Skævvridning af konkurrencen på e-shop i E~
Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-05-05 16:54

Fakta:
Hvis man via internet sælger til private ikke-momsregistrerede
slutbrugere på tværs af grænserne skal man som sælger beregne moms på
basis af sælgers land - ikke af købers. (med undtagelse af hvis man
til brugere i et enkelt land sælger for mere end ca. 200.000 kr, men
det ser vi bort fra i dette tilfælde)
Dvs at uanset om jeg sælger til en dansker, svensker eller tysker skal
jeg altid beregne 25% dansk moms.
Og når en tysker sælger til en dansker, svensker eller tysker skal han
altid beregne 16% tysk moms.

Det vil med andre ord sige, at tyske e-handelsvirksomheder stort set
altid vil kunne udkonkurrere danske og svenske e-handelsvirksomheder
uanset at disse holder nøjagtig samme avance - eller måske enda lidt
højere avance - end den danske/svenske butik.

Den eneste parameter der kan være til disfavør for den tyske
virksomhed vil være eventuelle forsendelsesomkostninger, men hvis der
er tale om små men dyre artikler eller licenser vil denne parameter
kun være rent teoretisk.

Spørgsmål:
Umiddelbart kan man kun komme ud over dette hvis det bliver muligt at
beregne moms på baggrund af momssatsen i købers hjemland. Dette vil
efter min mening også være den eneste reelle metode. Men denne metode
benyttes kun ved en EU-momsregistrering som det mig bekendt kun er
noget som virksomheder udenfor EU kan få.
Har jeg ret i denne antagelse, eller vil jeg kunne på et EU-momsnummer
på samme måde og dermed beregne lokal moms ved salg til prvate?

Mvh
Knud

Forhandler af WinRAR, SummaSummarum, Norman Antivirus, PowerBASIC, ...
http://berggreen.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-05-05 18:41

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> Spørgsmål:
> Umiddelbart kan man kun komme ud over dette hvis det bliver muligt at
> beregne moms på baggrund af momssatsen i købers hjemland.

Du skal lade dig moms-registrere i købers land. Det bliver selvfølgelig
noget besværligt, hvis det er private i alle EU-lande du ønske at sælge til.

hilsen
Uffe

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-05-05 21:20

On Tue, 3 May 2005 19:41:22 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

>Du skal lade dig moms-registrere i købers land. Det bliver selvfølgelig
>noget besværligt, hvis det er private i alle EU-lande du ønske at sælge til.

Du har heller ikke forstået det. En vare jeg skal sælge i Danmark for
125,- kan en tysker nøjes med at tage 116,- for og alligevel have
samme fortjeneste.
Der kan faktisk være lavprofitvarer hvor man som dansker ikke en gang
kan reducere prisen til det samme uden at sætte til på varen.

Mvh
Knud

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-05-05 07:44

> Du har heller ikke forstået det. En vare jeg skal sælge i Danmark for
> 125,- kan en tysker nøjes med at tage 116,- for og alligevel have
> samme fortjeneste.

Måske havde du forklaret det dårligt....

I alle fald har det problem været nævnt i medierne med jævne mellemrum.
Problemet er netop ikke så stort, da der er den omtalte grænse på 200.000
kr - ingen virksomheder kan blive rigtig store på det og desuden er der også
problemet med service / support / garanti, som er noget mere besværligt,
hvis man handler med et udenlandsk firma.

hilsen
Uffe

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-05-05 19:43

On Wed, 4 May 2005 08:43:58 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Måske havde du forklaret det dårligt....

Det tror jeg såmænd ikk. Jeg har skåret fakta ud i første indlæg i
denne tråd, så det kan ikke gøres mere tydeligt.

> [...]
>problemet med service / support / garanti, som er noget mere besværligt,
>hvis man handler med et udenlandsk firma.

Det er 200.000 i hvert enkelt land der er tale om. Måske betyder det
ikke så meget for store virksomheder, men små nichevirksomheder kommer
ikke altid op på de 200.000 i hvert eneste af de mange medlemslande i
EU - og det gør mange af de større for så vidt heller ikke.

Og service/reparation er jo ikke noget problem når man taler om
digitale produkter.

Jeg har den holdning, at det eneste rigtige ville være at det var
købers hjemland der var afgørende for momssatsen i stedet for sælgers.
På den måde ville det ikke være momssatsen der var en afgørende
konkurrenceparameter.

Jeg vil for så vidt også tro at alene momsforskellen har en betydning
for detailhandelen i grænseområdet.

/Knud

Fra : Leonard

Dato : 06-05-05 20:30

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Jeg vil for så vidt også tro at alene momsforskellen har en betydning
>for detailhandelen i grænseområdet.

