...davs
Fra : S. Mikkelsen

Dato : 27-05-01 12:39

jealousi er forbundet til begær
hovmod er forbundet til begær
frådseri er forbundet til begær
Utugt er forbundet til begær

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 27-05-01 12:59

Amen.
Med kærlig hilsen fra Børge
Se ind på www.nydheder.subnet.dk
Den opdateret hver uge.
Se også www.magazinet.no

Fra : Lyrik

Dato : 27-05-01 13:26

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3B10E769.238352CD@io.dk...
> jealousi er forbundet til begær
> hovmod er forbundet til begær
> frådseri er forbundet til begær
> Utugt er forbundet til begær
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Er det ikke lidt skematisk?

Jalousi er den krænkede ægtefælles følelse, når konen/manden har forhold
ved siden af ægteskabet. Følelsen af at blive bestjålet, narret, forsmået og
udnyttet på en gang.
Det er krænkeren der gør sig skyldig i begær, ved at ofre ægteskabet på
begærets alter.
Da ægtefællen risikerer at miste alt. Hus, hjem, kærlighed børnenes far/mor,
virker jalousien legitim.
Jeg har da også set for eksempel en mand der i en brandert havde fat i en
kvinde, blive revet væk med et fast greb i armen af en jaloux hustru! Så
skete der ikke mere. Næste dag var manden taknemmelig over den resolutte
handling!

De øvrige tre konklusioner kan jeg godt give dig medhold i.
Men begær er bundet til egoisme (selviskhed).
Så er det egentlig ikke egoisme, der er den egentlige synder?
Egoisme er det modsatte af uselvisk kærlighed. Det er dette, det eneste bud
vi har fået, der bliver overtrådt af egoistiske handlinger.

Hilsen
Jens

Fra : Stefan

Dato : 28-05-01 17:52

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> kvinde, blive revet væk med et fast greb i armen af en jaloux hustru! Så
> skete der ikke mere. Næste dag var manden taknemmelig over den resolutte

Her er jeg ikke enig. Man kan godt være jaloux uden at ægtefællen har gjort
noget som helst. Jalousi er bitterhed el. had mod nogen fordi de har noget
man ikke selv har el. har mere af noget end én selv.

> [...]
> kvinde, blive revet væk med et fast greb i armen af en jaloux hustru! Så
> skete der ikke mere. Næste dag var manden taknemmelig over den resolutte

Det kan godt være, at hustruen er jaloux, men den handling er sund fornuft -
at forhindre ens ægtefælle i at gøre noget dumt.

> Egoisme er det modsatte af uselvisk kærlighed.

Egoisme er kun at tage hensyn til sig selv. Det modsatte af egosime er ikke
defineret ved kærlighed. Man kan altså godt tage hensyn til andre uden at
det er af kærlighed.

Venligst Stefan

Fra : anderspj

Dato : 27-05-01 21:55

S. Mikkelsen <ssm@io.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B10E769.238352CD@io.dk...
> jealousi er forbundet til begær
> hovmod er forbundet til begær
> frådseri er forbundet til begær
> Utugt er forbundet til begær

Det lyder næsten buddhistisk: Ifølge Buddhismen bunder al menneskets "synd"
eller dårlige karma i tre ting: Uvidenhed, Had og Begær som er flettet
uløseligt sammen. Nærmest som en slags ond treenighed, hvorfor jeg også
mener at kunne bruge denne iagttagelse i Kristendommen.

Men du har ret i at begær ligger bag de fleste dødssynder. Hvad med
stolthed? Er det egentlig ikke også en slags begær efter identitet?

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Hagemann

Dato : 29-05-01 13:37

anderspj skrev i meddelelsen <9erpab$buc$1@news.inet.tele.dk>...

>S. Mikkelsen <ssm@io.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3B10E769.238352CD@io.dk...

Min mening:
Jeg ved ikke rigtig med frådseri. Er det ikke bare 'dumhed'? Eller hvornår
er det frådseri? Hvis man har nok af det og giver væk af det, er det så
frådseri? Hvis man giver af et godt hjerte - uden pral - er det vel næppe
frådseri, men næstekærligt.
Jalousi, hovmod og utugt er egoisme og på den måde forbundet til et
egoistisk begær.
mvh
Jens Hagemann
http://www.jahve.subnet.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-01 14:37

"Jens Hagemann" <JH@eogs.dk> mælte sligt:

>Jeg ved ikke rigtig med frådseri. Er det ikke bare 'dumhed'?

Med frådseri forstås som regel "en grådig og overdreven grad af
sansetilfredsstillelse/nydelse" - det synes da i høj grad at være udtryk
for begær.

>Eller hvornår er det frådseri? Hvis man har nok af det og giver væk af
>det, er det så frådseri?

Nejda.

>Hvis man giver af et godt hjerte - uden pral - er det vel næppe
>frådseri, men næstekærligt.

Joda.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Vidal

Dato : 27-05-01 12:58

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse news:3B10E769.238352CD@io.dk...
> jealousi er forbundet til begær
> hovmod er forbundet til begær
> frådseri er forbundet til begær
> Utugt er forbundet til begær

Det mener jeg er et lovligt forenklet syn på tingene.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-01 14:47

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> mælte sligt:

>jealousi er forbundet til begær
>hovmod er forbundet til begær
>frådseri er forbundet til begær
>Utugt er forbundet til begær

Foretagsomhed, driftighed, målrettethed, energi, glæde, aktivitet.... er
forbundet til begær.

Venlig hilsen,

Fra : anderspj

Dato : 29-05-01 15:16

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5g97ht40vkm84a6lrvqh3nes4r9m1ppm2c@4ax.com...
> "S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> mælte sligt:

> Foretagsomhed, driftighed, målrettethed, energi, glæde, aktivitet.... er
> forbundet til begær.

Nå, RUP, har du også læst Nietzsche?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-01 16:10

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Nå, RUP, har du også læst Nietzsche?

Jeg skulle mene at det ovenforstående ville være tydeligt for ethvert
menneske, der tænkte sig om en gang eller to, men selvsagt kan man som
religionsvidenskabsstuderende ikke komme udenom Nietzsche. Han er da
også på pensum til den eksamen i religionsfilosofi, jeg skal op i om en
tre ugers tid - desværre kun i ganske lille omfang. Han er nu noget mere
interessant at læse end Hegel.... men så er Kierkegaard min redningsmand
:)

Venlig hilsen,