At montere en vandvarmer på gipsvæg.
Fra : Martin Petersen

Dato : 18-02-05 15:30

Hejsa.

Jeg skal til at efterisolere en ydervæg. Der hænger en vandvarmer nu.

Den nye væg skal bestå af stållægter og gips. Er det nok at sætte noget
forskalling vandret imellem stållægterne? Eller skal den helt ind og have
fat i væggen? Evt. forskalling fra gulv til loft?

Vandvarmeren er en 110 liters.

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : SA

Dato : 18-02-05 16:01

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
have
> fat i væggen? Evt. forskalling fra gulv til loft?

Hej Martin.

Det er mange kilo at hænge op. Jeg ville sætte en lægte fast i væggen,
bagved gipsvæggen, og så skrue vandvarmeren fast gennem gipsvæggen og ind
trælægten med franske skruer. Det kræver selvfølgelig lidt målearbejde,
men
det skulle være til at klare.

PS! Jeg har set en tilsvarende vandvarmer, som blev skruet fast i en væg i
et gammelt bondehus, og den drattede ned!

Mvh.

/SA

It has removed 2551 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : John Smith

Dato : 18-02-05 17:14

Martin Petersen wrote:
> [...]
> forskalling vandret imellem stållægterne? Eller skal den helt ind og have
> fat i væggen? Evt. forskalling fra gulv til loft?

Den rigtige måde at gøre det på er, at sætte et par stållægter op ud for
skruebeslagene i vandvarmeren og lægge en trælægte indeni stållægterne
som forstærkning.
Det er en god ide at sætte 2-3 store vinkelbeslag på op ad hver lægte og
ind i væggen, til at stive den af med også, så er du helt sikker på at
det ikke kan give efter på nogen måde. Et par hundrede kilo er ikke så
meget at hænge op i to lægter.

Altså samme teknik som når du forbereder en dørkarm i stållægter...

John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 18:24

On Fri, 18 Feb 2005 15:29:50 +0100, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev:

> [...]
>forskalling vandret imellem stållægterne? Eller skal den helt ind og have
>fat i væggen? Evt. forskalling fra gulv til loft?

som anden skrev skal du have noget ind bag gipsvæggen, jeg plejer at
montere en 22 mm plade, som igen er gjort fast på de lodrette
stålregler. du skal være helt sikker på at det kan holde til de mange
kg. for der kan ske meget store vandskader hvis den falder ned.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-02-05 19:13

Per H - Per H
n09c11lgn383vki59pci01qpbhsj7ip317@4ax.com
skrev følgende:

> [...]
> stålregler. du skal være helt sikker på at det kan holde til de mange
> kg. for der kan ske meget store vandskader hvis den falder ned.

Takker for rådene.

Min plan er følgende:

Den ene stållægte sidder i hjørnet og kan altså fæstnes i sidevæggen. Den
næste lægte hæfter jeg med et forskallingsbræt ind på en trælægte der bliver
skruet i væggen (der er for meget afstand til en vinkel). Imellem de to
stållægter sætter jeg 2 stk. tommebrædder (altså dobbelt lag), så der er to
tommer at skrue i. Længere nede sætter jeg et enkelt tommebrædt, så
vandvarmeren har noget solidt at lægge opad. Derudover to lag gips.

Skulle det ikke kunne holde?

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-02-05 21:15

Martin Petersen - knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk
10329$42163006$5293e405$2005@nf4.news-service.com
skrev følgende:

> [...]
> dobbelt lag), så der er to tommer at skrue i. Længere nede sætter jeg
> et enkelt tommebrædt, så vandvarmeren har noget solidt at lægge opad.

Det kunne det. :)

Vi har været to mand oppe og hænge/hoppe i væggen, uden den gav sig.

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication