sne i varmepumpen
Fra : Berith

Dato : 24-02-05 16:49

Hej Gruppe
I disse ulyksagelige tider med fygesne, er min varmepumpe blevet fuld af is.
Det sidder og generer ventilatoren. Jeg har forsøgt at stænke med varmt vand
for at tø sneen. Men det hjælper ikke videre. Er der nogen gode ideer?
Kan man bygge et lille læskur til pumpen for at undgå det her fremover? Hvor
meget må man lukke sådan en inde? Den skal jo også kunne trække/afgive luft.
Venlig hilsen Berith

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 25-02-05 11:49

"Berith" <natlampe.slettes@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> is.
> Det sidder og generer ventilatoren. Jeg har forsøgt at stænke med varmt

1. fejl !!! Varmt vand indeholder ikke så meget kalk som koldt, og fryser
derfor nemmere. Ja det lyder lidt underligt, men når vandet er kommet ned i
temperatur, så vil det fryse hurtigere end det kolde. Hvis du har oplevet at
dine rør i huset fryser, hvilket et af dem tror du så fryser først?? -- Det
varme !! Derfor skal du bruge kold vand til at fjerne is med. Ja
selvfølgeslig heller ikke så koldt så det er is, men vel omkring en 20
grader.

> [...]
> Hvor
> meget må man lukke sådan en inde? Den skal jo også kunne trække/afgive

Du kan nemt bygge et læskur omkring den. Du behøver jo ikke lukke det
hermetisk, men lave det så den nemt kan komme af med den eventuelle varme
der kommer fra den. jvf. ovenstående problem kan det ikke blive til meget,
da der ellers ikke ville komme is på.

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-02-05 16:19

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev>
> [...]
> varme !! Derfor skal du bruge kold vand til at fjerne is med. Ja
> selvfølgeslig heller ikke så koldt så det er is, men vel omkring en 20

Du skal ikke tage det personligt op, men der er vist ikke hold i ret meget
af det du skriver. Naturligvis vil man kunne smelte mere is med varmt vand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-02-05 18:25

Jeg syntes du skal prøve at tage en kop kold vand med ud natten til søndag -
når der fryser 12-15 grader . smid så indholdet op i luften. Gentag så med
en kop varmt/kogende vand. Og gider du så at fortælle os alle hvilken kop
der frøs først .!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-02-05 19:00

"Per Nielsen" <Nordby@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kop varmt/kogende vand. Og gider du så at fortælle os alle hvilken kop

Kender godt eksemplet, der skyldes at varmt vand er tyndere end koldt, og
derfor bedre forstøves, og igen derfor bedre fryser. Det ændrer dog ikke på
det faktum at varmt vand er bedre at tø op med end koldt, og at det varmeste
udgangspunkt ved nedfrysning også fryser sidst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-02-05 19:45

> [...]
> søndag - når der fryser 12-15 grader . smid så indholdet op i luften.
> Gentag så med en kop varmt/kogende vand. Og gider du så at fortælle os

Ja, lad ham gøre det. Imens kan du udføre dette forsøg:

Fyld kogende vand i en kande, koldt vand i en anden kande. Gå ud i sneen.
Tag dine sko og strømper af. Hæld kogende vand over højre fod, koldt vand
over venstre fod. Hvilken fod bliver skoldet først?

Dit eksempel handler om fordampning, og har ingen relation til optøning af
en varmepumpe.

Og så prøv denne, som burde sætte tingene på plads: tag en kop med koldt
vand og en kop med varmt vand. Hæld en isterning i hver kop. I hvilken kop
optøes isen først?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 15:53

Når nu i er sådan nogen -- undskyld mit sprogvalg -- forbandede kloge
mennesker, så forklar mig lige hvorfor det altid er det varme vand der
fryser i rørene, mens det kolde løber lystigt !!! Rørene ligger lige ved
siden af hinanden, så den forklaring er jeg faktisk ret spændt på at høre !!
Kalken får vand til at fryse nemmere, og efter som der er mindre kalk i
varmt vand end i koldt (hvilket jeg har fået oplyst af en VVS-installatør --
og JA -- der VAR kalksplitter på rørene!!) vil det varme vand altid fryse
først. Jeg er fuldt ud klar over, at det først skal ned i temperatur, men
når det er kommet ned, vil det fryse hurtigere end koldt vand !! Det var
lige som det jeg skrev, hvis i ikke skulle have læst det ordentligt !!

