Skilsmisser&pave: Pligt ctr spontanitet
Fra : Bo Warming

Dato : 05-04-05 15:43

Skilsmisser&pave: Pligt ctr spontanitet

"To make a vow for life, is to make oneself a slave".Voltaire

Der er tristhed i at være slave, så bindende løfte skal man holde sig fra.
Men i mange samfund kan man næsten ikke få børn uden ægteskabsløfte.

-----------

"Pligtens majestæt stiler ikke mod livets lykke" Kant

Og denne preussiske pligtetiker er ikke glædesdræbende - han ser på livet
som et hele og ved at handle udfra vor indre bestemmelse og realisre os selv
til gavn for fællesskabet, opnår vi noget bedre end her-og-nu glæderne

------------

"De gælder om at lære at vide det man skal. Dr Ingrid = mor til dr Margrete,
der har indrømmet at hun tvinger sig til at være interesseret i de taler hun
skal høre. Men lad os stile efter et frit samfund med mest mulig
spontanitet - mest mulig MORAL DER KOMMER INDEFRA.

Indtil det nås skal man tolerere at visse kristne forbyder skilsmisse - dem
der virkelig ikke kan holde hinanden ud, finder nok en smutvej

" Duty: most barren of all bonds between man and man.
Oscar Wilde

" Jo mere man gør af pligt, des mere er man etiker, jo mere af
velvilje, des mere menneske. Frithiof Brandt 1892-1964

! Lydighed overfor den lov, som man har foreskrevet sig, er
frihed.RousseauStaten selv har rod i friheden.Rousseau

" Pligt er en handling, der simpelthen er påkrævet, dvs. Bliver
gjort ubetinget nødvendig af fornuften. Immanuel Kant

" Pligt, flid og nytte er dødsengle, der spærrer mennesket
tilbagevejen til paradiset. Friedrich Schlegel.

" Pligter opfylder man bedst ved at gøre dem til lyster.
Ingrid van Bergen

" Når jeg stikker min hånd ned i tidens strøm og griber om
noget, er det ikke fordi jeg tror at kunne ændre tingenes udvikling, men af
pligt. Prins Otto von Bismarck

! I leg findes også træls pligt, hvis legen skal gennemføres
og bringe glæde, og i arbejde skulle helst findes leg
Poul Henningsen.

" Har vi ikke pligt til at blomstre?
Er det ikke den eneste plight, vi har?Alberg Camus