Økser til kløvning af træ - hvilken skal j~
Fra : lille-bror

Dato : 27-02-05 22:18

Hej alle

Som den glade kommende husejer, skal jeg fremover kløve en masse
brænde. I et tidligere indlæg herinde, blev det anbefalet at købe en
flækøkse (meget forståeligt!

Til alle jer herinde: Hvilken økse skal jeg gå efter (fabrikant og
model)?
Hvad er dine erfaringer med netop de økser du har prøvet?

På forhånd tak

Mvh

c",) Lille-bror, Bjarne

Fra : Uni Bull

Dato : 27-02-05 23:02

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> wrote in message
Til alle jer herinde: Hvilken økse skal jeg gå efter (fabrikant og
model)?
Hvad er dine erfaringer med netop de økser du har prøvet?

Man får så djævelsk meget sved på panden af kløvning med
økse - lej eller køb en brændekløver, det bliver du glad for
i længden...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : anders majland

Dato : 27-02-05 23:36

> Man får så djævelsk meget sved på panden af kløvning med
> økse - lej eller køb en brændekløver, det bliver du glad for
> i længden...

Det er et temperament spørgsmål - Vi har en lille 7tons flække i familien og
storforbrugeren af brænde bruger hellere flækøksen, men han har også taget
på den ... Jeg bruger heller flækkeren. Dens betjening er egenligt tohånds
som idiotsikring, men jeg kan med skærmen på godt nå med det yderste af
fingrene på en hånd.... Men ellers så går det hurtigere med en der betjener
den og en der flytter brændet...

/A

Fra : lille-bror

Dato : 28-02-05 08:31

Man får så djævelsk meget sved på panden af kløvning med
økse - lej eller køb en brændekløver, det bliver du glad for
i længden...

Hej med jer

Jeg vil prøve lykken med en økse. Lille-mor sendte mig på
kostomlægning for et par måneder siden, og jeg har tabt mig det jeg
skulle. Mavsen mangler dog at blive strammet op, og derfor må lidt
fysisk arbejde med en økse være på sin plads! (Motionscentre er ikke
lige mig)

Som sagt læste jeg et indlæg ang. økser. Det var fra 2001, og dér
blev en Fiskars-økse (240?) anbefalet af en herinde fra. Jeg tænker
så, at der må være kommet nye typer økser på markedet siden da.

Mvh

c",) Lille-bror, Bjarne

Fra : John Smith

Dato : 28-02-05 09:51

lille-bror wrote:

> Som sagt læste jeg et indlæg ang. økser. Det var fra 2001, og dér
> blev en Fiskars-økse (240?) anbefalet af en herinde fra. Jeg tænker
> så, at der må være kommet nye typer økser på markedet siden da.

I bund og grund er der ikke lavet forbedringer på økserne siden man
begyndte at smelte jern for nogle år siden

Selv foretrækker jeg en flækhammer, det er en slags kompakt økse eller
slank hammer, som har en stump æg i den ene ende og en flade i den
anden. Sammen med en kile er den god.
Det træ der flækker nemt er mindre krævende at flække med den end med
økse og det træ der er vanskeligt er det hurtigt lige at sætte kilen i,
uden at skulle stå med både en hammer og en økse ved huggeblokken.

Kunsten ved at bruge både økse og flækhammer, er at undgå at smadre
skaftet lige ved hovedet, hvis den kommer lidt for langt frem i forhold
til træet. Som nybegynder må du nok regne med at ofre et par skafter
inden du har lært at ramme ordentligt

En anden ting, der er værd at vide er, at næsten alle træsorter er
nemmest at flække når de er helt grønne. Altså samme dag som man fælder det.

John Smith

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 28-02-05 11:19

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message
> lille-bror wrote:
>
> Selv foretrækker jeg en flækhammer, det er en slags kompakt økse eller
> slank hammer, som har en stump æg i den ene ende og en flade i den
> anden. Sammen med en kile er den god.

Jeps. Helt klart en flækhammer, hovedet er tungere end på min økse så jeg
behøver ikke at slå så hårdt.
Har også en billigøkse fra Bauhaus, hovedet på denne er meget langt og
smalt. Det medfører at hvis jeg ikke slår helt lige på træet så vrider
øksen og "springer af". Og jeg får ondt i hånden..

/Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-03-05 19:18

On 27 Feb 2005 23:30:50 -0800, "lille-bror" <lille-bror@c.dk> wrote:

> [...]
>skulle. Mavsen mangler dog at blive strammet op, og derfor må lidt
>fysisk arbejde med en økse være på sin plads! (Motionscentre er ikke

Motionscentret er ellers godt - det kan anbefales

Jeg foretrækker også flækøksen - dog uden nogensinde at have prøvet en
brændekløvermaskine.
Som jeg ser det, skal man i kløveren stadig løfte brændekævlen op, inden
den kan flækkes. Jeg skal også løfte inden et slag med øksen, men slaget
gør at jeg lige får ryggen rettet ud og strukket godt igennem.