Jesper

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-02-05 16:02

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42208d57$0$29278$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> koldt vand !! Det var lige som det jeg skrev, hvis i ikke skulle have læst

Jeg reagerede på dit vrøvl om at hælde koldt vand udover varmepumpen. Jeg
har for mange år siden kørt rundt og opsat og serviceret varmepumper, og jeg
skriver udfra min egen erfaring.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-02-05 16:29

> [...]
> når det er kommet ned, vil det fryse hurtigere end koldt vand !! Det var
> lige som det jeg skrev, hvis i ikke skulle have læst det ordentligt !!

Det du skriver er selvmodsigende !

dine postulater:
1. Kalk får vand til at fryse nemmere
2 der er mindre kalk i varmt vand end i koldt vand
3 det varme vand vil fryse først.

Hvis dine postulater skal "holde vand" (undskyld) må det være det kolde vand
der fryser først ?

Er der iøvrigt nogen statistik der kan understøtte din påstand om, at det
altid er det varme vand er fryser i rørene mens det kolde løber lystigt ?

Det kunne da i øvrigt også være rart at se noget, der kan understøtte din
påstand om, at kalkholdigt vand fryser ved en anden temperatur end ikke
kalkholdigt vand.

mvh
Bendt

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 18:17

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> dine postulater:
> 1. Kalk får vand til at fryse nemmere
> 2 der er mindre kalk i varmt vand end i koldt vand

Det var så sandelig også min opfattelse -- ind til jeg kom til at bo i et
hus, hvor det varme vand frøs i rørene. Jeg snakkede med en VVS installatør,
der forklarede, at det var ganske normalt at det var det varme vand der
fryser først. Han forklarede videre, at det ganske enkelt er på grund af
kalken i vandet, at det er det kolde der fortsætter med at løbe. Jeg var
noget forundret, og forstod det ikke, men det er jeg så kommet til nu.
Hvorfor det forholder sig sådan kan jeg ikke forklare, men erfaringerne har
jeg da fået, og sørger altid for at få isoleret det varme vand noget bedre,
end det kolde nu.

> Hvis dine postulater skal "holde vand" (undskyld) må det være det kolde
> vand
> der fryser først ?
Jo mere kalk -- jo længere går der før vandet fryser - derfor er det ikke
selvmodsigende. -- Men nu jeg lige læser det igennem igen, så kan jeg
selvfølgelig godt lige se, der er sneget sig en fejl ind. der skulle have
stået - Mindre kalk får vandet til at fryse nemmere -- Jeg beklager fejlen.

> Er der iøvrigt nogen statistik der kan understøtte din påstand om, at det
> altid er det varme vand er fryser i rørene mens det kolde løber lystigt ?

Om der er statitisk bevis for det ved jeg ikke men jeg vil da mene de
forskellige installatører ved hvad det er de snakker om.

> Det kunne da i øvrigt også være rart at se noget, der kan understøtte din
> påstand om, at kalkholdigt vand fryser ved en anden temperatur end ikke
> kalkholdigt vand.

Du kan jo nemt lave forsøget selv. Kog noget vand, få det ned i samme
temperatur som det kolde - sæt begge to i fryseren, og hold så øje med
hvilken af dem der fryser først.

Jesper

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-02-05 18:37

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4220af0a$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fryser først. Han forklarede videre, at det ganske enkelt er på grund af
> kalken i vandet, at det er det kolde der fortsætter med at løbe.

OK - så vi har en VVS-installatørs ord for, at kalk har indflydelse på vands
frysepunkt.
Det er jo meget overbevisende.

> Om der er statitisk bevis for det ved jeg ikke men jeg vil da mene de
> forskellige installatører ved hvad det er de snakker om.

hvor mange har du talt med ?

> Du kan jo nemt lave forsøget selv. Kog noget vand, få det ned i samme
> temperatur som det kolde - sæt begge to i fryseren, og hold så øje med
> hvilken af dem der fryser først.

Hvis der overhovedet er nogen forskel, (og det tvivler jeg meget på at der
er) vil jeg tro at den er så minimal, så det ikke kan måles på den måde som
du beskriver.

mvh
Bendt

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 02:53

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> jeg da fået, og sørger altid for at få isoleret det varme vand noget bedre,

Hvor mange M³ vand bruger du årligt?

Du regner vel ikke med at den halve mængde deraf er varmt??

