Antal tappesteder på et PEX-rør?
Fra : Steen Suder

Dato : 18-02-05 22:56

Jeg taler med VVS-manden om at ændre i rørinstallationen frem til
badeværelset.

For at få varmt vand hurtigere (cirkulation = nej , er det blevet
foreslået at trække 15mm PEX-rør fra veksleren og frem til
badeværelset.
Her er der to tappesteder: håndvask og brus.

Det foreslåes at der monteres en fordeler med udtag til de to
tappesteder.

Nu foresvæver det mig så at der er noget med at det må man ikke, fordi
diameteren er for lille (Ø15mm -> ø10mm); har det noget på sig?

En i omgangskredsen nævner ordet "vandnorm".

--
Steen Suder

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 14:52

Steen Suder wrote:
> [...]
> diameteren er for lille (Ø15mm -> ø10mm); har det noget på sig?
> En i omgangskredsen nævner ordet "vandnorm".

Når du alligevel taler med VVS'eren om sagen, så er hán den nærmeste til
at vide derom!

Uanfægtet af en given vandnorm, vil jeg mene at det eneste der vil være
galt i pågældende installation er at man ikke vil kunne bruge det ene
tapsted uden at genere det andet, og da tapstederne er vask og
brusekabine i badeværelset er dét problem vel overskueligt :-/

Noget andet er at det kan da vel ikke koste særligt meget mere at trække
et rør af nærmeste mer-størrelse frem til badeværelset, for dér at
fordele i to mindre til tapstaderne ??

--
Armand.

Fra : Steen Suder

Dato : 20-02-05 16:37

Armand wrote:

> Når du alligevel taler med VVS'eren om sagen, så er hán den nærmeste
> til at vide derom!

Joh... men har svarer ikke på telefonen i weekenden

> Uanfægtet af en given vandnorm, vil jeg mene at det eneste der vil

Jeg har fundet dét, de kalder vandnormen. Det drejer sig om Dansk
Standard 439.

> være galt i pågældende installation er at man ikke vil kunne bruge det
> ene tapsted uden at genere det andet, og da tapstederne er vask og
> brusekabine i badeværelset er dét problem vel overskueligt :-/

Det er korrekt, men det siger vandnormen tilsyneladende også noget om.

> Noget andet er at det kan da vel ikke koste særligt meget mere at
> trække
> et rør af nærmeste mer-størrelse frem til badeværelset, for dér at
> fordele i to mindre til tapstaderne ??

Hele øvelsen her er at få det varme vandt hurtigst muligt frem til
tappestedet.
Der står knap dobbelt så meget vand i et 15mm som i et 18mm, så
forskellen er væsentlig.

--
Steen Suder

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 18:35

Steen Suder wrote:

> Der står knap dobbelt så meget vand i et 15mm som i et 18mm, så
> forskellen er væsentlig.

Har jeg sovet i matematik- og fysiktimerne i skolen?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 20-02-05 18:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Har jeg sovet i matematik- og fysiktimerne i skolen?

Doh!

Byt om på 15 og 18 i det ovenstående, så passer det

--
Steen Suder

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 18:48

Steen Suder wrote:

> Byt om på 15 og 18 i det ovenstående, så passer det

Så passer det bedre med, hvad jeg lærte i skolen for 40 år siden. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Calle.

Dato : 21-02-05 17:14

Erik Ginnerskov wrote:

> Har jeg sovet i matematik- og fysiktimerne i skolen?
Nej jeg tror det er ham der skrev bøgerne, for jeg har det lige som dig og
kan ikke mindes jeg fik lov til at sove.
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 19:00

Steen Suder wrote:

> Hele øvelsen her er at få det varme vandt hurtigst muligt frem til
> tappestedet.
> Der står knap dobbelt så meget vand i et 18mm som i et 15mm, så
> forskellen er væsentlig.

OK! Havde glemt baggrunden for hele sagen
Men tilbage til økonomien: Hvor stor en del af hele budgettet vil
merprisen til en dobbelt 15mm-føring så stå i?
Dette selvfølgelig forudsat at der er plads til det :-/

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 21-02-05 17:15

Armand wrote:
> OK! Havde glemt baggrunden for hele sagen
> Men tilbage til økonomien: Hvor stor en del af hele budgettet vil
> merprisen til en dobbelt 15mm-føring så stå i?
Tror ikke der er megen forskel. Slange koster jo ikke alverden

--
Calle.