Overtagelse af I/S selskab
Fra : Martin Helbo

Dato : 03-05-05 20:50

Hej

Jeg har sammen med to kammerater igennem 4 år drevet et I/S selskab.
De har begge to fået travlt med studier, og har derfor ikke tid til at være
med længere, derfor vil jeg overtage firmaet.

Hvordan skal det foregå?

Overskuddet skal bare fordeles imellem os, og det udstyr vi har købt bliver
i firmaet. Men hvordan foregår den egentlige udtrædelse? Hvad skal man
udfylde?

Er der evt. et sted jeg kan få hjælp, uden at skulle have fat i en revisor
vi ikke har råd til?

--
Martin Helbo

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-05-05 21:21

Martin Helbo wrote:

> Hvordan skal det foregå?

Hvis I kan blive enige, er det forholdvis simpelt.

Du opretter et personligt selskab, som køber de aktiver (udstyret), du
ønsker at føre videre. Jeg går ud fra, at der ikke er andre aktiver i
firmaet.

I/S'et har derefter en formue eller en gæld, som I deler. Hvis I har
skudt penge i firmaet, kan I få disse penge igen - et evt. overskud
beskattes som personlig indkomst.

Derefter lukker I I/S'er. Du finder blanketter på www.eogs.dk

Såfremt der er større værdier i firmaet, kan det måske betale sig at
omdanne det til et ApS, hvor du køber de andre deltagere ud, men hvis
budgettet er for stramt til en revisor, er det næppe aktuelt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lasse Madsen

Dato : 10-05-05 13:49

Kunne de tre andre ikke bare træde ud af I/S'et så bliver det vel automatisk
til et enkeltmandsvirksomhed ?

m.v.h
Lasse

Fra : Martin Helbo

Dato : 10-05-05 17:26

"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne de tre andre ikke bare træde ud af I/S'et så bliver det vel
> automatisk til et enkeltmandsvirksomhed ?

Det var det som var meningen. Vi har lidt udstyr, som måske skal deles
imellem os. Men ellers er der ingen komplikationer.

Men jeg tror vi lige vender det med en revisor for at være sikre.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Thomas C L

Dato : 12-05-05 16:23

Martin Helbo wrote:
> [...]
> imellem os. Men ellers er der ingen komplikationer.
>
> Men jeg tror vi lige vender det med en revisor for at være sikre.

De tre andre kan ikke "bare" træde ud, de hæfter stadig for gæld der
stiftet indtil udtrædelses datoen.

Og det betyder at kreditorerne skal acceptere at de træder ud, da de
bliver ringere stillet.

Ligeledes hvis I omdanner til et ApS, så hæftes der for gælden indtil da.

Er der ingen gæld er det bare at dele aktiverne og så lukke I/S og
flytte aktiverne over i anden virksomhed.

--
TCL
-- www.salgs-job.dk --

Fra : Lasse Madsen

Dato : 12-05-05 21:52

Hej

> De tre andre kan ikke "bare" træde ud, de hæfter stadig for gæld der
> stiftet indtil udtrædelses datoen.

Hvad så hvis der ingen gæld er ? kan de så ikke bare splitte det mellem sig
og træde ud efterladende sidste mand med firmaet der så skal omregistreres
fra I/S til enkeltmandsselskab, uden det behøver at blive lukket ?

m.v.h.
lasse

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-05-05 12:32

Lasse Madsen wrote:

> Hvad så hvis der ingen gæld er ? kan de så ikke bare splitte det mellem sig
> og træde ud efterladende sidste mand med firmaet der så skal omregistreres
> fra I/S til enkeltmandsselskab, uden det behøver at blive lukket ?

"Omregistreringen" består i, at du får et nyt CVR-nummer, og så er det
gamle firma lukket og du har et nyt.

Det er vel egentlig bare en formalitet, at du får nyt CVR-nummer. Det
væsentlige er alligevel at blive enige om hvorledes I deler firmaet
(eller du overtager det) - og at I får informeret alle samarbejdsparter.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas C L

Dato : 13-05-05 16:06

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> og træde ud efterladende sidste mand med firmaet der så skal omregistreres
> fra I/S til enkeltmandsselskab, uden det behøver at blive lukket ?

Hvis der ingen gæld eller forpligtelser er, så skulle det være en
formsag at lukke virksomheden. Er der nogle immateriale aktiver, som
skal flyttes over kan dette sagtens gøres uden problemer.

Men I skal sikre jer at I/S's er lukket, og informere om dette til alle
myndigheder og tidligere samarbejdspartnere. Ellers kan der dukke
ubehageligheder op, da I hæfter solidarisk.

Et I/S er nemt at stifte, men man skal holde tungen lige i munden, når
man vil lukke det.

--
TCL
-- www.salgs-job.dk --

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-05-05 16:21

> [...]
> sig og træde ud efterladende sidste mand med firmaet der så skal
> omregistreres fra I/S til enkeltmandsselskab, uden det behøver at blive

Jeg har nu fået snakket med revisoren, og da der ingen gæld eller andre
økonomiske problemer, og vi stadig er gode venner, er det bare at udfylde
en
ændringsformular, og så skulle den være i vinkel.

Normalt skal virksomheden gøres op, hvis det lukkes, men da jeg fører den
videre alene, og de andre ikke vil gøre krav på software/udstyr, er der
ingen problemer i det.

Men tak for alle jeres svar.

--
Martin Helbo