Bortset fra når man bader er der næsten ingen forbrug på det varme vand,
hvorimod at man altid bruger af det kolde (tøjvask, toilet, håndvask,
køkkenvask og sågar også når man bader)

Det er sq da ikke så svært at gennemskue hvilket rørsystem i kælderen
der vil fryse først :-|

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-05 00:58

Bendt Rasmussen wrote:

> Er der iøvrigt nogen statistik der kan understøtte din påstand om, at
> det altid er det varme vand er fryser i rørene mens det kolde løber
> lystigt ?

Jeg skal ikke specielt gøre mig klog på kalkholdigt vand. Blot lige fastslå
et par kendsgerninger:

1. Destileret vand fryser hurtigere end vand med et saltindhold
(ved højere temperatur).

2. Stillestående vand fryser hurtigere end stillestående vand.

3. Vandet, der har været en tur gennem vandvarmeren, indeholder
mindre kalk en det vand, der kommer direkte fra vandværket
(kalken er blevet afsat inde i vandvarmeren).

Ser man på disse facts og tænker på, at der sædvanligvis er et større
forbrug af koldt end varmt vand, er det faktisk ikke så usandsynligt, at de
varme vandrør skulle være mere udsat for at fryse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-05 01:01

Erik Ginnerskov wrote:

> 2. Stillestående vand fryser hurtigere end stillestående vand.

Ups, skulle have været:

Stillestående vand fryser hurtigere end vand i bevægelse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-02-05 09:53

> Ups, skulle have været:
>
> Stillestående vand fryser hurtigere end vand i bevægelse.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
> http://ginnerskov.frac.dk

HVIS du nu læser det i det link, så vil du finde ud af, at opstillingerne i
forsøgene med koldt og varmt vand er identiske, og derfor kan man ikke bruge
den med stillestående vand contra vand i bevægelse. Man kan heller ikke
bruge den med hvilken en af hanerne der bruges mest.

Som min påstand har været fra start, så fryser det kolde vand først, og det
kan man vidst godt sige Mpemba beviser med hvad han også har fundet ud af.
Hvorfor det forholder sig sådan, er der så ingen der kan give en forklaring
på, og det jeg har sagt fra start af med hensyn til kalkmængden i vandet er
baseret på en oplysning jeg har fået af flere VVS-installatører. Jeg har
også skrevet, at det er de oplysninger _jeg_ bygger mit udsagn på, da jeg
ikke selv ved mere om det, end mange andre mennesker. Jeg vil så lige her
til sidst nævne mine postuleringer en gang til -- bare lige for en ordens
skyld.

1. Varmt vand fryser hurtigere end koldt vand -- Dette har Mpemba bevist.
Det siger jo sig selv, at er det varme vand 90 grader vil det tage mere
tid at få det ned på frysepunktet end vand på 20 grader. Det er _ikke_ det
der er pointen i det, men mere at det vil, når det er kommet ned til
frysepunktet, fryse hurtigere end detkolde.

2. Grunden til det varme vand fryser hurtigere er en lavere kalkmængde. --
Dette står så for flere VVS-installatøreres regning.
Jeg vil ikke gøre mig klog på om det er det,der er tilfældet, blot har
jeg oplyst om, at det er hvad _jeg_ har fået at vide af de kære
installatører, og jeg ved ikke andet end det, og refererer derfor kun til
hvad de har fortalt mig.

For mit vedkommende vil dette så være EOD, da jeg har lagt mine erfaringer,
og referencer frem. Om I så kan bruge dem til noget er helt op til Jer.

Jesper

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-02-05 10:21

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> _ikke_ det der er pointen i det, men mere at det vil, når det er
> kommet ned til frysepunktet, fryse hurtigere end detkolde.

Hej Jesper
Det er da ikke lige det der står i det link du henviser til, tværtimod.
Og med hensyn til årsagen ser jeg kun nogle teorier fremført, ikke nogle
kendsgerninger.
Ebbe

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 27-02-05 12:13

> [...]
> der er pointen i det, men mere at det vil, når det er kommet ned til
> frysepunktet, fryse hurtigere end detkolde.
forkert i linket står der rent faktisk at det varme vil fryse hurtigere end
det kolde, selvom det skal køles mere ned end det kolde

> [...]
> jeg oplyst om, at det er hvad _jeg_ har fået at vide af de kære
> installatører, og jeg ved ikke andet end det, og refererer derfor kun til
Tja i linket står der en masse teorier men alle uden kalk - og det er som
linket beskriver også an på en masse forudsætninger - så at sige at varmt
vand altid fryser hurtigere end koldt vand er også forkert.
Hele dette startede med hvad man skulle bruge til at fjerne sneen i
varmepumpen, og der skal man nu altså bruge varmt vand !

