PFO undersøgelse
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 03-05-05 20:54

Jeg vil gerne høre gruppen hvor man nemmest og billigst kan få lavet en
undersøgelse for PFO hvis man bor i Københavns området ?

Har nogen prøvet det ? og hvilke metoder findes ?

Jeg ønsker ikke at starte en diskussion om nødvendigheden eller rigtigheden
af en PFO undersøgelse, den tråd har før kørt.

For dem der ikke ved hvad PFO har med dykning at gøre, lige et kort citat
fra Svend Lings nye rapport "Forebyggelse af helbredsskader ved dykning":

"Hos ca. 30 % af raske mennesker findes en medfødt åbning mellem hjertets to
forkamre ("åbentstående foramen ovale", forkortet "PFO"). Disse personer
synes udsat for særlig risiko idet luftbobler frigjort andre steder i
kroppen kan omgå filtrationen i lungerne ved at passere gennem denne åbning
og således blive ført direkte ud i arteriesystemet og videre til organerne.
Flere forskningsprojekter med undersøgelse af hjertet ved hjælp af
"ekkokardiografi" tyder på at en sådan åbning både øger hyppigheden af
dekompressionssyge betydeligt og ledsages af flere hjerneforandringer hos
dykkere."

Hvis nogen føler trang til at kommentere denne rapport kan det fint foregå i
en ny tråd.

På forhånd tak

Sune

Fra : Jan Birk

Dato : 04-05-05 08:56

Hej Sune,

> Jeg vil gerne høre gruppen hvor man nemmest og billigst kan få lavet en
> undersøgelse for PFO hvis man bor i Københavns området ?

Her foretager de ekkokardiografi uden ventetid:
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/ekkokardiografi.htm ))

/Jan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-05-05 10:04

Jeg kender en der fik lavet en undersøgelse for PFO. Efter et par mystiske
bends episoder forespurgte han en undersøgelse, men fik at vide at siden at
dykning ikke var en nødvendighed for ham og at et evt PFO ikke påvirkede ham
i hverdagen, så var det danske hospitalsvæsen ikke indstillet på at foretage
det.

Det lykkedes ham at få foretaget det i Sverige, men som han sagde- der var
tidspunkter hvor har var ved at fortryde.
For at der kunne laves en scanning, blev selve scannerdimsen ført ned gennem
halsen mens han lå på siden. Dermed kommer den tættest på hjertet. Så
sprøjtes der noget kontrast stof ind og man kan se i hvilken vej der er
flow.
Det lyder jo meget tilforladeligt. Men når du har en slange der går ned i
spiserøret, så starter opkast refleksen for fuld musik. Så det vil sige at
du ligger med en i forvejen ubehagelig ting i halsen, samtidig med at du
forsøger at brække dig konstant... der var der at han var ved at fortryde
det hele. Og han er ellers en af de mest u-rystelige folk der findes i DK.

Rigtig god fornøjelse.

JZC

Fra : Jan Birk

Dato : 04-05-05 10:56

> [...]
>
> Det lykkedes ham at få foretaget det i Sverige, men som han sagde- der var
> tidspunkter hvor har var ved at fortryde.

Dette privathospital på Frederiksberg (bl.a.) tilbyder ekkokardiografi.
Om det kan betale sig at spare bropengene ved jeg ikke. Men vi kan
måske lokke Sune til at ringe og spørge hvad det koster

På denne url er der beskrevet forskellige metoder, og ikke alle går
gennem spiserøret med de gener til følge

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/undersoegelser/ultralydhjerte.htm

/Jan

Fra : HKN

Dato : 04-05-05 16:17

> [...]
fortryde
> det hele. Og han er ellers en af de mest u-rystelige folk der findes i

Ok - han kan nu ikke være særlig urystelig hvis han får lidt kvababbelse
over en smule slange i halsen.......

-HKN

It has removed 52 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-05-05 16:27

Trust me, de fleste ville tænke sig om mange gange før de lavede nogen af de
ting som han har foretaget sig.

JZC
(afsted afsted, jeg kan høre vragene kalde)

">