TV2-Nyhederne havde et indslag om bådhandel, hvor næsten alle både
handles syd for grænsen, netop p.gr.a. momsen. Det er jo også mee
synligt på en båd til en halv million om der skal betales 16 eller 25%

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-05-05 22:15

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> TV2-Nyhederne havde et indslag om bådhandel, hvor næsten alle både
> handles syd for grænsen, netop p.gr.a. momsen. Det er jo også mee
> synligt på en båd til en halv million om der skal betales 16 eller 25%

Det er bl.a. derfor andre skatter og afgifter, (hvad der kunne siges at
svare til punktafgiften på biler) betales igennem skat på forsikringen.
Netop fordi både er så mobile og "internationale" som de nu er.

Fra : Leonard

Dato : 07-05-05 08:59

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Det er bl.a. derfor andre skatter og afgifter, (hvad der kunne siges at
>svare til punktafgiften på biler) betales igennem skat på forsikringen.
>Netop fordi både er så mobile og "internationale" som de nu er.

1. Der er ikke afgifter på både, der svarer til afgifter på biler, de
afgifter og skatter der er på forsikringen er de samme som er på alle
slags forsikringer, på både er den eneste skat: momsen.

2. Det er ikke kun med både der er enlivlig trafik, det er bare der
den er tydeligst p.gr.a. tallene ppå prismærket.
Der findes også en livlig handel med trailere, byggematerialer osv.
hvor den eneste forskel også er momsen.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-05-05 09:06

On Sat, 07 May 2005 09:58:42 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>den er tydeligst p.gr.a. tallene ppå prismærket.
>Der findes også en livlig handel med trailere, byggematerialer osv.

Det lader til at du har forstået den problematik jeg har rejst.
Det var da rart, jeg troede lige at det kun var mig der kunne se
problemet med hele dette system.

Vi kan vel også hurtigt blive enige om at den modsatte trafik vil være
ganske umulig?

/Knud

Fra : Leonard

Dato : 07-05-05 09:35

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Vi kan vel også hurtigt blive enige om at den modsatte trafik vil være
>ganske umulig?

Pånær med biler, så er der vist ingenting der er billigere i DK, så
det er ikke sandsynligt at der er handel sydover grænsen.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 12:31

> 1. Der er ikke afgifter på både, der svarer til afgifter på biler, de
> afgifter og skatter der er på forsikringen er de samme som er på alle
> slags forsikringer, på både er den eneste skat: momsen.

Jeg kan se du ikke har nogen båd.

Fra : Leonard

Dato : 07-05-05 22:47

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Jeg kan se du ikke har nogen båd.

Nej, det har jeg ikke pt. men jeg havde indtil sidste år og har i dag
ansvaret for 2 både, og der er ingen afgifter på dem.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-05-05 01:15

> Nej, det har jeg ikke pt. men jeg havde indtil sidste år og har i dag
> ansvaret for 2 både, og der er ingen afgifter på dem.

Så kig på regningerne fra forsikringen - og hvis det ikke er udspecificeret
så spørg evt. selskabet. Forsikringer på både er belagt med skat i Danmark.

Fra : Leonard

Dato : 09-05-05 18:42

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Forsikringer på både er belagt med skat i Danmark.

OK, 1% af bådens værdi i skat, det er så lidt på de både jeg har med
at gøre at det ikke er opdaget. I forhold til afgiften på biler er det
også peanuts.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-05-05 19:09

> OK, 1% af bådens værdi i skat, det er så lidt på de både jeg har med
> at gøre at det ikke er opdaget. I forhold til afgiften på biler er det
> også peanuts.

Jeg siger ikke at den beløbsmæssigt skulle være det samme. Jeg siger bare
den er lagt på forsikringen og ikke som en registreringsafgift, bl.a. fordi
både er så internationale som de er.
Altså det er måden skatten er belagt på produktet.
Folk kunne hurtigt både købe og registrere deres både det ene og andet sted.
Men på forsikringen har man dem.

Fra : Leonard

Dato : 09-05-05 19:19

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Men på forsikringen har man dem.

Og det har man så ikke alligevel, i TV2Fyn viste de lige at bådejere
med dyre både forsikrede disse i Norge. Det blev nævnt at det var
ulovligt, men jeg har svært ved at se hvordan det kan være ulovligt,
da forsikring på både ikke lovpligtig.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-05-05 19:19

> [...]
> med dyre både forsikrede disse i Norge. Det blev nævnt at det var
> ulovligt, men jeg har svært ved at se hvordan det kan være ulovligt,

Ja - da jeg ikke lige har læst om den sag samt at jeg ikke er helt så meget
inde i de regler når det bliver til legale tvister m.m. så vil jeg nok melde
pas med et svar.
Men mon ikke der er nogle love der dækker det? Det lyder jo sådan.
Forsikringspligt for både af en bestemt størrelse i landet hvor båden er
hjemhørende.
Det lader dog osse til at det kan blive til nogle penge i enden siden der
spekuleres i det.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-05-05 18:31

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har jeg ret i denne antagelse, eller vil jeg kunne på et EU-momsnummer
> på samme måde og dermed beregne lokal moms ved salg til prvate?