> For mit vedkommende vil dette så være EOD, da jeg har lagt mine
erfaringer,
> og referencer frem. Om I så kan bruge dem til noget er helt op til Jer.

MVH Christian Holst
Jeg er SØspejder - Hva ka du blære dig med!
slet "FJERNMIG" ved mails
Diverse sælges se: frip.dk/poppetec

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 15:11

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> også skrevet, at det er de oplysninger _jeg_ bygger mit udsagn på, da jeg
> ikke selv ved mere om det, end mange andre mennesker.

Jeg er bange for at du er frosset fuldstændig fast i en opfattelse som
du på et tidspunkt har tildraget dig:
Du formår end ikke at stille spørgsmål ved en tilfældig blikkenslagers
kompentence (er der f.eks. ét sted man kan få nogle skrøner om motorer
at gå videre med er det blandt mekanikere), og du på ingen måde ledes
ind på at Mpemba-funktionen, så rigtig den end måtte være, er en banal
detalje i forhold til f.eks. at vandet i varmtvandsrørene har et flow på
måske under 10% af koldtvandsrørene.

At denne fastfrosne opfattelse oveni får dig til ukritisk at påstå at
man tør sne & is bedre op med 10graders vand end med 50graders, er
nærmest grotesk :-|

Jeg tror at det er tid for dig til at indtage lotus-stillingen og kigge
indad!!

--
Armand.

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-02-05 16:25

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> vand til at fjerne is med. Ja selvfølgeslig heller ikke så koldt så
> det er is, men vel omkring en 20 grader.

Forkert. Der skal varmt vand til - meget varmt vand. Det skal ikke stænkes,
det skal øses.

> [...]
> varme der kommer fra den. jvf. ovenstående problem kan det ikke blive
> til meget, da der ellers ikke ville komme is på.

Der kommer ikke varme ud af udendørsdelen på en varmepumpe, tværtimod. Det
er derfor den fryser til.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anita

Dato : 25-02-05 21:04

Morten Wartou wrote:
> Forkert. Der skal varmt vand til - meget varmt vand. Det skal ikke
> stænkes, det skal øses.

Der kan være en pointe.

Jeg oplevede en forskel på anvendelsen af hhv. varmt og "lunkent" vand i
forbindelse med afrimning af en gammel kummefryser, hvor der efterhånden var
et tykt lag is hele vejen rundt. Da jeg gerne ville skynde lidt på processen
hældte jeg vand på isen og tænkte også at varmt vand måtte være sagen. Men
ved brug af varmt vand frøs isen nærmest bare endnu mere fast og da jeg
prøvede med lunken vand begyndte isen lige så langsomt at løsne sig.

Det er sansynligt at jeg bare skulle have brugt mere varmt vand, men nu
ville jeg jo helst ikke bruge for meget, da det jo skulle op af fryseren
igen.

Venligst Anita

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-05 22:29

> forbindelse med afrimning af en gammel kummefryser, hvor der efterhånden
> var
> et tykt lag is hele vejen rundt. Da jeg gerne ville skynde lidt på
> processen

Næste gang sætte du en opvaskebalje med kogende vand i bunden af fryseren og
lukker den. Et kvarter senere hælder du det nu kolde vand ud og kommer noget
nyt kogende i. Efter yderligere et kvarter er den tøet - og uden ekstra vand
i bunden.

Mvh Maria

Fra : Anita

Dato : 25-02-05 22:50

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> fryseren og lukker den. Et kvarter senere hælder du det nu kolde vand
> ud og kommer noget nyt kogende i. Efter yderligere et kvarter er den

Godt tip. Jeg har dog ikke længere kummefryser, men det er skrevet bag øret.
Takker

Venligst Anita

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 27-02-05 11:01

> Godt tip. Jeg har dog ikke længere kummefryser, men det er skrevet bag
øret.
> Takker

Det virker også fint i en skabs fryser bare stil en gryde e.l. ned i en
balje og så ind i bunden. balje er blot til at tage den største del af
vandet der kommer ned.

Fra : Peter C:\\

Dato : 25-02-05 18:05

> 1. fejl !!! Varmt vand indeholder ikke så meget kalk som koldt, og fryser
> derfor nemmere.

Vand fryser ved 0 graders Celcius ... uanset kalkindhold !

Ja det lyder lidt underligt, men når vandet er kommet ned i
> temperatur, så vil det fryse hurtigere end det kolde.

