Problemer med lagerregnskab
Fra : ibber

Dato : 04-05-05 20:05

Er kommet i klørene på skattevæsnet, der kræver et komplet lagerregnskab.
fra indkøb til lager til salg

Hvilket jeg ikke aner hvordan man gør, er der nogen der kan henvise til et
lagerregnskab, eksempler og lign.

Min sag er ganske simpel har haft et lille internet firma der har købt 157
varer og solgt dem igen.
Har faktura af vareinkøb og postanvisninger af dem der har købt varer.
men hvem der har købt hvad, har jeg ikke tjek på , derfor problemet med
skattevæsnet.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-05-05 02:16

ibber wrote:
> [...]
> Har faktura af vareinkøb og postanvisninger af dem der har købt
> varer. men hvem der har købt hvad, har jeg ikke tjek på , derfor

Jamen er der så er der jo ikke noget varelager? Hvem, der har købt - eller
du har solgt til - kan da også være henrivende ligegyldigt. Hverken Netto
eller Aldi - end ikke Magasin og Illum noterer, hvem en kassebon er slået ud
til. Det hedder jo kontant salg.

Er der yderligere tvivl, kan de vel ud fra det du skriver se, at der er
solgt 157 enheder svarende til et indkøb på 157 enheder. Der kan da således
ikke være mere tilbage på hylderne.
Karsten H. Jensen

Fra : ibber

Dato : 05-05-05 07:54

Det mener jeg jo også
men de vil se et komplet lagerregnskab hvornår varerne er købt hvornår varen
kom på lager og til hvem der blev solgt til

Fra : Hans Hansen

Dato : 05-05-05 12:04

"ibber" <dsl2659@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har faktura af vareinkøb og postanvisninger af dem der har købt varer.
> men hvem der har købt hvad, har jeg ikke tjek på , derfor problemet med

Jeg ville lave det i et regneark, med 157 varer skulle det kunne ordnes på
en halv time !
eks. kolonner til:
dato - køb - varetekst - antal - pris - og kolonner til: dato - salg -
varetekst - antal - pris

eks. rækker til: vareindkøbet - og salget postanvisninger.

Det skattevæsenet er "ude efter" hvad du har beregnet i bruttoavance og
hvormeget du har "tjent"

vh Hans

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-05-05 17:27

Hans Hansen wrote:

> Det skattevæsenet er "ude efter" hvad du har beregnet i bruttoavance
> og hvormeget du har "tjent"
>
> vh Hans

Det burde de kunne regne ud ved at trække de mindre tal fra det større.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-05 12:09

> [...]
>
> Har faktura af vareinkøb og postanvisninger af dem der har købt varer.
> men hvem der har købt hvad, har jeg ikke tjek på , derfor problemet med

Kan du ikke uddybe hvad du mener med "hvem der har købt hvad, har jeg ikke
tjek på"?
Du har jo en salgsfaktura for hvert salg. Ifølge fakturakravene skal den
bl.a. indeholde oplysninger om hvad der er solgt, så jeg forstår ikke helt
dit problem. Selv en kassebon fra Netto (som Karsten nævner) skal indeholde
oplysninger om at der er købt 1 liter mælk og et rugbrød. De har så ikke
krav om at købers navn skal stå på bonen, men det er en helt anden snak.

Fra : ibber

Dato : 05-05-05 12:45

Problemet er at varene er solgt med forskellig fortjenste
idet de blev sat til salg på min auktionsside.

samtlige auktioner, både de auktioner der blev til noget, eller de auktioner
der ikke blev budt noget på. blev kun gemt i 2 år i databasen.

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> [...]

Problemet er at varene er solgt med forskellig fortjenste idet de blev sat
til salg på min egen auktionsside.

Samtlige auktioner, både de auktioner der blev til noget, eller de auktioner
der ikke blev budt noget på, blev kun gemt i 2 år i auktionens database.
Så når en havde budt på en vare, og vundet auktionen, sendte jeg varen til
vedkomende. via postopkrævning.
på disse posanvisninger stod der, købers navn og adresse samt beløbet.
hvem der havde købt hvad, var gemt i databasen.
Da så skattevæsnet efter flere år pludselig ville se lagerregnskab opdager
jeg at disse er væk fra auktionen. og de kun er blevet gemt i to år.

Jeg vil nok kunne konstruere et lager regnskab der ser sådan
har ti varer som er solgt til ti mennekser
vare nr.1 er solgt til kunde nr 1
vare nr 2 er solgt til kunde nr2
vare nr 3 er solgt til kunde nr 3

Det er jo spørgmålet om det er godt nok, det er i hvertfald fiktivt.
idet vare nr 1 sagtens kan være solgt til 3 og omvendt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-05 14:09

Den 05-05-05 13.45 skrev ibber følgende:

> Problemet er at varene er solgt med forskellig fortjenste
> idet de blev sat til salg på min auktionsside.

