elektrikeren syntes du skal have installeret. Brug din
sunde fornuft. "kan du nå rundt allevegne med din støvsuger", "Jeg syntes
der mangler i lampe i det hjørne" etc.

Sluttelig - Når elektrikeren har lavet el-tjekket, så få en skriftelig
rapport. Der beskriver den nuværende tilstand, samt en anbefaling om, hvad
der bør udføres, og vigtigst af alt - få et skrifteligt tilbud inden du
accepterer noget som helst. Du skal heller ikke være bleg for, at indhentet
et andet tilbud fra en anden installatør.
Går elektrikern "bare" igang - så ender du med en mega regning, og kan vinke
farvel til sommerferien.

mvh
CC

Fra : Armand

Dato : 01-03-05 23:20

Jens Jakob Andersen wrote:
> Hej
>
> Vi er igang med at få lavet et el-tjek, ..... på basis af
> en lovliggørelse af nogle nedhængte lofter.

Er du sikker på at det nu også er nødvendigt?

Jeg ved at mange er blevet knaldet på løst førte lampeledninger til
loftsdåserne i deres hjemmelavede nedsænkede loft; men mener også at
vide at vi sidenhen er blevet EU-normaliseret, hvilket omkring subj.
indebærer at Stærkstrøms reglementet i vid udstrækning er normaliseret
ned på portugisisk niveau. Derved tror jeg at den instalation du taler
om slet ikke er ulovlig (længere)

--
Armand.