Hvordan ved vandet at det lige har været varmt ?

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 25-02-05 22:22

"Peter C:\" <pede_71@hotmail.com> wrote in message

> Vand fryser ved 0 graders Celcius ... uanset kalkindhold !

Hmmm, det gælder vist ikke altid... (tryk

> Ja det lyder lidt underligt, men når vandet er kommet ned i
>
> Hvordan ved vandet at det lige har været varmt ?

Br,
Morten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 16:00

"Peter C:\" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vand fryser ved 0 graders Celcius ... uanset kalkindhold !

Ja så syntes jeg lige du skal prøve at finde den lille kemiker frem i dig
igen, og teste den påstand.

1. tag almindelig postevand uden at tilsætte noget, et termometer der kan gå
til -10 grader C, sæt det i fryseren, og mål så hvornår det fryser til is.

2. tag almindelig postevand, og tilsæt kalk, et termometer (som du jo lige
har fremme da du nu lige har målt den anden), samme fremgangsmåde, og mål
igen.

Er der forskel ????

Jesper

> Ja det lyder lidt underligt, men når vandet er kommet ned i
>
> Hvordan ved vandet at det lige har været varmt ?

Det ved det når der er mindre kalk i !!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-05 17:25

On Sat, 26 Feb 2005 15:59:31 +0100, "Jesper Jacobsen"
<jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote:

>Det ved det når der er mindre kalk i !!

Nu bliver jeg altså nysgerrig...

Hvor meget kalk er der i det hele taget i vand, procentmæssigt?
Hvor meget mindre kalk er der i varmt vand end i koldt vand? Det kan
næppe være ret meget.

Hvor varmt skal vandet være før det er 'varmt vand' og dermed har mindre
kalkindhold?

Hvor meget mindre kalk er der i vand der har været kogt? Hvis
overhovedet noget .... vand fordamper, det gør kalk ikke, så hvis vandet
bringes til kogepunktet vil der forsvinde vand i form af vanddamp, mens
kalken så må blive tilbage i kedlen. (Så man kunne vel antage at der
måske endda var _mere_ kalk i vand der har været kogt, end vand der ikke
har været kogt?)

Hvor bliver kalken af når man varmer koldt vand så det bliver til varmt
vand? Javist, der sætter sig en lille smule kalk på varmelegemet i
kogekanden, men der sætter sig også kalkpletter i den kande vi bruger
til at hælde koldt vand i kaffemaskinen med.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 18:27

> Nu bliver jeg altså nysgerrig...
>
> Hvor meget kalk er der i det hele taget i vand, procentmæssigt?
> Hvor meget mindre kalk er der i varmt vand end i koldt vand? Det kan
> næppe være ret meget.

Det kan man så ikke svare på nøjagtigt, da det afhænger af, hvor i landet du
bor. Der er i denne sammenhæng tale om det der i almindelig tale hedder
blødt og hårdt vand. Der er sikkert nogen der ved hvor vandet er hårdt, og
hvor det er blødt, og det kan sikkert også findes på nettet et sted. Jeg ved
at nogen vaskepulver-producenter har haft et kort på deres pakker hvor man
kunne se hvor "hårdt" vandet er i de forskellige regioner. Eller sagt på en
anden måde -- der har været et kort på hvor der stod hvor meget kalk der er
i vandet, da det afhænger af, hvor meget vaskepulver der skal bruges, for at
få tøjet rent -- efter deres idealer.

> Hvor varmt skal vandet være før det er 'varmt vand' og dermed har mindre
> kalkindhold?

Jo varmere vand, jo mindre kalk. Det er selvsagt svært at få vand ret meget
varmere end de 100 grader, med forbehold for lufttrykket. Men det har vi vel
lært lidt om i fysik/kemi, så det vil jeg ikke lige komme mere ind på.

> [...]
> overhovedet noget .... vand fordamper, det gør kalk ikke, så hvis vandet
> bringes til kogepunktet vil der forsvinde vand i form af vanddamp, mens

Ja !! Har du ikke set en gammel kedel der har været brugt meget?? Den er
fuldstændig sat til i kalk, hvis den ikke bliver afkalket ind imellem. Det
samme gælder for kaffemaskiner.

> [...]
> kogekanden, men der sætter sig også kalkpletter i den kande vi bruger
> til at hælde koldt vand i kaffemaskinen med.

Og det er lige nøjagtig der det sætter sig, hvis ikke det bliver accelereret
ud af vandet, på samme måde som vanddampe.