Det har intet at sige.

> [...]
>
> Det er jo spørgmålet om det er godt nok, det er i hvertfald fiktivt.
> idet vare nr 1 sagtens kan være solgt til 3 og omvendt.

Det kan ikke anbefales at lyve i dit lagerregnskab, det er i sig selv
strafbart.

Vil du have hjælp her, tror jeg, du skal komme med flere oplysninger.
Det du fortæller hænger ikke rigtigt sammen. Du kan jo evt. give os den
nøjagtige ordlyd af skattevæsenets krav i stedet for det, du tror, de
beder om.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : alexbo

Dato : 05-05-05 14:46

"ibber" skrev

> [...]
> på disse posanvisninger stod der, købers navn og adresse samt beløbet.
> hvem der havde købt hvad, var gemt i databasen.

Skal det forstås sådan at du ikke skrev nogen faktura, som du vedlagde
varen?
Hvis det er rigtigt forstået, har du altså kun postanvisningerne som
indtægsbilag.

Det bedste du kan gøre er at skrive en redegørelse til Told/skat om hvordan
tingene er gået til i dit firma, hvilke bilag du har både på indtægt og
udgiftsiden og så afvente hvad de svarer til det.

Lad være med at digte eller konstuere noget lige ud af luften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-05-05 13:15

In news:4279feca$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]

> ikke helt dit problem.

> Selv en kassebon fra Netto (som Karsten
> nævner) skal indeholde oplysninger om at der er købt 1 liter mælk og

I nogle virksomheder er "1 stk. skaffevare" en helt almindelig vare,
(det er et spørgsmål om hvor mange varenumre man gider at oprette, hvis
man har på fornemmelsen at der er tale om en engangs foreteelse)
og det siger ikke ret meget om hvad det er der er blevet langet over
disken / sendt til langbordistand.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-05 14:24

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:427a0e3c$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> man har på fornemmelsen at der er tale om en engangs foreteelse)
> og det siger ikke ret meget om hvad det er der er blevet langet over

Det er muligt, men det er ikke lovligt.
Ifølge fakturakravene skal der oplyses "varens art, mængde og pris". Ordet
"skaffevare" fortæller intet om varens art.
Derudover kan du da fint "dingenot til dims" i vareteksten uden at skulle
oprette et helt nyt varenummer.

En faktura skal mindst indeholde følgende oplysninger:

- Fakturanummer
- Dato for udstedelsen
- Sælgers navn og adresse
- Sælgerens SE/CVR-nummer
- Kundens navn og adresse
- Varens art, mængde og pris
- Momsbeløbet

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-05-05 17:32

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> skulle oprette et helt nyt varenummer.
>
> En faktura skal mindst indeholde følgende oplysninger:

Igen, en simpel dags dato kvittering burde i praksis være nok. Specielt når
det ikke handler om slag mod direkte faktura. Er firmaet i øvrigt
momsregistreret?
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-05 17:58

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Igen, en simpel dags dato kvittering burde i praksis være nok. Specielt
> når det ikke handler om slag mod direkte faktura. Er firmaet i øvrigt
> momsregistreret?

Fakturakravene gælder også selv om virksomheden ikke er moms-registreret. Så
skal der naturligvis ikke oplyses CVR-nummer og Momsbeløb.
http://www.startguiden.dk/svar_handel_konkurrence/51470/15/0

Når skattevæsnet beder om et lagerregnskab må det være fordi de mener at
ibber driver virksomhed.
Enhver der driver virksomhed skal fører regnskab og overholde regnskabsloven
som bla. siger at alle bilag skal gemmes i 5 år, så det er særdeles uheldigt
at læne sig op af en tilfældig database hvor oplysningerne slettes efter kun
2 år.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-05-05 17:27

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> regnskabsloven som bla. siger at alle bilag skal gemmes i 5 år, så
> det er særdeles uheldigt at læne sig op af en tilfældig database hvor

Det har jeg jo heller aldrig bestridt, men mam behøver jo ikke lige frem at
skyde gråspurve med kanoner, men jeg har indtrykker, at det er den eneste
måde, TS har kunne ramme. Er begrebet præstationsløn bortfaldet?

Udfærdigelse af fakturaer etc, efter gældnene lovgivninger har jeg nu nok
kunnet de sidste de sidste ca. 35 år - også efter de nyeste regler, hvor det
efter de systemer, jeg altid har anvendt kun skulle tilføres 1 eller 2
oplysninger mere.

