Skjolder på skorsten?
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-03-05 10:04

På mit olieopvarmede parcelhus fra 1967 med eternittag fra år 2000 er der
her til vinter - hvor det har stået tomt og oliefyret ikke har kørt - kommet
en stor skjold ½ m. ned på alle sider af den murede skorsten (egentlig
væggene).

Skorstensinddækningen er lavet af cement som oprindelig, hvor
bølgeeternitten går ca. 1½ "bølge" ind under skorstenen. Inddækningen (og
fugerne i selve skorstenen) virker tætte og der har da heller ikke været det
mindste problem de år hvor jeg boede i huset og hvor oliefyret kørte - dog
var pudset faldet af skorstenen oppe på loftet allerede i 1985 hvor jeg
købte huset.

Den øverste del af skorstenen har været lukket af en plade hér til vinter
hvilket skorstensfejeren bad mig om så jeg kunne undgå at betale for
skorstensfejning.

I selve skorstenen blev der for mange år siden indsat en (glasseret?) kerne
isoleret med lecca, var det vist, da jeg i sin tid gik væk fra mit Esso
Gilbarco-fyr og over til noget mere moderne.

Har nogen et bud?
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-03-05 10:50

Hans Paulin skrev:

> Har nogen et bud?

Fik lige at vide af en bygningskonstruktør, at det eneste der hjælper i dén
situation er at sætte gang i oliefyret = varme på skorstenen :-/
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-05 15:53

Hans Paulin wrote:

> Fik lige at vide af en bygningskonstruktør, at det eneste der hjælper i dén
> situation er at sætte gang i oliefyret = varme på skorstenen :-/

Hvis du ikke bruger den mere, hvor er der så ikke en prop i foroven?
Ellers står der jo en kold søjle af luft hele vinteren.

Mvh
Roberto

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-03-05 00:17

Roberto Saldo skrev:

> Hvis du ikke bruger den mere, hvor er der så ikke en prop i foroven?

Der *var* en form for prop i; en stålplade lagt hen over hullet med en
fastsvejset stålstang ned i skorstenen, så den ikke blæste væk.

Det er faktisk muligt at "proppen" har forhindret ordentlig udluftning,
mente en bygningskonstruktør.

Never mind - nu er den væk og fyret kører foreløbig én time hver nat.

> Ellers står der jo en kold søjle af luft hele vinteren.

Okay.
Hans