Der er ikke noget EU momsnummer - men det ligger dig vel frit for at lade
dig momsregistrere f.eks. i Tyskland?
Du kan lade dig registrere i Tyskland efter de samme regler som din tyske
konkurrent er underlagt.
Det er jo kun ved salg på som du nævner 200.000 kr at du er TVUNGET til at
lade dig registrere i f.eks. Tyskland.
På samme måde som vores hjemlige momsregistrering indtræder tvunget ved
50.000 kr.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-05-05 21:18

On Tue, 3 May 2005 19:31:20 +0200, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Der er ikke noget EU momsnummer - men det ligger dig vel frit for at lade
>dig momsregistrere f.eks. i Tyskland?

Jo, der er EU-momsnumre. netbutikker udenfor EU skal have et
EU-momsnummer når de sælger til private brugere i et EU-land. De
lister så samtlige salg med angivelse af land som bliver indberettet
til det EU-land som de har registreret sig i, hvorefter momsen bliver
fordelt til de respektive EU-lande.

> [...]
>lade dig registrere i f.eks. Tyskland.
>På samme måde som vores hjemlige momsregistrering indtræder tvunget ved

Jeg tror ikke at du har forstået problematikken. Jeg vil i så fald
skulle foretage frivillig momsregistrering i samtlige EU-lande jeg
handler med hvor momssatsen er lavere end i Danmark.
Dette giver en enorm administration men vil selvfølgelig elliminere
selve momsdifferensens konkurrencevirkning bortset fra at jeg stadig
skal opkræve 25% moms i de nordiske lande mens en tysker kan nøjes med
at opkræve 16% - altså en væsentlig konkurrence på hjemmemarkedet, vi
skal bare vente på at det opdages i almindelighed.

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-05-05 21:36

> [...]
> lister så samtlige salg med angivelse af land som bliver indberettet
> til det EU-land som de har registreret sig i, hvorefter momsen bliver

Nu mente jeg i relevans herfor - man kan ikke få et "EU-firma" kun et dansk,
tysk, finsk .... firma.

> [...]
> at opkræve 16% - altså en væsentlig konkurrence på hjemmemarkedet, vi
> skal bare vente på at det opdages i almindelighed.

Tja - hvis man vælger at man vil være erhvervdrivende i Danmark så tager man
det valg at man lader sig registrere ved myndighederne og at det ellers
giver den administration der nu følger ved at handle i Danmark - hvis man så
vil det samme i Tyskland, Finland... så fortsætter historien om
administrationen ad den vej. Det er vel meget naturligt. Moms og
virksomhedsregistrering ligger ved de enkelte medlemslande.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-05-05 19:35

On Tue, 3 May 2005 22:36:16 +0200, "Jonas Kofod"
> [...]

>administrationen ad den vej. Det er vel meget naturligt. Moms og
>virksomhedsregistrering ligger ved de enkelte medlemslande.

Du har stadig ikke forstået det.

En dansk virksomhed skal beregne 25% moms ved salg til danske
forbrugere.

En tysk virksomhed skal beregne 16% moms ved salg til danske
forbrugere.

Er du ikke enig i at det er en skævvridning der batter?

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-05-05 22:11

> [...]
> forbrugere.
>
> Er du ikke enig i at det er en skævvridning der batter?

Jeg har svaret dig angående at sælge til tyskere - den anden del er du
blevet svaret på andetsteds.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-05-05 09:03

On Fri, 6 May 2005 23:11:12 +0200, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Jeg har svaret dig angående at sælge til tyskere - den anden del er du
>blevet svaret på andetsteds.

Jamen det var jo slet ikke spørgsmålet
Prøv en gang at læse det jeg skrev i første indlæg - uden at tænke på
tyskere.

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-05-05 12:29

> Jamen det var jo slet ikke spørgsmålet
> Prøv en gang at læse det jeg skrev i første indlæg - uden at tænke på
> tyskere.

Jamen du spørger delvist om en bestemt ting som du kan sige dig selv er
tosset at tro på skulle være mulig - og samtidigt ønsker du at give et
politisk udtryk om noget. Det er dig selv der har rodet det rundt.
For den første dels vedkommende - nej selvfølgelig ikke - det kan man jo
sige sig selv.
For den anden dels vedkommende - vi kan ikke svare på dine meninger.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-05-05 12:33

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> at opkræve 16% - altså en væsentlig konkurrence på hjemmemarkedet, vi
> skal bare vente på at det opdages i almindelighed.

Jeg kan godt se problematikken - men størrere er den heller ikke.

Hvis du registerer dig i Tyskland, kan du jo også sagnes sælge via det
tyske firma til de franske og engelske kunder - og derved er
problematikken med at den tyske butik har en fordel jo forsvundet?

mvh
johan

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-05-05 19:37

On Wed, 04 May 2005 13:32:50 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

>Hvis du registerer dig i Tyskland, kan du jo også sagnes sælge via det
>tyske firma til de franske og engelske kunder - og derved er
>problematikken med at den tyske butik har en fordel jo forsvundet?

Jeg skal jo ikke etablere et tysk firma, kun momsregistreres. Og jeg
skal stadig beregne 25% moms til danske kunder mens mine konkurrenter
syd for grænsen kan nøjes med at beregne 16%

/Knud