Nåja, så er det også en herlig måde at komme af med aggresioner på

Jeg bruger en 'billig' flækøkse med et træskaft. Men skulle jeg have en
ny ville jeg nok købe Fiskars-modellen.

Fra : anders majland

Dato : 02-03-05 12:37

> Som jeg ser det, skal man i kløveren stadig løfte brændekævlen op, inden
> den kan flækkes. Jeg skal også løfte inden et slag med øksen, men slaget
> gør at jeg lige får ryggen rettet ud og strukket godt igennem.

Jeg har placeret flækkeren på et bord så det er en god arbejdshøjde til
betjeningen af den. Så skal brændet godtnok løftes noget højere, men jeg gør
typisk det at jeg fylder op på bordet foran og ved siden af flækkeren og
sætter trillebøren under. Så er arbejdsgangen med at komme ned i knæ og
løfte brænde op på bordet adskilt fra at "stå ordenligt" og flække det. Når
så trillebøren er fuld er det tid til at gentage øvelsen.

/A

Fra : Bjarne K

Dato : 28-02-05 10:39

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> wrote in message

> Til alle jer herinde: Hvilken økse skal jeg gå efter (fabrikant og
> model)?
> Hvad er dine erfaringer med netop de økser du har prøvet?

Mærkeligt, min news reader nægter at sætte " > " foran din tekst, men så
må man jo selv gøre det..

Ang. Økse. Så ved jeg bare at den store tunge flækøkse jeg købte i bilka
for man år siden til 39,95 stadig gør arbejdet.
Har også en anden dyr økse, men den er for let til de store stykker.
Den jeg har ligner den nederste på denne side

http://www.j-a.dk/Isenkram%20tilbud.htm

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 28-02-05 11:26

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 28-02-05 11:44

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 28-02-05 18:29

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>model)?
>Hvad er dine erfaringer med netop de økser du har prøvet?

En lille spejderfinte der kan spare et skaft eller mange er at binde et
enkelet lag sisal lige bag hovedet så hvis du rammer brændet med skaftet
tager sisalen nogle af skrammerne..
og ja en kile og flækhammer er vejen frem til de store stykker, men en god
skovøkse kan nu sagtens klare at kløve alm brænde, det kile og hammer er
mere hvis du vil flække det på langs eller du arbejder i hårdt træ. Da jeg
går ud fra du har en motorsav til at få stykker ned i passende længder er
det en smagssag hvad du vil bruge. Jeg ville starte med en god skovøkse

MVH Christian Holst
Jeg er SØspejder - Hva ka du blære dig med!
slet "FJERNMIG" ved mails
Diverse sælges se: frip.dk/poppetec

Fra : c , Bjarne

Dato : 28-02-05 23:39

Hej alle... igen

Rigtig mange tak for de gode imputs. Endnu en gang har denne
nyhedsgruppe vist sit værd, og jeg har nu nogle meget bedre
forudsætninger for at vælge den rigtige økse

Mvh

c",) Lille-bror, bjarne

Fra : WhoopAss

Dato : 28-02-05 21:11

Fabrikat : en flækhammer, jeg mener den er på 3500 gram, jeg ved ikke havd
den hedder, men den blev købt i Jem&Fix, dn holder godt og den var
billig... og jeg har kløvet mange rummeter med den (på den gode side af en
20 Rm) uden problemer

Erfaringer :
Jeg persomligt foretrækker et træ skaft, det føles bedre end en glasfiber
og hvad de ellers kommer i (og ja jeg har prøvet dem) især glasfiber
skafterne føles som om de giver efter, en ret ubehagelig fornemmelse

Sæt et tyndt stykke blik omkring skaftet lige under hovedet, jeg bruger
normalt gaffatape til at fæstne det med, så undgår du skaftet splintre
(hvis du ikke kan ramme ;~} ) men i særdeleshed også at skaftet bliver
"revet" istykker når du flækker store stykker.

Et nyt skaft af en ordentlig kvalitet er dyrere end flækhammeren !!

Mvh

Martin (som også ynder at flække selv)

Fra : Simon Madsen

Dato : 28-02-05 23:24

Det er kun fiskars der duer i min verden... den slår godt og kløver det
meste, uden at man skal kæmpe for det, det er jo ok hvis det er motion,
man
går efter, men ellers...
God fornøjelse!

Mvh. Simon

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : c , Bjarne

Dato : 02-03-05 11:30

Hej alle

Rigtig mange tak for alle jeres indlæg. Nu ved jeg meget mere om enmet.
Endnu engang har denne nyhedsgruppe vist sit værd

Mvh

c",) Lille-bror, Bjarne Frederikshavn