Nå, jeg mener ikke, vi skal ind på begrebet høg over høj. Jeg mener tvært i
mod, at vore foprskellige indlæg skal tjene til supplement for os alle
sammen. Der er trods alt ting mange ting, vi ikke alle kan til bunds som
nogle andre.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-05-05 15:06

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

<--- Klip en helt masse som mest ligner politik og personlige
holdninger --->

> [...]
> det efter de systemer, jeg altid har anvendt kun skulle tilføres 1 eller 2

I så fald burde du være den første til at vide det er irrelevat når du
spørger "Er firmaet i øvrigt momsregistreret?" når vi taler om de gældende
fakturakrav.

<--- Klip lidt mere politik og personlige holdninger til T&S --->

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 07-05-05 23:18

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> gældende fakturakrav.
>
> <--- Klip lidt mere politik og personlige holdninger til T&S --->

Jamen er der ikke et krav, at modtager får en faktura, der opfylder disse
nye krav? I øvrigt har jeg udelukkende arbejdet og handlet med
momsregistrerede kunder/leverandører, og dermed er forskellen ens.

Så belær mig - så meget desto mindre at mit svar på et tidligere tidspunkt i
tråden - lidt kådt - at en almindelig daga-dato kvittering burde være
tilstrækkeligt?
Karsten H. Jensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-05-05 20:33

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> En faktura skal mindst indeholde følgende oplysninger:
>
> - Fakturanummer
> - Dato for udstedelsen
> - Sælgers navn og adresse
> - Sælgerens SE/CVR-nummer
> - Kundens navn og adresse
> - Varens art, mængde og pris
> - Momsbeløbet

Dvs en virksomhed kan ikke sælge noget til nogen uden at være i besiddelse
af og nedskrive aftagers navn og adresse?

Fra : Leonard

Dato : 05-05-05 20:51

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Dvs en virksomhed kan ikke sælge noget til nogen uden at være i besiddelse
>af og nedskrive aftagers navn og adresse?

Joh, det kan en virksomhed sagtens, det sker jo hvert eneste sekund i
alle slags butikker landet over.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-05-05 20:56

> Joh, det kan en virksomhed sagtens, det sker jo hvert eneste sekund i
> alle slags butikker landet over.

I know - detailhandel ville jo være helt umuliggjort - men det stemte jo
ikke overens med de krav der blev fremlagt.
Jeg har i modsat fald selv en Hr. Kontantkunde hvis adresse jeg ikke har
fået spurgt til.

Fra : alexbo

Dato : 05-05-05 22:47

"Jonas Kofod" skrev

> I know - detailhandel ville jo være helt umuliggjort - men det stemte jo
> ikke overens med de krav der blev fremlagt.

Kravene er ikke så firkantede som det kunne lyde,
ud over en alm. faktura er der mulighed for en forenklet faktura, der
behøver man ikke oplysninger om køber.
eller hvis man heller ikke kan klare det, er en kassebon ok, der er kravet
om fortløbende nr. bortfaldet.
og endelig hvis man ikke engang magter en kassebon, så er der ingen krav.

En banansælger på strøget skal hverken skrive faktura eller bruge kassebon.
Han skal tælle kassen op om morgenen og om aftenden, og derved opgøre dagens
salg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-05-05 23:34

> [...]
kassebon.
> Han skal tælle kassen op om morgenen og om aftenden, og derved opgøre

Det tror jeg jeg vil fremover - man magter jo hvad man gider?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-05-05 08:53

> Joh, det kan en virksomhed sagtens, det sker jo hvert eneste sekund i
> alle slags butikker landet over.

Det er fordi de overvejende sælger til private forbrugere:

<SNIP>
Stk. 2. Registrerede virksomheder hvis afsætning sker udelukkende eller
overvejende til private forbrugere, skal udstede en forenklet faktura med de
i stk. 1 nævnte oplysninger. En registreret køber kan anmode om en faktura i
henhold til § 40. Registrerede virksomheder, hvis afsætning sker overvejende
til afgiftspligtige personer kan dog til private aftagere udstede forenklede
fakturaer, jf. dog stk. 5-6.

Stk. 3. Registrerede virksomheder som nævnt i stk. 2, kan benytte
salgsregistreringssystemer, for eksempel kasseapparat, og udlevere en
kassebon med de i stk. 1, nævnte oplysninger, med undtagelse af fortløbende
nummer. Endvidere kan de vælge mellem at anføre den registrerede virksomheds
navn eller dens registreringsnummer.
</SNIP>

De skal skrive en kvittering med ovennævnte oplysninger, hvis kunden beder
om det.
Det vil en erhvervsdrivende f.eks. gøre, da en kassebon kun er nok til
regnskabet, hvis beløbet er under 500 Kr.

Axelbo har ret i at der er nogle undtagelser for stadeholdere, som ikke har
mulighed for at have et kasseapperat stående. I husker nok den megen snak
der var da pølsemanden pludselig skulle have et kasseapperart og udlevere en
kassebon for hver hotdog