Fra : Gunnar

Dato : 26-02-05 20:22

> [...]
> kogekanden, men der sætter sig også kalkpletter i den kande vi bruger
> til at hælde koldt vand i kaffemaskinen med.
Hej
Jeg har været ansat på Århus Kommunehospital, og var med til at servicere
varmtvandsbeholder rundt i huset, det blev gjort en gang om året hvor der
kom en montør og åbnede beholdererne, kravlede ind i dem skiftede anode
og slabte alt kalk ned af siderne, og skovlede det ud i en trillebør som jeg
kørte væk,
der var ofte 2 -3 børefulde. Der ender i hvert fald meget af det kalk du
spørger efter.
Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-05 22:30

On Sat, 26 Feb 2005 20:22:24 +0100, "Gunnar" <g.grooss@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>kørte væk,
> der var ofte 2 -3 børefulde. Der ender i hvert fald meget af det kalk du

Men havde man nu en koldtvandsbeholder (på samme måde som man har en
varmtvandsbeholder), ville den så ikke også blive fyldt med kalk?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-05 01:04

Mads Lie Jensen wrote:

> Men havde man nu en koldtvandsbeholder (på samme måde som man har en
> varmtvandsbeholder), ville den så ikke også blive fyldt med kalk?

Jo, men ikke nær så hurtigt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bjarne

Dato : 26-02-05 22:08

In article <4220b429$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
   "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> writes:

> [...]
> er) vil jeg tro at den er så minimal, så det ikke kan måles på den måde som

Der er masser af læsestof her :
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

mvh,
Bjarne

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-05 22:22

> Der er masser af læsestof her :
> http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

Takker for linket -- det siger vidst alt, og så er der vel ingen der er i
tvivl mere -- eller hvad ?? Som jeg startede min påstand -- varmt vand
fryser hurtigere end koldt -- kan man vel egentlig godt påstå at -- for nu
lige at blive lidt i det -- holder vand.

Jesper

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-02-05 22:55

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> fryser hurtigere end koldt -- kan man vel egentlig godt påstå at -- for nu
> lige at blive lidt i det -- holder vand.

Det har bare ikke noget med kalkindholdet at gøre, som du påstod tidligere.

mvh
Preben

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-02-05 00:49

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in
> message

> Det har bare ikke noget med kalkindholdet at gøre, som du påstod
> tidligere.

Med andre ord, så mener du ikke der er mindre kalk i varmt vand en i koldt
?? Er det sådan det skal forståes ??

Jesper

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-02-05 09:15

> Med andre ord, så mener du ikke der er mindre kalk i varmt vand en i koldt
> ?? Er det sådan det skal forståes ??

Det er ikke det, der er pointen. Pas nu på du ikke fordrejer tingene.
Du påstod, at det var et mindre kalkindhold, der var skyld i, at det
opvarmede vand frøs hurtigere. Kalkindhold er ikke nævnt som en medvirkende
årsag i det link, du henviser til.

mvh
Preben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-02-05 22:53

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Der er masser af læsestof her :
> http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

Så kom der da noget der kan bruges til noget.

Ser interesant ud, men nævner så vidt jeg kan se intet om kalk !

For så lige at komme tilbage til tråden, så tvivler jeg meget på, at det
skulle gøre den store forskel, set i forhold til at tø sne op i en
varmepumpe.

mvh
Bendt

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-02-05 01:00

> Så kom der da noget der kan bruges til noget.
>
> Ser interesant ud, men nævner så vidt jeg kan se intet om kalk !

Som enhver anden der refererer til kilder, så kan jeg kun henvise til de
kilder jeg har fået oplyst at det var mindre kalkindhold i det varme vand.
Kigger du på vandets opbygning, vil jeg også tro, at til trods for det er
h2o i formel, både for koldt og varmt, så er der stadig mindre kalk i varmt
vand end i koldt. Det er i hvert fald kun det jeg kan få ud af de udsagn jeg
har hørt, og derfor kan -- og vil jeg, ikke postulere noget andet. Håber
dermed denne diskussion er ved at løbe ind i en EOD.

Jesper

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-02-05 10:14

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42210d77$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> udsagn jeg har hørt, og derfor kan -- og vil jeg, ikke postulere noget
> andet. Håber dermed denne diskussion er ved at løbe ind i en EOD.

Hej
Ved det godt, men jeg kan altså ikke dy mig:

Hvad er en kværulant?
Ebbe