Gulv på loftet
Fra : Jan Nielsen

Dato : 20-02-05 16:39

Hej

Jeg har et gammelt hus (1875/stråtag).
Der er ca 150 cm mellem spær/bjælker.
Nu vil jeg gerne bruge loftet til opbevaring,
samtidig skal der mere isolering på.
Hvordan skal jeg bygge gulvet op, når jeg regner
med at slutte med noget i stil med spånpladegulv.

Jan

Fra : jones_net

Dato : 20-02-05 21:20

"Jan Nielsen" <freyja@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidig skal der mere isolering på.
> Hvordan skal jeg bygge gulvet op, når jeg regner
> med at slutte med noget i stil med spånpladegulv.

Jeg er ikke tømrer eller lign. - kun hjemmefusker!

150 cm er langt! Hvis du har mulighed for at lægge nye bjælker af på
ydermuren, tror jeg du kan gøre dette. Nogle store limtræsstykker lagt af på
muren, og så styre dem med noget der ligger mellem de nye og gamle 2 steder,
så du styrer i begge ender. Så har du ca. 75 cm mellem bjælkerne, og det vil
jeg mene er godt nok til et tykt gulv. Normalt siger man max 60 cm mellem,
men i mit gamle køkken var der 70-75 cm, og 2 cm planker, og det virkede
fint. Husk dog, at du ikke kan nøjes med 12 mm spånplade - så står du
hurtigt i stuen med alle opbevaringskasserne...

/J

Fra : C.H

Dato : 20-02-05 22:12

kunne forestille mig det kunne blive temmelig problematisk at få noget til
at ligge på ydermuren eller for den sags skyld indermuren - (som jo normalt
er den bærende). Jeg vil foreslå at du - når det ikke er til beboelse -
ligger nogle nye bjælker på langs af huset - altså hen over dine nuværende
bjælker. Kommer du i pladsnød på denne måde må du have dem fastgjort mellem
de nuværende bjælker - kræver noget skære og monterings arbejde...

god arbejdslyst

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 21-02-05 15:01

"C.H" <C.H@danmark.dk> wrote in message
Jeg vil foreslå at du - når det ikke er til beboelse -
> ligger nogle nye bjælker på langs af huset - altså hen over dine nuværende
> bjælker.

Egentlig også det jeg selv havde tænkt på.
50x200 mm planker monteret med sømbeslag,
så kan der ligge 200mm isolering under gulvpladerne.

> god arbejdslyst

Jow tak.

Jan